کد خبر : 42430

اولین قیمت‌های پلی استایرن صادراتی ماه مارس از آسیا برای بازار ترکیه اعلام شدند؛

فروش رضایت بخش پلی استایرن سازهای ایرانی به اروپا و دلایل کاهش تقاضا در ترکیه

میزان عرضه پلی استایرن ایرانی نیز به علت کاهش تقاضای خرید ترکیه که به خاطر افزایش 11/3 درصدی هزینه باربری و نزدیک بودن تعطیلات عید نوروز نسبتاً محدود بود

فروش رضایت بخش پلی استایرن سازهای ایرانی به اروپا و دلایل کاهش تقاضا در ترکیه

پتروتحلیل- قیمت‌های ابتدایی پلی استایرن وارداتی در ترکیه از کره‌ی جنوبی برای ماه مارس با افزایش‌های تازه‌ای همراه بودند. یکی از معامله‌کنندگان اظهار داشت: «اگرچه ممکن است بهبود اخیر قیمت‌های استایرن در بازار نقدی آسیا از موضع افزایشی فروشندگان حمایت کند، اما تقاضای نامناسب بعد از تعطیلات در چین این روند صعودی احتمالی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

به گزارش «پتروتحلیل»، تولیدکننده‌ای از کره‌ی جنوبی نسبت به نرخ معاملات اخیرش در ماه فوریه 50 دلار در هر تن افزایش در نظر گرفته و قیمت‌های خود را به 1350 دلار در هر تن برای پلی استایرن معمولی و 1430 دلار در هر تن برای پلی استایرن مقاوم (CIF ترکیه، نقد معاف از مالیات) رسانده است. قیمت‌های پلی استایرن معمولی و مقاوم کره‌ای در طول هفته به ترتیب در نرخ‌های 1325 تا 1350 و 1400 تا 1430 دلار در هر تن ثابت بوده است. پلی استایرن مقاوم مالزیایی هم به 1420 دلار در هر تن افزایش یافت.

میزان عرضه پلی استایرن ایرانی نیز به علت کاهش تقاضای خرید ترکیه که به خاطر افزایش 11/3 درصدی هزینه باربری و نزدیک بودن تعطیلات عید نوروز نسبتاً محدود بود. فروشنده‌ای ایرانی خاطرنشان کرد: «طیِ ماه فوریه فروش‌های صادراتی رضایت‌بخشی به اروپا داشتیم چراکه تقاضا در ترکیه، علی‌رغم برتری قیمت‌های رقابتی ما در مقایسه با دیگر عرضه‌کنندگان، کاهش یافته بود.» قیمت‌های ایران بدون تغییر برای پلی استایرن معمولی در نرخ 1130 تا 1160 دلار در هر تن و برای پلی استایرن مقاوم 1200 تا 1210 دلار در هر تن (CPT/FCA مشمول 6/5 درصد عوارض گمرکی و 11/3 درصد عوارض ضد دامپینگ) اعلام شدند.

در بازار توزیع، بازه‌های قیمت پلی استایرن معمولی و مقاوم در نرخ 1650 تا 1710 دلار در هر تن برای پلی استایرن معمولی و 1760 تا 1830 دلار در هر تن برای پلی استایرن مقاوم (ex-warehouse ترکیه، نقد) در نوسان بود. میزان عرضه در بازار چندان زیاد نبود و تبدیل‌کنندگان هم ناظر روند قیمت‌ها بودند.

فروشندگان پلی استایرن انتظار دارند در ماه مارس شاهد بهبود مبادلات باشند، یعنی زمانی که معمولاً فصل اوج خرید و فروش‌ها آغاز می‌شود. فروشنده‌ای اظهار داشت: «ممکن است تقاضا از جانب بخش تولید کارد و چنگال به‌زودی افزایش پیدا کند.» خریداران بر این عقیده هستند که فروشندگان آسیایی ممکن است در واکنش به مقاومت خریداران میزان افزایش‌های ابتدایی خود را کاهش دهند و این به روند تغییرات قیمتی پلی استایرن و استایرن بازار چین در آینده بستگی دارد. در این میان، پیشبینی‌ها درخصوص نرخ قراردادهای آتی استایرن، از وقوع افزایش حکایت دارد و این مسئله ممکن است راه را برای افزایش قیمت‌های در صنایع پایین‌دستی پلی استایرن صادراتی از اروپا هموار کند.

مهم‌ترین نکات

• انتظار برای بهبود تقاضا در فصل پیش‌رو.

• پلی استایرن بازار داخلی بعد از کاهش حجم مبادلات به ثبات رسید.

• افزایش‌های 50 دلاری از سوی تولیدکننده‌ی کره‌ای برای ماه مارس.

• قیمت C4 (برش‌های 4کربنه) اروپایی 30 یورو در هرتن رشد داشت؛ نشانه‌هایی از افرایش قیمت استایرن به چشم می‌خورد.

• محصولات کره‌ای (دلار در هر تن):  پلی استایرن معمولی 1350 | پلی استایرن مقاوم 1430 (CIF).

• محصولات اروپا (دلار در هر تن):  پلی استایرن معمولی 1160 | پلی استایرن مقاوم 1240 (CIF).

•  نرخ در بازار داخلی (دلار در هر تن):  پلی اتیلن معمولی 1650 تا 1710 | پلی اتیلن مقاوم 1760 تا 1830 (شامل مالیات بر ارزش افزوده).

ارسال نظر