کد خبر : 42396

عوامل اصلی رشد بازار اتیلن؛

قیمت اتیلن آسیا، 100 دلار بالاتر از پلی اتیلن سبک و خطی

قیمت اتیلن آسیا، 100 دلار بالاتر از پلی اتیلن سبک و خطی

پتروتحلیل- اتیلن آسیا به رشد خود ادامه داد و دوباره بالاتر از نرخ‌های پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی چین و جنوب شرق آسیا قرار گرفت.

به گزارش «پتروتحلیل»، اطلاعات نشان می‌دهد، قیمت‌های اتیلن (CFR آسیای شرق دور) با افزایش پایدار از اواسط ژانویه، ‌در هفته‌ی جاری به بالاترین میزان خود در 4 ماه گذشته رسیده‌اند. این مسئله موجب شد بعد از حدوداً سه ماه، قیمت اتیلن دوباره بالاتر از نرخ‌های پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی در چین و جنوب‌شرق آسیا قرار گیرد.

سیر صعودی در ژانویه‌ به دلیل میزان مناسب خرید و عرضه اندک در بازار آغاز شد

عوامل اصلی این رشد بازار اتیلن، محدود بودن عرضه و تمایل به خرید مناسب از جانب معامله‌کنندگان چینی عنوان شده است. تقاضا خصوصاً از جانب تولیدکنندگان استایرن در دوران پیش از تعطیلات جشن سال نوی قمری (در برخی مناطق آسیایی) افزایش یافت.

اتیلن در بازار نقدی از آغاز سال 2019 در بازار نقدی 30 درصد رشد داشته است

فاصله قیمتی بین قیمت‌های نفتا و اتیلن در بازار نقدی به 640 دلار در هر تن رسیده است که این میزان بالاترین رقم مشاهده‌شده از ماه سپتامبر سال 2018 است. همچنین این یعنی رشد 30 درصدی بازار اتیلن ناشی از تغییرات در وضعیت عرضه-تقاضا است نه قیمت‌های نفتای صنایع بالادستی (CFR ژاپن)، که از اواسط ژانویه‌ تا حالا تقریباً بدون تغییر بوده است. 

قرار است حدوداً 3 میلیون تن ظرفیت تولید در ماه مارس تا ماه ژوئن تعطیل شود

تعدادی از واحدهای کراکینگ‌با‌بخار در چین، کره‌ی جنوبی و ژاپن قرار است در ماه مارس تا ژوئن تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای اجرا کنند. احتمال می‌رود این مسئله موجب محدودیت عرضه کلی اتیلن در سراسر آسیا در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری شود. حدوداً 3/3 میلیون تن در سال ظرفیت تولید اتیلن دیگر تولید نخواهند داشت، هرچند هر کدام از این واحد‌ها در مدت‌های مختلفی تعطیل خواهند بود.

افزایش اتیلن موجب افزایش نرخ در بازارهای پلی اتیلن وارداتی شد

افزایش سریع قیمت‌های اتیلن در بازار نقدی همچنین باعث بهبود وضع تولیدکنندگان پلی اتیلن صنایع پایین‌دستی شده است. قیمت‌های پلی اتیلن وارداتی در چین و جنوب‌شرق آسیا اخیراً در مقایسه با هفته‌ی ماقبل تعطیلات سال نوی قمری (در برخی مناطق آسیایی) بین 0 (ثابت) تا 10 تا 20 دلار در هر تن افزایش قیمت داشته‌اند. بر اساس گزارش معامله‌کنندگان، روند افزایشی قیمت‌های اتیلن تاثیر رکود فعلی ناشی از تعطیلات و مکفی بودن عرضه را خنثی کرده است.

اتیلن مجدداً حدود 100 دلار بالاتر از پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی قرار گرفته است

متوسط هفتگی قیمت‌های اتیلن در بازار نقدی (CFR آسیای شرق دور) هم‌اکنون برتری حدوداً 100 دلار در هر تنی نسبت به قیمت‌های وارداتی پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم در چین و جنوب‌شرق آسیا دارند.

اتیلن از ژانویه تا اکتبر سال 2018 نیز با قیمتی بسیار بالاتر از پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی معامله‌ می‌شد

علی‌رغم این مسئله که اتیلن روی کاغذ، در شرایط متعادل در بازار، باید پایین‌تر از قیمت‌های پلی اتیلن معامله شود، اما نرخ‌های اتیلن در 10 ماه ابتدایی سال 2018 بسیار بیشتر از قیمت‌های پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی وارداتی در آسیا بود. متوسط هفتگی شاخص تحلیلی ChemOrbis نشان می‌دهد، قیمت‌های اتیلن در بازار نقدی، پس از آنکه در سه ماه اخیر با قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های پلی اتیلن معامله شدند، دوباره اخیراً به بالای قیمت‌های این دو محصول رسیده‌اند.

pe ethylene

ارسال نظر