کد خبر : 42697

پیش بینی ها از بازار پلی استایرن ایران؛

فشار تحریم ها بر هزینه پتروشیمی ها

فشار تحریم ها بر هزینه پتروشیمی ها

پتروتحلیل- پیش بینی می شود بازار پلی استایرن به دلیل نزدیک شدن فصول گرم سال با افزایش قیمت مواجه شود.

مهندس گل شیری مدیر بازاریابی پتروشیمی انتخاب در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در چین ، خاورمیانه و اروپا تقاضا در حال افزایش است و به تبع آن محصولات استایرنی به خصوص پلی استایرن انبساطی با افزایش قیمت مواجه می شود.

وی افزود: در بازار داخل نیز به دلیل افزایش قیمت دلار و بالا رفتن نرخ محصولات جهانی احتمالا با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد، زیرا خوراک این مجتمع توسط صنایع بالا دستی تامین و با قیمت جهانی محاسبه می شود و به تبع آن با افزایش قیمت خوراک نرخ محصول تمام شده استایرن نیز بالا می رود.

وی در رابطه با شرایط صادرات محصولات پتروشیمی در شرایط تحریم نیز افزود: در حال حاضر با مشکلاتی مانند لجستیک و انتقال های مالی مواجه هستیم و طبیعتا مجبور خواهیم بود برای دور زدن تحریم ها روش هایی را جایگزین کنیم که متاسفانه هزینه های فروش را دو و یا سه برابر کرده است.

وی ادامه داد: اگر دولت سطح حمایتی خود را از پتروشیمی ها بردارد در سال آینده صادرات پتروشیمی ها کاهش خواهد یافت، زیرا هزینه های حمل و هزینه های برگشت پول بسیار بالا رفته است.

مهندس گل شیری افزود: در حال حاضر عمده صادرات این مجتمع به اروپا صورت می گیرد اما مشکلات لجستیکی بزرگترین مانع برای وضعیت بازار صادراتی ایران است از طرفی ناوگان جمهوری اسلامی نیز تنها خطوط محدودی را پشتیبانی می کند با مدت های زمان بسیار طولانی مدت نسبت به خطوط کشتیرانی خارجی.

وی در پایان افزود : پیشنهاد می شود ناوگان خطوط جمهوری اسلامی با انرژی بیشتر و‌ دیدگاه ملی تر به حوزه صادرات نگاه کنند تا کمی از مشکلات کاسته شود.

ارسال نظر