کد خبر : 42236

چرا 2019 با خیزش قیمت نفت شروع شد؟

پتروتحلیل-هفته گذشته در بازارنفت بیشترین افزایش قیمت هفتگی را از دسامبر 2016 شاهد بودیم. قیمت نفت برنت در اولین هفته ژانویه 2019 با حدود 10% افزایش به 57 دلار/بشکه رسید. علل افزایش قیمت ناگهانی نفت چه بود؟

صادرات نفت عربستان سعودی در ماه دسامبر 500هزاربشکه/روز کاهش داشته است و طبق اعلام وزارت انرژی عربستان روند کاهش صادرات در ماه ژانویه نیز تکرار خواهد شد. پیش‌بینی تولید ماه ژانویه این کشور 10.2میلیون‌بشکه/روز است که نسبت به 11.3 میلیون بشکه/روز در ماه نوامبر کاهش چشمگیری خواهد داشت.

در عراق، وزارت نفت اعلام کرده است با توجه به محدودیت‌های ظرفیت تولید، صادرات نفت عراق از طریق خط لوله کردستان را در حد 90هزاربشکه/روز در طی سال 2019 باقی خواهد ماند و پیش‌بینی صادرات روزانه 175هزاربشکه/روز ازین خط لوله محقق نخواهد شد.

در لیبی با افزایش تنش‌ها سیاسی از 9 دسامبر میدان‌‌غربی شراره با ظرفیت 400هزاربشکه/روز تحت تصرف نیروهای نظامی است و نیروهای مخالف دولت توقف تولید این میدان را اهرم فشار برای رسیدن به خواسته‌های خود قرارداده اند. مضاف بر این، شرایط بد آب و هوایی سبب شده است که امکان استفاده از ظرفیت بارگیری 500هزاربشکه/روز از بنادر شرقی از دست برود و این موضوع به تنهایی تولید نفت لیبی را 100هزاربشکه/روز کاهش داده است.

آمار منتشر شده توسط EIA از کاهش سرعت تولید نفت آمریکا خبر می دهد. تولید نفت خام و میعانات آمریکا در ماه اکتبر 85هزاربشکه/روز افزایش ماهانه داشته است درحالی که در ماه آگوست و سپتامبر این میزان افزایش 400 و 150 هزاربشکه/روز بوده است. علاوه بر این گزارش وزارت انرژی آمریکا پیش‌بینی از کاهش چشمگیر رشد تولید در زمستان 2018 داشته است.

سوال مهم این است که آیا خیزش قدرتمند بازار نفت در سال 2019 نشانه ای از روند مثبت این بازار در طول سال خواهد بود؟

اگرچه موسسات و تحلیلگران نظرات مختلفی در خصوص آینده بازار نفت در سال 2019 دارند و برخی معتقند با توجه به آغاز نشانه‌های رکود و بحران مالی در سال 2019 می‌توان انتظار از کاهش قیمت شدید بازار کامیودیتی‌ داشت، بسیاری بر این باورند که از لحاظ بنیادی بازار نفت در سال 2019 شاهد کاهش قیمت شدید نخواهد بود و افزایش حدود 1.5 میلیون بشکه/روز تقاضای نفت را در چین و آمریکا و کاهش عرضه اوپک می‌تواند بازار نفت را در تعادل قیمتی حدود 60-70 دلار نگه دارد.

ارسال نظر