کد خبر : 42182

نگاهی دوباره به بازارهای پی وی سی ترکیه و اروپا در سال 2018؛

کاهش مصرف در ترکیه و اثر متقابل کاهش عرضه در اروپا

بازار پی وی سی ترکیه 9 ماه کاهش داشت و در ماه نوامبر به پایین‌ترین نرخ خود در دو سال و نیم اخیر رسید

 کاهش مصرف در ترکیه و اثر متقابل کاهش عرضه در اروپا

پتروتحلیلبازار پی وی سی ترکیه امسال، با توجه به چالش‌های اقتصادی، برهه‌های سختی را پشت سر گذاشت. این مسئله درنتیجه موجب شد میزان صادرات از اروپا به ترکیه به میزان زیادی کاهش پیدا کند و بازارهای داخلی پی وی سی تا انتهای سال عمدتاً روند کاهشی پایداری را به خود بگیرند.

بازار پی وی سی ترکیه 9 ماه کاهش داشت و در ماه نوامبر به پایین‌ترین نرخ خود در دو سال و نیم اخیر رسید

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت‌های بازار وارداتی ترکیه، به جز افزایش مختصر و کم‌دوام در اوایل ماه ژوئن، روند کاهشی پایداری را از ماه مارس تا ماه نوامبر سال 2018 پی گرفتند و بازار گرید k67 معاف از عوارض در همین مدت زمان 12 درصد به‌طور متوسط کاهش یافت. قیمت‌ها پیش از آنکه در اواخر ماه نوامبر به دلیل محدودیت در عرضه در بازار رشد کنند، به پایین‌ترین نرخ خود از ماه مارس سال 2016 تاکنون رسیده بودند.

محدودیت در عرضه در نیمه‌ی دوم سال 2018 رخ داد

کاهش میزان عرضه‌ی فوری در بازار و نیز کاهش رقم‌های پیشنهادی از بازار اروپا منجر به محدودیت شدید در عرضه شد و نرخ‌ها در بازار پی وی سی ترکیه را در اواخر سال 2018 افزایش داد. تعطیلی طولانی‌مدت در شرکت بزرگ فرانسویِ Kem One و نیز تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده شرکت پتکیم باعث تشدید مشکلات در عرضه شد.

اختلاف بین بازارهای ترکیه و ایتالیا در سال 2018 در بالاترین میزان خود

متوسط هفتگی قیمت‌ها نشان می‌دهد اختلاف بین بازار داخلی گرید k67 ایتالیا و بازار گرید k67 وارداتی معاف از عوارض ترکیه در اکثر ماه‌های سال بالاتر از 200 دلار در هر تن بوده است. این بزرگ‌ترین اختلاف مشاهده‌شده در سال‌های اخیر است. تاثیر منفی کاهش ارزش لیر ترکیه بر میزان مصرف پی وی سی این کشور

این نیز به دلیل این رخ داد که خریداران بازار ترکیه به دلیل مشکلات نقدینگی، به میزان قابل توجهی کمتر مصرف داشته‌اند. در ماه آگوست در مقایسه با آغاز امسال، لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا تا 85 درصد کاهش ارزش را ثبت کرد و بعد با جبران بخشی از این کاهش‌ها در ماه‌های بعد، نهایتاً سال را با کاهش 42 درصدی به اتمام رساند.

بنابر اطلاعات آماری، هم‌راستا با افت قدرت مصرف، میزان کل واردات پی وی سی ترکیه در دوره‌ی ماه ژانویه‌ تا اکتبر، نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش داشت و به اندکی بیش از 540 هزار تن رسید.

واردات پی وی سی آمریکا با شروع ماه جولای به دلیل افزایش عوارض گمرکی کاهش چشمگیری داشت

قوانین مربوط به عوارض گمرکی نیز به دلیل بحران سیاسی با آمریکا که در ماه می شروع شده بود تغییر یافت، زمانی که واردات پی وی سی آمریکایی به ترکیه به‌واسطه‌ی اصلاح سیستم پردازش داخلی با محدودیت مواجه شد. اگرچه ترکیه در اوایل ماه سپتامبر دوباره به صدور پروانه واردات اقدام کرد، اما به دلیل مشکلات در تهیه‌ی ضمانت‌نامه‌ی بانکی برای سازندگان محصولات نهایی، میزان سودهای حاصله همچنان محدود ماند، چراکه یک تعرفه‌ی اضافی 50 درصد هم برای پی وی سی آمریکایی اعمال شد.

افزایش عوارض گمرکی تاثیر قابل توجهی بر میزان محموله‌های وارداتی ماه جولای و آگوست برجای گذاشت چراکه واردات پی وی سی آمریکایی به ترکیه به ترتیب 80 و 63 درصد کاهش یافت و هیچ وارداتی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر ثبت نشد. بخشی از تبدیل‌کنندگان رو آوردند با محصولات جایگزین ازجمله محصولات روسی و اوکراینی.

از ماه ژوئن تا نوامبر پی وی سی آمریکایی با قیمت مناسب وارد بازار اروپا شد

محموله‌های آمریکایی که بازار ترکیه را از دست داده بودند، از تابستان رو آوردند به بازارهای داخلی اروپا. به‌خاطر جنگ تجاری بین آمریکا و چین، این مسئله در جنوب شرق آسیا و هند نیز وجود داشت.

بر اساس آمار واردات، ایتالیا 28 هزار تن پی وی سی آمریکایی را 8 ماه نخست سال 2018 وارد کرد، در حالی که در کل سال 2017 تنها 12 هزار تن واردات انجام داده بود.

در سال 2018 پی وی سی در بازار نقدی داخلی در اروپا روندی کاهشی داشت

در اروپا، بازار پی وی سی از ماه می عمدتاً به دلیل صادرات اندک به یکی از مقصد‌های صادراتی اصلی‌اش، یعنی ترکیه، با مشکل زیادی عرضه دست به گریبان بود. این مسئله در کنار مشکل نامناسب بودن تقاضا، اثر ناشی از تعطیلی چند واحد تولیدی پی وی سی برای تعمیرات و طیِ فصل بهار و تابستان را کمرنگ‌تر کرد. رویکرد به بازار آن‌قدر نامناسب بود که بازار پی وی سی ایتالیا از ماه ژوئن تا سپتامبر با نرخی برابر با قیمت‌های اتیلن در بازار نقدی اروپا معامله‌ انجام می‌داد.

تا پیش از ماه دسامبر، تعطیلی‌های واحد‌های تولیدی هم رویکرد به بازار پی وی سی در اروپا را بهبود نداد

با وجود این، در ماه‌های نوامبر و دسامبر ترس از کمبود عرضه تاحدی در بازار به وجود آمد، یعنی زمانی که تعطیلی و اعلام وضعیت اضطراری در واحدهای تولیدی در کشورهای فرانسه، آلمان، چک و لهستان هم به  مشکلات لجستیکی ناشی از پایین آمدن سطح آمد رودخانه‌ی راین و تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده در روسیه و اوکراین اضافه شد. 

پی وی سی در بازار داخلی ایتالیا به پایین‌ترین نرخ خود در دو سال اخیر نزدیک شد

این مسئله موجب شد کاهش‌های ماهانه نسبتاً تحت کنترل دربیاید، اما باز هم نتوانست باعث شود در پایان سال، قیمت‌ها در بازار نقدی داخلی را از نزدیک شدن به پایین‌ترین نرخ خود در دو سال اخیر بایستند.

 

ارسال نظر