کد خبر : 42125

7 هفته کاهشی برای پلی استایرن های ایرانی؛

پلی استایرن سازهای کوچک ایرانی قدرت صادرات در زمان تحریم را دارند؟

البته در بازارهای آسیایی و پس از توافق موقت چین و آمریکا در حوزه تجاری، شیب ریزش گرید پلی استایرن پس از تقریبا دو ماه ، کاهش پیدا کرده است

پلی استایرن سازهای کوچک ایرانی قدرت صادرات در زمان تحریم را دارند؟

پتروتحلیل- بازار پلی استایرن ها در ایران همچنان با توجه به کاهش شدید قیمت ها در بازارهای آسیایی با رکود روبه رو است.

به گزارش «پتروتحلیل»، با کاهش تقاضای پلی استایرن های معمولی و مقاوم، بازار این کالاها در ایران وارد فاز رکود شده است.

به این ترتیب پلی استایرن معمولی و مقاوم در بازار ایران در هفته جاری در محدوده 12 هزارتومان در هر کیلو ارزش گذاری شد.

از سوی دیگر در بورس کالای ایران هم در 7 هفته اخیر معاملات پلی استایرن ها رونقی نداشته است، به طوری که در هفته گذشته عرضه 400 تنی پلی استایرن معمولی گرید 1540 پتروشیمی تخت جمشید با قیمت پایه 10 هزار و 766 تومان با عدم استقبال خریداران روبه رو شد و تنها 10 تن از عرضه آن مورد معامله قرار گرفت.

البته بازار پلی استایرن های انبساطی با توجه به اندک بودن عرضه شرکت های تولیدکننده و خریداران خاص وضعیت بهتری را سپری می کند.

این در حالی است که تحریم های آمریکا علیه ایران نیز مشکلاتی را برای صادرات محصولات پتروشیمی به وجود آورده است؛ کندی حمل و نقل دریایی، عدم پهلوگیری کشتی ها در بنادر، عدم برگشت پذیری پول حاصل از صادرات و نبود LC سبب شده تا صادرات به سختی دنبال شود، به طوری که حتی بارگیری ها در هندوستان، چین، امارات و کره جنوبی برای شرکت های پتروشیمی ایرانی به کندی انجام می شود.

البته در بازارهای آسیایی و پس از توافق موقت چین و آمریکا در حوزه تجاری، شیب ریزش گرید پلی استایرن پس از تقریبا دو ماه ، کاهش پیدا کرده است.

برخی از منابع خبری معتقدند با توجه به جایگاه پتروشیمی تبریز به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده پلی استایرن معمولی و مقاوم در ایران پس از کاهش تقاضا در بازار پلی استایرن داخلی، صادرات این محصولات به دلیل داد و ستد بر پایه دلار رونق بیشتری داشته است و پتروشیمی تبریز با توجه به اینکه بزرگترین تولید کننده پلی استایرن در ایران است، همچنان بازارهای صادراتی خود را حفظ کرده است.

البته به نظر نمی رسد پلی استایرن سازهای دیگر از جمله محب پلیمر، انتخاب و تخت جمشید بتوانند با توجه به توان بخش خصوصی در زمان تحریم ها با پتروشیمی تبریز برای صادرات رقابت کنند.

این در حالی است که نمایشگاه اوراسیای ترکیه نیز در هفته جاری میزبان شرکت های پتروشیمی ایرانی بود و اکثر نگاههای فعالان این حوزه با توجه به تحریم ها، انعکاس اخباری در خصوص انجام معاملات و افزایش صادرات شرکت های پتروشیمی شرکت کننده در این نمایشگاه است.

با این حال در هفته جاری با وجود نوسانات شدید در بازار ارز، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد ایران تا مرز 10 هزارتومان، قیمت پلی استایرن معمولی صادراتی پتروشیمی تخت جمشید 1230 تا 1240 دلار در هر تن تحویل استانبول گزارش شده است. گفته می شود پتروشیمی تبریز نرخ پلی استایرن معمولی در نمایشگاه ترکیه را 1270 دلار در هر تن اعلام کرده است.

با توجه به آغاز تولید پلی استایرن مقاوم در پتروشیمی محب پلیمر، نرخ صادراتی این کالا اعلام نشده است.

منابع خبری می گویند: سابیک عربستان به کشورهای همسایه، قیمت های رقابتی و ارزان تری را نسبت به ایران با یوزانس های چند ماهه اعلام کرده است. از این رو اکثر فعالان این حوزه گر چه انتظار بهبود بازار را می کشند، اما همچنان نگرانی از تحریم ها علیه ایران در صنعت پتروشیمی جدی است.

به طوری که برخی از صادرکنندگان این حوزه می گویند: ناوگان‌حمل و نقل کشتیرانی جمهوری اسلامی به ناچار برای صادرات محصولات خود در بنادر مالزی پهلو گیری می کند و محصولات خود را از این بندر به داخل چین ارسال می فرستد، از این رو صادرات محصولات پتروشیمی از بنادر ایران به صورت cfr حدود ۲۰ دلار در هر تن افزایش قیمت پیدا کرده است.

 

ارسال نظر