کد خبر : 42213

آخرین وضعیت نخستین پارک استایرن ایران در گفت و گو با مدیرعامل شرکت پتروشیمی توسعه پارک صنعتی گوهر افق ؛

چالش تامین خوراک پیش روی پارک استایرن

در شرایط فعلی به محض ورود خط تولید پاد جم و همچنین دیگر مجموعه هاى پارک و تامین مواد اولیه شرکتهاى خارج از پارک و راه اندازى پایانه استایرن، این پارک وارد کننده خوراک‌ استایرن نیز خواهد شد که باید پیش بینى و برنامه ریزی هاى لازم برای رفع کمبود استایرن پارک انجام شود

چالش تامین خوراک پیش روی پارک استایرن

پتروتحلیل- مدیرعامل شرکت پتروشیمی توسعه پارک صنعتی گوهر افق (متولی پارک استایرن) آخرین روند پیشرفت نخستین پارک استایرن ایران را تشریح کرد.

دکتر میر بلوکی، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار «پتروتحلیل» با بیان اینکه طرح اولیه ایجاد پارک استایرن در سال ۱۳۸۵  توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمى مطرح شد، گفت: پارک استایرن در جهت تکمیل زنجیره ارزش افزوده و بامشارکت بخش خصوصی تشکیل  شد.

وی افزود: اولین بار این ایده در سال ۱۳۸۵ در NPC  مطرح  و با وقفه ای بلند مدت در سال  ۱٣٩۳ با مشارکت پتروشیمی جم ، شرکت صدف ،شرکت انتخاب و شرکت دالاهو در قالب شرکت سهامى خاص به ثبت رسید.

وی گفت : در سال ۱۳۹۳ به دلیل عدم‌جمع بندی و اختلاف نظر درمباحث سهامداری و هیئت مدیره‌ پارک تا سال ۹۶ در وضعیت نابسامانی قرار داشت تا جایی که شرکت ملی صنایع پتروشیمى قصد بازپس گیری زمین در شهر عسلویه را داشت.

وی ادامه داد: با هماهنگی های صورت گرفته توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمى، به منظور جلوگیری از به هدر رفتن و اتلاف سرمایه ‌و  عدم موازی کاری تصمیم به ایجاد و ساخت پارک استایرن گرفتند.

دکتر میر بلوکی در رابطه با برنامه پیش روی پارک استایرن نیز افزود: در حال حاضر خطوط لوله استایرن پارک از پتروشیمی پارس تا مخزن مجتمع انتخاب کشیده شده است که مالکیت آن خوشبختانه متعلق به شرکت گوهر افق است .

وی گفت: یکی از نیاز های اساسی مجتمع پاد جم انتقال استایرن به درون محوطه  خود است که امیدواریم تا آخر ماه جاری عملیات استایرن رسانی به پایان برسد.

وی در رابطه با فعالیت های خدمات رسانی از طریق  پارک نیز افزود شرکت گوهر افق  در حال حاضر  در شرف ساخت  تاسیسات مربوط  به تحویل  ۱۴ خدمت از  طریق شرکت دماوند به مجتمع پادجم  است که این خدمات  شامل سرویس های برق ،آب، ، گاز  و خدمات متنوع دیگر  میباشد،   امیدواریم  با تحویل خدمات جانبى مورد نیاز ، عملیات پیش راه انداری تا ۲۲ بهمن به سر انجام برسد  و نیازمندی های آن مرتفع شود و در نتیجه ‌می توان امیدوار بود  تا پایان سال شاهد راه اندازی واحد ای بی اس رابر باشیم.

وی در مورد نحوه تامین خوراک پارک استایزن نیز افزود: باید در نظر داشته باشیم که در شرایط فعلی به محض ورود خط تولید پاد جم و همچنین دیگر مجموعه هاى پارک  و تامین مواد اولیه شرکتهاى خارج از پارک  و راه اندازى پایانه استایرن، این پارک وارد کننده خوراک‌ استایرن نیز خواهد شد که باید پیش بینى و برنامه ریزی هاى لازم  برای رفع کمبود استایرن پارک انجام شود ، در چنین شرایطى سالانه با مصرف بیش از  ۵۵۰ هزار تن نیاز خوراک مواجه می شویم که باید‌ استایرن مورد نیاز را تامین کنیم تا با مشکلات در صنایع پایین دستى و قطع زنجیره تولید مواجه نشویم.

وی ادامه داد: با شروع و فعال  شدن  خطوط  تولید پادجم و دالاهو  هر کدام به ترتیب حدود ۱۳۰ هزار تن و حدود ۱۰۰ هزار تن مصرف استایرن خواهند  داشت.

وی در رابطه با پروژه های کلان این شرکت در داخل پارک‌نیز افزود: در مراحل تخصصی و‌ کلان‌ پارک به دنبال اجرای  پست برق ، تامین بخار آب  ، احداث پایانه بارگیری متناسب با الزامات محیط زیست، اجاره مخزن پتروشیمی پارس و‌ به جریان‌ انداختن خوراک استایرن از طریق خط لوله در داخل پارک و افزایش خدمات‌دهی به پارک مانند کلینیک‌، رستوران، ایجاد انبار، باسکول و موارد دیگر خواهیم بود که انشالله این پروژه ها تا پایان سال ۱۳۹۸ به اتمام‌خواهد رسید.

 

ارسال نظر