کد خبر : 42139

پروژه ناکام عرضه نفت در بورس انرژی؛

بازار در انتظار معاملات آتی نفت

معاملات بورس انرژی مانند بورس های بزرگ نفتی دنیا باید به سمت معاملات آتی پیش رود

بازار در انتظار معاملات آتی نفت

پتروتحلیل- دکتر علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی در حالی از عرضه مجدد نفت در بورس انرژی ابراز بی اطلاعی می کند که برخی از نمایندگان مجلس و‌اعضای دولت مجدانه در  عرضه دوباره نفت در بورس انرژی هستند.

به گزارش «پتروتحلیل»، عرضه نفت در بورس انرژی در چند هفته اخیر و پس از وقفه یک ماهه، عرصه کشمکش میان موافقان و مخالفان‌ این طرح است. 

مهندس خسرو جردی عضو اتحادیه صادر کنندگان‌ فرآورده های نفت و گاز پتروشیمی در حالی خبر از عدم بازگشت پول محموله های فروخته شده در بورس انرژی در پی کاهش شدید قیمت نفت در یک ماه گذشته را می دهد که محمد علی خطیبی مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت آن را شایعه دانسته و پس از گذشت یک ماه از عدم تحویل محموله های فروخته شده به خریداران بخش خصوصی خبر می دهد!

این در حالی است که پیش تر دکتر مهدی حسینی معاون سابق وزیر نفت در گفت و‌گو با خبرنگار پتروتحلیل عرضه نفت به صورت کالایی در بورس انرژی را اشتباهی بزرگی دانست که در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد با شکست این پروژه اتفاق افتاده بود.

وی می گوید: فروش نفت توسط شرکت‌های خصوصی به علت‌نداشتن زیرساخت مناسب و شرایط تحریم کشتیرانی و بیمه ای به شکست می انجامد.

وی در ادامه گفت :معاملات بورس انرژی مانند بورس های بزرگ نفتی دنیا باید به سمت معاملات آتی پیش رود.

این در حالی است که مدیر عامل بورس انرژی معتقد است بر اساس فقه باید عرضه های اولیه نفت در بورس انرژی به صورت کالا و در آینده به صورت آتی و اوراق قرضه صورت پذیرد.

در پایان باید گفت پروژه ناکام عرضه نفت به صورت فیزیکی در بورس انرژی در حالی به گفته کارشناسان با شکست مواجه می شود که کمتر از یک ماه  است  این عرضه به دلایل نامعلوم متوقف شده است.

آنچه که مشخص است این است که  هر چه زودتر باید بورس انرژی زیر ساخت های مناسب را برای عرضه نفت به صورت آتی فراهم کند.

 

ارسال نظر