کد خبر : 42367

رویکرد به بازارهای آکریلونیتریل بوتادین استایرن و پلی استایرن آسیا علی‌رغم رکود ناشی از تعطیلات همچنان مثبت است؛

افزایش قیمت خوراک از محصولات استایرنی حمایت می کند

بازار داخلی محصولات استایرنی کماکان از جانب افزایش قیمت‌های خوراک حمایت می‌شود. با وجود این، به علت آغاز تعطیلات تقاضا واکنشی نشان نمی‌دهد

افزایش قیمت خوراک از محصولات استایرنی حمایت می کند

پتروتحلیل-روند ثابت تا افزایشی بازارهای آکریلونیتریل بوتادین استایرن و پلی استایرن آسیا که حدوداً اوایل ماه دسامبر سال 2018 آغاز شد، تا به حالا که تنها چند روز تا آغاز تعطیلات سال نو در چین مانده ادامه یافته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، علی‌رغم سطح پایین فعالیت‌های تجاری، فروشندگان تصمیم گرفتند موضع خود را حفظ کنند و به افزایش قیمت‌های استایرن در بازار نقدی به عنوان دلیل خود اشاره کردند. بر اساس اطلاعات ما، متوسط هفتگی قیمت‌های استایرن در بازار نقدی (FOB کره) از اواخر ماه دسامبر سال 2018 به‌تدریج افزایش‌های مختصری را ثبت کرده‌اند. نبود فشار روی اکثر عرضه‌کنندگان برای فروش محصولات‌شان نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در رویکرد فعلی به بازار برشمرده شد.

منبعی نزدیک به یک تولیدکننده‌ی تایوانی گزارش داد این تولیدکننده قیمت‌های پلی استایرن مقاوم برای چین و جنوب‌شرق آسیا 10 دلار در هر تن بالا برده اما قیمت‌های پلی استایرن معمولی را در مقایسه با هفته‌ی گذشته بدون تغییر نگه داشته است.

این منبع خاطرنشان کرد: «با توجه به افزایش قیمت‌های صنایع بالادستی قیمت‌های پلی استایرن ما این هفته روندی ثابت تا اندکی افزایشی داشته‌اند، اگرچه با خروج معامله‌کنندگان از بازار برای گذراندن تعطیلات، میزان تقاضا دچار افت شد.»

قیمت‌های پلی استایرن این تولیدکننده در حال حاضر معادل 1280 دلار در هر تن بری پلی استایرن معمولی گرید تزریقی، 1290 دلار در هر تن برای پلی استایرن معمولی اکستروژن، 1340 دلار برای پلی استایرن مقاوم گرید تزریقی و 1350 دلار در هر تن برای پلی استایرن مقاوم اکستروژن (همگی CIF چین/جنوب شرق آسیا، نقد) هستند.

تولیدکننده‌ای از جنوب‌شرق آسیا نیز گزارش داد قیمت‌های پلی استایرن مقاوم گرید تزریقی خود را نسبت به هفته گذشته بدون تغییر در نرخ 1350 دلار در هر تن (CIF چین/جنوب شرق آسیا، نقد) نگه داشته است. منبعی از جانب این شرکت اظهار داشت: «تقاضا به علت رکود تعطیلات افت کرده است. با وجود این، نبود فشار روی فروشندگان برای فروش و افزایش قیمت‌های استایرن در بازار نقدی نقشی حمایتی دارند. انتظار داریم قیمت‌ها پس از تعطیلات افزایش یابند.»

تاجری در اندونزی گزارش داد عرضه‌کننده‌ی کره‌ی جنوبی در مقایسه‌ی هفتگی قیمت‌های‌ آکریلونیتریل بوتادین استایرن را 20 دلار در هر تن و پلی استایرن مقاوم را 30 دلار در هر تن افزایش داده و به ترتیب آن‌ها را به 1520 و 1410 دلار در هر تن (CIF اندونزی، نقد) رسانده است.

یکی از نمایندگان یک تولیدکننده‌ی چینی نیز گزارش داد عرضه‌کننده‌شان قیمت‌های پلی استایرن معمولی گرید تزریقی خود برای بازارهای داخلی را 200 یوان در هر تن (معادل 30 دلار) بالا برده و قیمت‌های پلی استایرن مقاوم گرید تزریقی را نیز نسبت به هفته گذشته 100 یوان در هر تن (15 دلار) افزایش داده است.

وی افزود: «بازار داخلی محصولات استایرنی کماکان از جانب افزایش قیمت‌های خوراک حمایت می‌شود. با وجود این، به علت آغاز تعطیلات تقاضا واکنشی نشان نمی‌دهد.»

این تولیدکننده اکنون پلی استایرن معمولی گرید تزریقی را در نرخ 12150 یوان در هر تن (معادل 1543 دلار بدون مالیات بر ارزش افزوده) و پلی استایرن مقاوم گرید تزریقی را در نرخ 12300 یوان در هر تن (معادل 1562 دلار بدون مالیات بر ارزش افزوده) (با شرایط ex-warehouse چین، نقد و شامل مالیات بر ارزش افزوده) عرضه می‌کند. ضمناً این تولیدکننده تصمیم گرفته قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن بازار داخلی را بدون تغییر نسبت به هفته‌ی گذشته در نرخ 13450 یوان در هر تن (معادل 1708 دلار بدون مالیات بر ارزش افزوده) و با شرایط فروش مشابه ارائه کند.

ارسال نظر