کد خبر : 42223

احتمال افزایش فشار بر بازار ترکیه و وضع تعرفه برای واردات محصولات پتروشیمی ایرانی؛

تهدید پتروشیمی های ایرانی برای بازار ترکیه/فشار پتروشیمی ها برای افزایش سهم صادرات به ترکیه

تهدید پتروشیمی های ایرانی برای بازار ترکیه/فشار پتروشیمی ها برای افزایش سهم صادرات به ترکیه

پتروتحلیل- در حالی وزارت بازرگانی ترکیه در هفته جاری تعرفه ١١.٣ درصدی برای واردات پلی استایرن ایران به ترکیه وضع کرد که به نظر می رسد حجم صادرات بیشتر از معمول پلی استایرن سازهای ایرانی به ترکیه نسبت به سال های گذشته، بازار این کشور را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش "پتروتحلیل"، احتمالا سخت شدن حمل محموله ها از دلایلی است که پتروشیمی های ایرانی را به بازار صادراتی ترکیه به دلیل روانی معاملات، و حمل ،بیش از گذشته سوق داده است.

در همین حال با توجه به مشکلات حمل احتمالا بازار ترکیه تحت فشار محموله های صادرکنندگان ایرانی همانند پلی استایرن ها قرار گیرد، از این رو احتمالا محصولات دیگری نیز به سرنوشت پلی استایرن دچار شوند.

به نظر می رسد در این برهه از زمان ضروری است شرکتهای پتروشیمی با برنامه ریزی های دقیق و کارآمد، توزیع سبد محصول در بازارهای صادراتی را رعایت کنند.

علاوه بر افزایش حجم صادرات به بازار ترکیه، قیمت فروش برخی از شرکتهای پتروشیمی که محصولات یکسان به این بازارها صادر می کنند نیز می تواند بازار شرکتهای دیگر را تحت شعاع قرار داده و آنها را از صحنه رقابت حذف کند، از این رو به نظر می رسد بازار پتروشیمی نیازمند تعیین کف قیمتی و مقداری محصولات صادراتی در شرایط تحریم برای هر بازار است.

از این رو نگاه مقطعی و سودآوری در کوتاه مدت نباید در شرکتهای پتروشیمی ملاک تصمیم گیری مدیران برای انتخاب بازار صادراتی قرار گیرد و به نظر می رسد صادرات بیشتر از ظرفیت و سهمیه به برخی از کشورها مانند ترکیه، علاوه بر فشار بر این بازارها سبب وضع تعرفه های بیشتر و خروج بسیاری از شرکتهای خصوصی و کوچک دیگر از بازار خواهد شد که در این بازارها پیشتر فعالیت می کردند.

از سوی دیگر نیاز است سیاست مناسب توزیع محصولات پتروشیمی با حفظ ظرفیت بازارها در دستور کار شرکتها قرار بگیرد، این در حالی است که منابع خبری از افزایش فشار شرکتهای پتروشیمی برای افزایش سهم صادرات خود به بازار ترکیه خبر می دهند که قطعا می تواند در بلندمدت آسیبی جدی به بازار محصولات ایرانی در این کشور وارد کند.

متاسفانه عملکرد نادرست برخی از شرکتهای پتروشیمی با افزایش حجم صادرات ‌قیمت های پایین به بازار ترکیه در ماههای اخیر علاوه بر وضع تعرفه های واردات، بازار شرکتهای دیگر را نیز تحت فشار قرار داده و نگرانی از وضع تعرفه برای محصولات دیگر را نیز افزایش داده است.

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • محمد
    0 0

    با سلام

    متاسفانه شرکت انتخاب محصولات پلی استایرن خود را به قیمت استایرن مونومر بصورت تحویلی در ترکیه بفروش میرساند که این امر تعجب همگان را برانگیخته بود و در نمایشگاه ترک پلاست 2018 همه میپرسیدند که چگونه همچین چیزی ممکن است.