کد خبر : 42184

قیمت محموله های پی وی سی در تهران و بندر نزدیک شدند!

دلایل تشدید رکود در بازار پی وی سی/ نگرانی از افزایش حجم انبار پی وی سی سازها

با این حال همچنان بازار پتروشیمی ایران در حصار جو امنیتی ماههای گذشته مانده است و قوانین دست و پا گیر سبب شده تا حجم معاملات پتروشیمی ها کاهش یابد و به نظر می رسد بالاخره با این شرایط ذخیره سازی محصولات پتروشیمی در شرکت ها به سختی انجام شود

دلایل تشدید رکود در بازار پی وی سی/ نگرانی از افزایش حجم انبار پی وی سی سازها

در حالی قیمت محموله های پی وی سی در بازار تهران به 8 هزار و 100 تومان در هر کیلو رسیده است که معاملات بورس کالا همچنان با بی رغبتی دنبال می شود، به طوری که هفته گذشته حجم اندکی از محموله های پی وی سی پتروشیمی بندرامام، غدیر و اروند خریداری شد. این در حالی است که قیمت محموله های پی وی سی موجود در بازار تهران به کف بندر نزدیک شده است، حال آنکه همواره محموله های کف بندر 170 تا 180 تومان در هر کیلو کمتر از بازار تهران رقم می خورد.

به گزارش «پتروتحلیل»، جو امنیتی بازار و نگرانی از سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی هم از دلایلی است که رکود را در این بخش تشدید کرده است.

از سوی دیگر توقف کدهای معاملاتی تولیدکنندگان در بورس کالای ایران به بهانه های متفاوت در 2 ماه اخیر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از دلایلی است که معامله گران در این حوزه را عقب رانده است.

در همین حال تعدد نرخ ارز که به گمان بسیاری از کارشناسان بازار دستوری است نیز سبب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان بازار پتروشیمی را در حالت منفعل قرار داده و آنها را از ورود به بازار بترساند.

همچنین رصد حساب های بانکی واردکنندگان نیز یکی دیگر از دلایلی است که تاجران را از ادامه فعالیت در بازار پتروشیمی منصرف کرده است. این در حالی است که همواره تاجران و بازارسازها در بازارهای مختلف محصولات تولیدی شرکت ها را خریداری کرده و مواد اولیه آنها را تامین می کنند.

با توجه به پروسه طولانی تولید از زمان ورود مواد اولیه به کارخانه ها که حدودا 5 تا 6 ماه به طول می انجامد و احتمال خرید تولیدکنندگان به صورت سلف، نیاز به حضور سرمایه گذاران در این بازار است.

با این حال همچنان بازار پتروشیمی ایران در حصار جو امنیتی ماههای گذشته مانده است و قوانین دست و پا گیر سبب شده تا حجم معاملات پتروشیمی ها کاهش یابد و به نظر می رسد بالاخره با این شرایط ذخیره سازی محصولات پتروشیمی در شرکت ها به سختی انجام شود.

پی وی سی سازها نیز در حال حاضر به دلیل رکود بازار و عدم خرید محموله ها با حجم بالایی از ذخیره محصول در انبارهای خود مواجه هستند. منابع خبری از حجم بالای پی وی سی در انبارهای پتروشیمی غدیر و بندرامام خبر می دهند.

این در حالی است که هفته گذشته هر کدام از این شرکت ها تنها موفق به فروش حدودا 200 تن پی وی سی در تالار بورس کالا شدند، رقمی که به گمان بسیار از فعالان این حوزه با توجه به شرایط فعلی، نگرانی از توقف خطوط آنها را به دلیل حجم بالای انبارش، افزایش می دهد.

گر چه اروند نیز در هفته جاری پس از اورهالی یک ماهه به مدار تولید بازگشته است، اما تولید 400 تن پی وی سی در روز و ورود به فصل سرد و بارندگی نیز سبب می شود تا نگرانی از پرشدن انبار این مجتمع نیز وجود داشته باشد. این در حالی است که برخی از منابع خبری از احتمال اعلام مزایده 7 هزارتن پی وی سی توسط پتروشیمی غدیر در روزهای آینده خبر می دهند.

گفته می شود تندر هلدینگ خلیج فارس نیز برای پی وی سی در حدود 830 دلار در هر تن اعلام شده است. این در حالی است که محدودیت کشتیرانی و افزایش هزینه های حمل و نقل کانتینرها نیز مشکلات زیادی برای صادرکنندگان در حوزه صنعت پتروشیمی ایجاد کرده است.

اما در بازارهای آسیایی با ورود به دسامبر و ژانویه عرضه پی وی سی افزایش یافته است و به نظر می رسد قیمت محموله های ایرانی برای ماه ژانویه و فوریه حدودا 800 دلار در هر تن برای کشورهای کره و تایوان و ... و 770 دلار در هر تن برای هندوستان پیشنهاد شود.

با این حال به نظر می رسد بازار داخلی پی وی سی ایران تنها می تواند در شرایط فعلی با تسهیل صادرات، یکسان سازی نرخ ارز، حذف شرایط امنیتی و پلیسی بازار از رکود خارج شده و وارد شرایط بهتری شود.

 

ارسال نظر