کد خبر : 42355

اظهارنظرات درباره ارز محاسباتی تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی؛

گرفتاری پتروشیمی ها و صنایع پایین دست با دلار نیمایی/ آیا مصوبه شورای رقابت دست شرکت ملی صنایع پتروشیمی را بسته است؟

در حال حاضر از مجتمع ها نمی توان انتظار داشت که خوراک خود را با نرخی دریافت کنند که با نرخ فروش ارز و محصولات خود تفاوت داشته باشد

گرفتاری پتروشیمی ها و صنایع پایین دست با دلار نیمایی/ آیا مصوبه شورای رقابت دست شرکت ملی صنایع پتروشیمی را بسته است؟

پتروتحلیل-در حالی امروز قیمت پایه محصولات پتروشیمی برخلاف هفته های اخیر براساس فروش دلار در سامانه نیما محاسبه و توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شد که به نظر می رسد تعیین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی دستوری و براساس پایین ترین نرخ دلار در سامانه نیما انجام می شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، پیش تر پایین ترین قیمت خرید  درروز شنبه یا یکشنبه ملاک تعیین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی بود. رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این باره و در گفت و گو با «پتروتحلیل»، می گوید: قیمت ارز محاسباتی در تعیین نرخ های پایه محصولات پتروشیمی براساس مصوبه شورای رقابت تعیین می شود.

در همین حال مهندس کریمایی قائم مقام انجمن صنعت پتروشیمی در این باره معتقد است: محاسبه قیمت میانگین دلار نیمایی برای اعلام قیمت پایه محصولات پتروشیمی ها به درستی صورت نگرفته است، زیرا به هیچ وجه این ارقام اعلامی صحیح نیست تا جایی که در آبان ماه سال جاری قیمت پایه مواد پتروشیمیایی  توسط دفتر توسعه صنایع پتروشیمی کمی اصلاح و معقول تر شد.

وی افزود:در حال حاضر از مجتمع ها نمی توان انتظار داشت که خوراک خود را با نرخی دریافت کنند که با نرخ فروش ارز و محصولات خود تفاوت داشته باشد.

وی گفت : آنچه که مسلم است نرخ خرید خوراک دریافتی پتروشیمی باید بر اساس میانگین معاملات مجتمع های پتروشیمی باشد و‌ براساس همان نرخ فروش داخلی و صادرات این مجتمع ها‌ قیمت خوراک دریافتی نیز تعیین شود .

وی در پایان افزود : اگر مصوبه شورای رقابت بر اعلام‌ تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی بر اساس نرخ فروش دلار نیمایی تاکید کرده باشد باید این مصوبه اصلاح بشود زیرا نرخ فروش با خرید خوراک بر اساس یک مبنا باید باشد.

در همین حال دکتر میثم باقری عضو هیئت مدیره کارگزاری بانک مسکن در این باره معتقد است؛ به نظر می رسد دفتر توسعه تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای کنترل قیمت ها به کاهش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی روی آورده است.

وی افزود: از طرفی کاهش قیمت ها در این وضعیت کمک به توسعه صنایع پایین دست است تا بتوانند به سود مناسبی دست پیدا کنند.

البته برخی از فعالان این حوزه معتقدند؛ کمک به صنایع پایین دست در شرایط فعلی درست و منطقی است، اما انتظار می رود شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صورت شفاف نحوه قیمت گذاری و فرمول های تعیین قیمت محصولات را اعلام کرده و از پنهان کاری در این مورد خودداری کند، این در حالی است که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال های گذشته همواره از اعلام شفاف قیمت های جهانی و ارایه فرمول های تعیین قیمت پایه محصولات خودداری کرده، اما دلیل مشخص و واضحی برای آن عنوان نکرده است.

 

ارسال نظر