کد خبر : 42408

نگاه کارشناسان صنعت پتروشیمی به ابهامات قیمت گذاری سهام پتروشیمی امیرکبیر؛

فروش سهام پتروشیمی امیرکبیر در کش و قوس نوسانات دلاری/ نگاه نادرست به واگذاری های بین صندوق ها و حقوق سهامداران

به نظر می رسد فروش سهام پتروشیمی امیرکبیر در نوسانات قیمتی دلار در سامانه نیما، سنا و بازار آزاد و در شرایطی که رقم واقعی دلار مشخص نیست، تردیدها را در مورد فرآیند قیمت گذاری آن بیشتر می کند

فروش سهام پتروشیمی امیرکبیر در کش و قوس نوسانات دلاری/ نگاه نادرست به واگذاری های بین صندوق ها و حقوق سهامداران

 

پتروتحلیل- در حالی 52 درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر به طور یک جا و شرایطی به صورت نقد و اقساط از طریق بازار فرابورس با قیمت پایه هر سهم 18,453 ریال در روز یکشنبه 26 اسفندماه عرضه خواهد شد که اظهارنظرات درباره ارزش واقعی سهام امیرکبیر متفاوت است و اکثریت بر روی ارزش گذاری غیرواقعی این سهام تاکید دارند.

به گزارش «پتروتحلیل»، برخی از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص ارزش گذاری سهام پتروشیمی امیرکبیر معتقدند؛ قیمت ۵۲ درصد سهام امیرکبیر توسط بانک رفاه کارگران که سهام آن متعلق به تامین اجتماعی و دولت  ۳۴۰۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شده، به این ترتیب 100 درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر حدودا ۶۵۰۰ میلیارد تومان قیمت گذاری می شود؛ یعنی حدود ۶۵۰ میلیون دلار.

اگر قیمت دلار در شرایط خوشبینانه 10 هزارتومان نیز در نظر گرفته شود؛ یعنی سهام پتروشیمی امیرکبیر حدودا 650 میلیون دلار ارزش گذاری شده است که به گمان بسیاری از کارشناسان این حوزه رقمی است غیرواقعی و پایین تر از ارزش واقعی پتروشیمی امیرکبیر که موجب تضیع حقوق سهامداران اصلی این شرکت که در حقیقت بازنشستگان تامین اجتماعی هستند، می شود. البته به نظر می رسد فروش سهام پتروشیمی امیرکبیر در نوسانات قیمتی دلار در سامانه نیما، سنا و بازار آزاد و در شرایطی که رقم واقعی دلار مشخص نیست، تردیدها را در مورد فرآیند قیمت گذاری آن بیشتر می کند!

هزینه ساخت یک خط الفین

نگاهی به ارقام ساخت پتروشیمی ها این موضوع را اثبات می کند، گر چه برخی از کارشناسان این حوزه ارقام مختلفی برای ساخت واحدهای پتروشیمی عنوان می کنند، اما با این حال ارقام ساخت شرکت های پتروشیمی وجود دارد و می توان به آنها رجوع کرد. مثلا پتروشیمی مهر با یک خط تولید پلی اتیلن سنگین و حدودا ظرفیت 300 هزارتنی، 250 تا 350 میلیون دلار هزینه ساخت دارد. این در حالی است که بخش بزرگی از خوراک اتیلن پتروشیمی مهر توسط جم تامین می شود، اما پتروشیمی امیرکبیر دارای 7 کوره است و بخش بزرگی از اتیلن مصرفی خود را تامین می کند، از سوی دیگر ظرفیت تولید محصولات پلیمری پتروشیمی امیرکبیر دو برابر ظرفیت پتروشیمی مهر است. همچنین هزینه ساخت پتروشیمی کاویان هم با دو خط تولید الفین حدودا 950 میلیون دلار برآورد شده است.

پتروشیمی ایلام تاکنون 10 هزارمیلیارد هزینه ساخت داشته است و هنوز واحد الفین این مجتمع راه اندازی نشده است، البته کارشناسان این حوزه به تغییرات مدیریتی متعدد در این مجموعه اشاره می کنند، همچنین به تقدم و تاخر نادرست واحدهای تولیدی در این مجتمع.

با این حال مدیرعامل پتروشیمی بندرامام هم در هفته های اخیر از احتمال ساخت یک واحد الفین در این مجتمع با هزینه 550 میلیون دلار با وجود داشتن زیرساخت های مورد نیاز آن خبر داده است.

این در حالی است که ساخت یک مجتمع پتروشیمی مانند امیرکبیر در ایران با احتساب هزینه ساخت و خواب سرمایه ، تولید و برند سازی و بازارسازی، بیشتر از یک میلیارد دلار است، از سوی دیگر با احتساب دلار نیمایی، حدودا 52 درصد سهام امیرکبیر 5200 میلیارد تومان ارزش خواهد داشت.

البته دو نکته مهم و اساسی که اکثر کارشناسان به آن اشاره می کنند، هزینه های سربار در ساخت واحدهای پتروشیمی است که در ایران به دلیل تغییرات مدیریتی و اتلاف زمان برای ورود تجهیزات و حتی تغییر در سهامداران برخی شرکت ها رخ می دهد، از سوی دیگر استهلاک واحدی مانند پتروشیمی امیرکبیر نیز با توجه به سن این مجتمع مطرح است، البته این تجهیزات استهلاک یافته جزیی از اموال شرکت محسوب می شود و با وجود افزایش چشمگیر قیمت دلار، همچنان ارزش بسیار بالایی دارد.

همچنین نباید این نکته را فراموش کرد که که ساخت واحدهای پتروشیمی حدودا 5 سال زمان می برد و یک سال هم حدودا برای راه اندازی و به مدار رسیدن واحدهای تولیدی و به دست آوردن بازار نیاز است. از این رو اکثر کارشناسان حوزه صنعت پتروشیمی معتقدند؛ با توجه به تمامی این موارد در حال حاضر سهام پتروشیمی امیرکبیر حدودا 20 تا 30 درصد کمتر از قیمت واقعی آن ارزش گذاری شده است.

به نظر می رسد واگذاری پتروشیمی امیرکبیر باید براساس رویه ارزش جایگزین انجام شده و بررسی شود که آیا با مبلغ دریافتی ناشی از فروش مجتمع امیرکبیر با احتساب استهلاک و واحدهای آن می توان یک پتروشیمی دیگر احداث کرد؟

 

برگ برنده امیرکبیر در آینده ای نزدیک/ارزش واقعی تک سهم امیرکبیر

در همین حال با توجه به کمبود اتیلن در مجتمع امیرکبیر و احتمالا راه اندازی پالایشگاه بیدبلند و تامین نیاز اتیلن این مجتمع، اکثرکارشناسان معتقدند؛ رقم پیشنهادی برای سهام این شرکت ارزان تر از قیمت واقعی آن است.

از سوی دیگر به نظر می رسد با توجه به ارزی بودن سرمایه پتروشیمی امیرکبیر و نوسانات مثبت دلار و حجم تورم در ایران، همچنین بازار پررونق گریدهای تولیدی در پتروشیمی امیرکبیر در بازار داخل و خارج و درآمدهای ارزی این پتروشیمی و تعیین قیمت های پایه براساس دلار و نرخ های جهانی در آیسیس نیز از دلایلی است که ارزش سهام پتروشیمی امیرکبیر را افزایش می دهد و خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر با نرخ 3400 میلیارد تومان حقوق سهامداران اصلی این شرکت را تضیع می کند.

در همین حال نگاهی به قیمت سهام پتروشیمی امیرکبیر و بازده ای حدودا 11 ماهه این شرکت در سال 97 نشان از افزایش قیمت تک سهم آن تا رقم یک هزار و 390 تومان دارد، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند؛ این رقم برای سهام خرده فروشی پتروشیمی امیرکبیر است و سهام عمده این شرکت حدودا دو برابر این رقم و 2 هزار و 600 تومان ارزش دارد، بازدهی 11 ماهه این شرکت حدودا 44.84 درصد است، از این رو به نظر می رسد قیمت 3400 میلیارد تومان برای 52 درصد سهام در این شرایط رقم پایینی محسوب می شود و نیازمند بررسی های کارشناسی بیشتری دارد. از سوی دیگر با توجه به سوددهی مطلوب این مجتمع، ضرورت دارد اهداف واگذاری سهام آن شفاف سازی شده و دلایل عملی و منطقی آن عنوان شود.

 

انتقال غیرکارشناسی سهام پتروشیمی امیرکبیر و تضیع حقوق سهامداران

نگاه نادرست برخی از مدیران دولتی در خصوص واگذاری های بین صندوق ها و عدم دقت لازم در جهت حفظ حقوق صاحبان اصلی سرمایه ها یکی از آفت های معاملات بنگاهها در این صندوق ها است که فارغ از مباحث مدیریتی و ضرورت ادغام ها، باید حق صاحبان اصلی به درستی صیانت شود. به طور مثال صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی متعلق به بازنشستگان بخش های خصوصی از قبیل کارگران ساختمانی، کارگران شرکت های خصوصی، کشاورزان، کسبه بازار و رانندگان و ... است، در حالی که صندوق بازنشستگی کشوری متعلق به بازنشستگان دولت از قبیل کارکنان وزارت کشور، تعاون و کار و ... است، همچنین فرهنگیان هم متعلق به کارکنان وزارت آموزش و پرورش و معلمان بوده و صندوق نفت متعلق به کارکنان وزارت نفت است، در نهایت انتقال غیرکارشناسی و غیرواقعی موجب انتقال ناعادلانه و تضیع حقوق صاحبان اصلی یک صندوق خواهد بود.

ارسال نظر