کد خبر : 42168

نگرانی از اعمال تعرفه های سنگین برای محموله های آمریکایی؛

بهبود بازار پروپیلن اکسید آسیا بعد از تعطیلی واحد تولیدی در چین

اگر آمریکا و چین موفق به دستیابی به توافق جدیدی در مذاکرات تجاری آتی خود نشوند، بسیاری از این محصولات در سال 2019 در خطر اعمال تعرفه‌های تنبیهی سنگین برای محموله‌های آمریکایی قرار خواهند گرفت

بهبود بازار پروپیلن اکسید آسیا بعد از تعطیلی واحد تولیدی در چین

پتروتحلیل- به‌نظر می‌رسد کاهش‌های اخیر قیمت‌های پروپیلن اکسید وارداتی آسیا به پایان رسیده باشد، چراکه این هفته به دلیل محدودیت در عرضه‌ی فوری بازار، قیمت‌های بازار داخلی چین رفته‌رفته شروع به افزایش کرده‌اند.

به گزارش «پتروتحلیل»، پلی‌ال‌های صنایع پایین‌دستی پروپیلن اکسید با ‌ایزوسیانات‌ها ترکیب می‌شوند تا فوم‌های پلی‌اورتان که در ساخت تشک‌های تخت کاربرد دارند را تولید کنند.

اما تا زمانی که تقاضای صنایع پایین‌دستی اساساً ضعیف بماند، ممکن است این روند افزایشی متوقف شود.

به گزارش منابع مختلف بازار قیمت‌های پروپیلن اکسید چینی در بازارهای داخلی این هفته 100 تا 200 یوان در هر تن افزایش داشته و این افزایش ممکن است پایانی بر 9 هفته کاهش‌های پیاپی باشد.

این مسئله قطعاً باعث تقویت رویکرد قیمت‌گذاری برای محصولات وارداتی‌ای شده است که بر مبنای دلار آمریکا ارزش‌گذاری می‌شوند، چراکه قیمت‌های وارداتی معمولاً روند تغییرات قیمت‌های بازارهای مبتنی بر یوان را پی می‌گیرند.

برخی فروشندگان محصولات وارداتی در نظر داشتند قیمت‌های CFR چین را 20 تا 30 دلار در هر تن بالا ببرند، البته اگر هنوز هم عرضه‌ای برای تحویل ماه دسامبر در بازار داشته باشند.

اما بخش عمده‌ی محصولات وارداتی ماه دسامبر پیشتر به فروش رسیده است؛ تاجری از همین منطقه این‌طور ابراز نارضایتی کرد: «این خریدها زمانی انجام شده‌اند که رویکرد به قیمت‌گذاری‌ها به‌وضوح از این کاهشی‌تر بود.»

در روز 7 دسامبر، قیمت‌های پروپیلن اکسید وارداتی چین 20 درصد نسبت به ماه گذشته کاهش پیدا کردند و به نرخ 1180 دلار در هر تن (CFR) رسیدند.

قیمت‌های داخلی مبتنی بر یوان نیز در همین دوره کاهش‌های سنگینی را تجربه کردند و به رقم 9950 یوان در هر تن (DEL چین) رسیدند؛ در اوایل ماه نوامبر این نرخ معادل 12،200 یوان در هر تن (DEL چین) بود.

جهش این هفته زمانی رخ داد که خبرهای مربوط به تعطیلی واحد تولیدی پروپیلن اکسید شرکت Jishen Chemical در استان شمالی جیلین در هفته‌ی جاری منتشر شد. این واحد که ظرفیت تولید 200 هزار تن در سال را دارد بعد از تعطیلی طولانی‌مدتی که از آگوست سال جاری شروع شده بود، در ماه نوامبر آغاز به کار کرده بود.

این تعطیلی باعث تقویت رویکرد فروشندگان به بازار شد، بسیاری از آن‌ها سعی کردند فرصت را غنیمت بشمارند و به واسطه‌ی بالا بردن قیمت‌های درخواستی خود به دلیل کاهش عرضه در بازار، بازارهای مبتنی بر ارز یوان را تقویت کنند.

همچنین بنا به نظر یکی از تولیدکنندگان پروپیلن اکسید در چین، این مسئله فرصتی بود برای «افزایش مارجین‌هایی که به‌علت بالا رفتن نرخ خوراک پروپیلن صنایع بالادستی دچار کاهش شده بود»، چراکه اختلاف بین پروپیلن و پروپیلن اکسید در هفته‌های اخیر به‌طور قابل‌ملاحظه‌ی کاهش یافته بود.

با وجود این همچنان تردیدهایی در خصوص دوام این روند افزایشی در بازار، میان خریداران وجود دارد، خصوصاً درصورتی که تقاضای صنایع پایین‌دستی، نظیر بخش پلی‌آل‌ها، همچنان ضعیف بماند.

پلی‌ال‌های با ‌ایزوسیانات‌ها ترکیب می‌شوند تا فوم‌های پلی‌اورتان که در ساخت محصولات متنوعی نظیر تشک‌های تخت، صندلی‌های خودرو و پنل‌های عایق استفاده‌شوند برای لوازم خانگی برقی و ساخت‌وساز کاربرد دارند را تولید کنند.

اما دورنمای قیمت‌های تمام این محصولات در حال حاضر مبهم است؛ آن هم به دلیل تردیدهایی که اختلاف تجاری چین و آمریکا ایجاد کرده است.

 اگر آمریکا و چین موفق به دستیابی به توافق جدیدی در مذاکرات تجاری آتی خود نشوند، بسیاری از این محصولات در سال 2019 در خطر اعمال تعرفه‌های تنبیهی سنگین برای محموله‌های آمریکایی قرار خواهند گرفت.

یکی از تولیدکنندگان چینی پلی‌آل‌ اظهار داشت: «در این برهه تقریباً هیچ‌کسی نمی‌خواهد پلی‌آل بخرد و در انبارهای خود ذخیره کند» و افزود این مسئله به معنای این است که فروش پلی‌آل‌های او همچنان پایین خواهد بود و او در نتیجه از تولید با نرخ تولید بالا و نیز مصرف بیشتر خوراک پروپیلن اکسید باز خواهند ماند.

pp oxide

ارسال نظر