کد خبر : 42241

عوارض جدید، هزینه خریداران پلی استایرن با پروانه فرآوری را افزایش می دهد؛

درخواست شرکت Aschem برای رسیدگی به مسئله‌ی دامپینگ پلی استایرن ایران در سال 2018

برخی خریداران پیش بینی می‌کنند تاثیر چشمگیری به‌خاطر این عوارض روی قیمت‌های پلی استایرن ایجاد نشود چراکه بر این عقیده هستند که پیش از این هم انتظار می‌رفت چنین تصمیم اتخاذ شود و در چند ماه اخیر محموله‌های زیادی از ایران وارد شده بوده است

درخواست شرکت Aschem برای رسیدگی به مسئله‌ی دامپینگ پلی استایرن ایران در سال 2018

پتروتحلیل- شرکت Aschem Petrokimya Sanayi A.S. دادخواستی برای رسیدگی به دامپینگ یا بازارشکنی محموله‌های وارداتی پلی استایرن از ایران در ماه می سال گذشته ثبت کرد. این تولیدکننده‌ی داخلی ادعا کرده این عرضه‌کننده با نرخی پایین‌ترین از نرخ مناسب معامله کرده و به فروش بازار داخلی صدمه زده است درحالی که میزان حاشیه‌های دامپینگ برای واردات از ایران قابل اغماض نبوده است. این خبر جریان پلی استایرن مصری را به یادها آورد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در ژانویه‌ سال 2016، به دلایل مشابه، عوارض ضد دامپینگ 11/3 درصدی برای پلی استایرن مصری منظور شد. ترکیه طیِ سال 2014 حدوداً 44 هزار تن و در سال 2013 تقریباً 28 هزار تن پلی استایرن معمولی از مصر وارد کرده بود. در آن دو سال این کشور دومین منبع واردات ترکیه بعد از بلژیک بود. با وجود این، در سال 2015، بعد از رسیدگی به مسئله‌ی دامپینگ، واردات پلی استایرن معمولی از مصر در کل حدوداً 9 هزار تن شد و این کشور را به رده‌ی هفتم کشورهای واردکننده‌ی ترکیه تنزل داد.

واکنش‌های اولیه‌ی معامله‌کنندگان پلی استایرن به این خبر

اکثر تاجران بر این عقیده بودند که این خبر ممکن است موجب خواهد شد تولیدکنندگان داخلی پلی استایرن قیمت‌ها را افزایش دهند. برخی خریداران درخصوص اینکه تاجران نیز بعد از شنیدن این خبر قیمت‌های پیشنهادی خود را بالا ببرند ابراز نگرانی کردند. قیمت‌های پلی استایرن در ترکیه روند کاهشی پایداری را طی 3 ماه اخیر داشته است.

منبعی نزدیک به تولیدکننده‌ای ترکیه‌ای اظهار داشت: «انتظار داریم این تصمیم هم به نفع توزیع‌کنندگان و هم خریداران باشد چراکه قیمت‌های آسیب‌زای ایران به قدرت رقابت خریدارانی که کالاهای خود را صادر می‌کنند هم صدمه می‌زند.»

تاجری بزرگ اظهار داشت: «این عوارض جدید باعث بالا رفتن هزینه‌های خریدارانی شد که پلی استایرن ایران را با پروانه‌ی فراوری در داخل خریداری می‌کنند. برای سازندگان محصولات نهایی، که کالاهای خود را به بازار داخلی می‌فروشند نیز از حالا به بعد قیمت‌های ایران کارایی نخواهند داشت. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا ایران قیمت‌های خود را کاهش خواهد داد تا قدرت رقابتی خود را در بازار ترکیه از دست بدهند یا خیر.»

تردید معامله‌کنندگان نسبت به تاثیرات در آینده‌ی کوتاه‌مدت

برخی خریداران پیش بینی می‌کنند تاثیر چشمگیری به‌خاطر این عوارض روی قیمت‌های پلی استایرن ایجاد نشود چراکه بر این عقیده هستند که «پیش از این هم انتظار می‌رفت چنین تصمیم اتخاذ شود و  در چند ماه اخیر محموله‌های زیادی از ایران وارد شده بوده است.»

از طرف دیگر تاجران انتظار دارند فارغ از وضع بازارهای محصولات نهایی، محدودیت‌هایی در عرضه ایجاد شود. یکی از معامله‌کنندگان اظهار داشت: «به دلیل تعداد محدود منابع عرضه‌کننده‌، عرضه‌ی پلی استایرن مقاوم مدتی است محدود بوده است و تاجران قرار نیست در ماه‌های ژانویه و فوریه نیز محموله‌های پلی استایرن معمولی زیادی دریافت کنند.‌ شنیده‌ایم برخی توزیع‌کنندگان همین‌حالا هم قیمت‌های‌شان را افزایش داده‌اند.»

آیا این مسئله به افزایش قیمت‌ها می‌انجامد؟

یکی از تبدیل‌کنندگان خاطرنشان کرد: «بازار ممکن است مابین قیمت‌های پایین‌تر قراردادهای استایرن اروپایی و احتمالاً کاهش در محموله‌های ایرانی بازار ثبات پیدا کند. بازار نامناسب مصرف‌کنندگان نهایی باعث جلوگیری از بروز هرگونه افزایش احتمالی خواهد شد.»

همچنین، تولیدکنندگان پلاستیک یک‌بارمصرف درخصوص کاهش سود خود ابراز نارضایتی کردند و به محدود شدن کسب‌وکارشان به دلیل اعمال ممنوعیت برای استفاده از پلاستیک اشاره کردند. یکی از آن‌ها ابراز کرد: «با عدم عرضه از ایران، قیمت‌های مواد خام در میان‌مدت افزایش خواهد داشت و این مسئله منجر به کاهش سود ما خواهد شد.»

مقاصد صادراتی آتی برای پلی استایرن ایرانی کجاست؟

در سه سال اخیر و با توجه به شرایط لجستیک مناسبی که وجود دارد، ترکیه یک مقصد صادراتی بزرگ برای پلی استایرن ایران بوده است. با از بین رفتن تمایل به خرید در بازار ترکیه نسبت به پلی استایرن ایران، معامله‌کنندگان مسائلی را در خصوص مقاصد آتی صادراتی محموله‌های پلی استایرن ایران مطرح کرده‌اند. تاجری بیان داشت: «عرضه‌کنندگان ایرانی ممکن است در ماه‌های آتی صادرات خود را به اروپا، بالکان، آسیای مرکزی و پاکستان هدایت کنند.»

 

ارسال نظر