کد خبر : 42214

ثبات بازار پی وی سی و عقب نشینی بازارسازها

حمل محموله های پتروشیمی داخلی با کدپستی و شناسه در حال حاضر انجام می شود و این موضوع گرچه به ردیابی محصولات پتروشیمی پس از فروش کمک می کند، اما در مواردی نیز سبب کندی حمل و نقل می شود

ثبات بازار پی وی سی و عقب نشینی بازارسازها

پتروتحلیل- اکثر فعالان بازار پی وی سی متفق القول هستند که در هفته های اخیر تغییری در بازار پی وی سی رخ نداده و همچنان معامله گران تمایلی به خرید و فروش ندارند.

به گزارش «پتروتحلیل»، توقف صادرات به دلایل گوناگون و جو امنیتی و پلیسی بازار همچنان به عقب نشینی سرمایه گذاران در این بازار دامن می زند، اکثر فعالان این حوزه معتقدند؛ سرمایه گذاران به دلیل جو امنیتی بازار پتروشیمی دچار نگرانی و ترس هستند.

به عقیده کارشناسان، بازار پتروشیمی درگیر نبودن بازارساز، سرمایه گذار و یا بازرگان است که بیشتر از ترس نشات می گیرد. از سوی دیگر نوسانات بازار ارز نیز یکی دیگر از دلایل مهم سخت شدن تصمیمات در حوزه صنعت پتروشیمی به شمار می رود.

این در حالی است که کاهش حجم خریدها از بورس کالا در دو ماه اخیر به کاهش موجودی بازار پتروشیمی ختم شده است و اکثر صنایع پایین دست هم ظرفیت تولید خود را تا مرز 10 تا 15 درصد رسانده اند؛ چرا که محرک و سرمایه گذارها در بازار پتروشیمی کاهش یافته اند.

همچنین دستورالعمل های متفاوت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک و ... نیز در این مدت سبب شده تا واحدهای صنایع پایین دست با توقف صادرات روبه رو شده و نگران بیکاری کارگران باشند.

از سوی دیگر گفته می شود حمل محموله های پتروشیمی داخلی با کدپستی و شناسه در حال حاضر انجام می شود و این موضوع گرچه به ردیابی محصولات پتروشیمی پس از فروش کمک می کند، اما در مواردی نیز سبب کندی حمل و نقل می شود.

در همین حال به نظر می رسد با توجه به فشار بسیار زیاد بر خریداران محصولات پتروشیمی، این بازار با کندی خرید و فروش همراه است. در هفته جاری نیز قیمت پی وی سی پتروشیمی بندرامام با وجود افزایش قیمت پایه این کالا به مرز 8 هزار و 600 تومان رسید. 

البته پیشنهاد قیمتی جدیدی از سوی پی وی سی سازهای ایرانی به دلیل قرار داشتن در تعطیلات ژانویه اعلام نمی شود و از این رو اکثر قیمت ها متعلق به هفته گذشته و پیش از تعطیلات ژانویه است. قیمت پی وی سی صادراتی ایران به مقصد کشورهای CIS حدودا 850 تا 900 دلار در هر تن گزارش شده است.

همچنین مزایده 9 هزارتن پی وی سی صادراتی پتروشیمی غدیر برای کشورهای CIS و هندوستان برروی سایت این شرکت موجود است.

ارسال نظر