کد خبر : 42257

لزوم بررسی روند خصوصی سازی پتروشیمی باختر؛

خصوصی سازی عجیب یکی از بزرگترین مجموعه های پتروشیمی کشور

شرکت پتروشیمی باختر تنها در ازای پرداخت 130میلیارد تومان در حالی که به تصاحب شرکت کاوش صنعت سپید در می آید که میلیونها دلار سرمایه ارزی و هزاران میلیارد تومان تسهیلات از بانکها و شرکت ملی پتروشیمی در آن وجود داشت

خصوصی سازی عجیب یکی از بزرگترین مجموعه های پتروشیمی کشور

پتروتحلیل-در حالی که فضای اقتصاد کشور در حال مواجه با نحوه واگذاری برخی از شرکتهای دولتی است، بازگشایی پرونده خصوصی سازی عجیب یکی از بزرگترین مجموعه های پتروشیمی کشور لازم و ضروری به نظر می رسد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در هفته های جاری فضای رسانه ای کشور مملو از خبرهای در مورد نحوه واگذاری شرکتهای دولتی با شرایط عجیب است از واگذاری کشت و صنعت مغان که پس از حواشی متعدد به خریدار دوم منتقل شده است تا ماشین سازی تبریز،آلومینیوم المهدی و هرمزآل و نیروگاه تجارت فارس،مجتمع گوشت اردبیل و پالایشگاه کرمانشاه همگی مواردی هستند که در روزهای اخیر بازبینی نحوه واگذاری آنها در نزد افکار عمومی پرسش های جدی را مطرح کرده است و در برخی موارد از جمله نیروگاه تجارت فارس،المهدی و هرمزآل به بازگشت دارایی به بیت المال منجر شده است. در این میان نحوه واگذاری بزرگترین طرح توسعه ای پتروشیمی کشور که قرار بود نوید دهنده توسعه و رشد اقتصادی استانهای غرب کشور باشد یکی از بزرگترین ابهامات موجود در صنعت پتروشیمی است.

پتروشیمی باختر، از آغاز

پتروشیمی باختر یک شرکت مادر تخصصی در زمینه ساخت و راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی و به‌طور خاص واحدهایی با محصولات در زمینه پلی اتیلن است. این شرکت در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۳ و با تصویب دولت وقت ایران مبنی بر انتقال گاز اتیلن به وسیلهٔ خط لوله‌ای به طول ۲۲۰۰ کیلومتر از مبدأ عسلویه تا مهاباد تشکیل و شروع به فعالیت کرد. 

شرکت پتروشیمی باختر شامل 

 شرکت‌های پتروشیمی کاویان (واحد تولید اتیلن)

شرکت پتروشیمی پلیمر کرمانشاه

شرکت پتروشیمی لرستان

شرکت پتروشیمی مهاباد

شرکت پتروشیمی کردستان

شرکت بازرگان کالای باختر

شرکت مدیریت و توسعه صنعت باختر

شرکت پتروشیمی اندیمشک

شرکت پتروشیمی میاندوآب

شرکت بهره برداری خطوط انتقال اتیلن غرب

شرکت پارس فنل

شرکت دی پلیمر آریان است

پتروشیمی باختر چگونه به یک خانواده رسید؟

پتروشیمی باختر که با هدف توسعه غرب کشور ایجاد شده بود در یک فرآیند شتابزده و پر ایراد از آذر 1388آغاز شده و در مدت کمتر از دوسال این شرکت در کنترل خانواده "ن"قرار می گیرد در ابتدای روند ابتدا 25درصد از سهام پتروشیمی باختر در مزایده به شرکت کاوش صنعت سپید واگذار می شود پس از آن دو سهامدار دیگر شرکت 15درصد سهام را به این شرکت واگذار می کنند و این شرکت با پرداخت 100میلیارد تومان مالک 40درصد پتروشیمی باختر می شود که تا آن زمان تنها 3هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان برای اجراب پروژه های آن در نظر گرفته شده بود در سال 90شرکت پتروشیمی باختر با سلب حق تقدم 11درصد افزایش سرمایه می دهد که این بلوک نیز به کاوش صنعت سپید واگذار می شود امری که شکایت نافرجام سازمان خصوصی سازی را به همراه می آورد.شکایتی که هیچ گاه پیگیری نشد.

در پایان شرکت پتروشیمی باختر تنها در ازای پرداخت 130میلیارد تومان در حالی که به تصاحب شرکت کاوش صنعت سپید در می آید که میلیونها دلار سرمایه ارزی و هزاران میلیارد تومان تسهیلات از بانکها و شرکت ملی پتروشیمی در آن وجود داشت.

تلاش ها برای بازگشت پتروشیمی باختر به بیت المال

با خصوصی سازی شتاب زده و پر ابهام پتروشیمی باختر روند بررسی این خصوصی سازی در مراکز مختلف سیاستی کشور دنبال شده که هر بار به دلایل نامعلوم این پرونده "اختصاصی سازی پتروشیمی باختر"متوقف شده است تا اینکه سال گذشته کمیته تحقیق و تفحص مجلس شواری اسلامی در مورد این خصوصی سازی تشکیل شد.

این هیات تحقیق و تفحص در مهرماه سال 1396تشکیل شده و براساس اعلام سید کاظم دلخوش اباتری، زهرا سعیدی، عین‌الله شریف‌پور، احمد انارکی، محمود بهمنی، شهاب نادری، حمدالله کریمی، معصومه آقاپور، شهباز حسن‌پور و فرهاد تجری با رای اعضای کمیسیون به عنوان اعضای هیئت تحقیق و تفحص از پتروشیمی باختر انتخاب شدند.

وی ادامه داد: جلال محمودزاده، سید مهدی فرشادان، مرادی نماینده قروه، نبی هزارجریبی و علی قربانی نماینده بجنورد به نمایندگی از متقاضیان تحقیق و تفحص عضو این هیئت شدند.با تشکیل این کمیته و گذشت بیش از یکسال از شروع به کار آن اینک افکار عمومی در انتظار نتایج تحقیق در مورد عجیب ترین خصوصی سازی دهه اخیر کشور است خصوصی سازی که در آن یک شرکت 10هزار میلیارد تومانی به ثمن بخس واگذار شده و یک شرکت ناشناخته توانسته است نبض بزرگترین پروژه توسعه ای کشور در استانهای غربی کشور را در اختیار خود بگیرد.

ارسال نظر