کد خبر : 42122

تحریم اوراسیای ترکیه توسط پتروشیمی های عربستان/ سابیک هم نیامد!

تحریم ها و انتظارات برای اعلام دستاوردهای نمایشگاه ترکیه

از طرفی دولت ترکیه در اقدامی قابل تامل و در جای خالی دیپلماسی ایرانی تعرفه 7.5 درصدی بر روی محصولات پلیمری از مبدا ایران قرار داد

تحریم ها و انتظارات برای اعلام دستاوردهای نمایشگاه ترکیه

پتروتحلیل- در حالی نمایشگاه اوراسیا به میزبانی ترکیه از ۵ دسامبر آغاز و در روز شنبه هفته جاری به اتمام رسید که شرکت های پتروشیمی پس آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران در چهارم نوامبر شاهد کاهش صادرات ایران به چین و ترکیه و‌ عدم‌ صدور مجوز پهلوگیری به کشتی های ایرانی در بنادری چون امارات ، هامبورگ و چین به امید بازاریابی محصولات خود راهی این کشور شدند.

به گزارش «پتروتحلیل»، نمایشگاه اوراسیا در سال جاری در حالی برگزار شد که پتروشیمی های معتبر عربستان مانند سابیک به دلیل احتمال افشای طرح قتل خاشقچی خبرنگار دولت سعودی توسط دولت ترکیه، این نمایشگاه را تحریم کرده وحضور نداشتند.

از طرفی دولت ترکیه در اقدامی قابل تامل  و در جای خالی دیپلماسی ایرانی تعرفه 7.5 درصدی بر روی محصولات پلیمری از مبدا ایران قرار داد.این در حالی است که ترکیه تعرفه واردات محصولات پتروشیمی رقبای ایران را به صفر تقلیل داده است.

به نظر می رسد این اقدام ترکیه همسو با ورود پتروشیمی های آمریکایی به ترکیه پس از جنگ‌ تجاری با چین و از دست دادن بازار این کشور باشد.

در همین حال با توجه به افزایش تعرفه ها بر روی محصولات ایرانی توسط دولت ترکیه مجتمع های پتروشیمی برای از دست ندادن بازار این کشور باید قیمت صادراتی خود را کمی کاهش داده تا توان رقابت با‌ دیگر کشورهای صادر کننده در بازار ترکیه را داشته باشند.

با این حال پس از توافق احتمالی چین و آمریکا و صدور دوباره محصولات پتروشیمی به این کشور به نظر می رسد کشور ترکیه و نمایشگاه اوراسیا همچنان بازار مناسبی برای مجتمع های ایرانی باشد.

مهندس آریا صادقیان، مدیرعامل شرکت پارسان پلیمر نیز که در نمایشگاه اوراسیای ترکیه حضور داشت، با تایید خبر تحریم اوراسیا توسط پتروشیمی های عربستان گفت: حضور شرکت های صنعت پتروشیمی عربستان مانند سابیک در نمایشگاه اوراسیای ترکیه ، امسال به شدت کاهش یافته بود.

وی معتقد است؛ با وجود تحریم های آمریکا علیه ایران، بازار ترکیه همچنان برای صنعت پتروشیمی ایران جذاب و مناسب است. 

به گفته مدیرعامل شرکت پارسان پلیمر، صادرات مواد اولیه شرکت های ایرانی به کشورهای ترکیه باید کنترل شده و کاهش یابد و به نظر می رسد صادرات محصولات میانی با ارزش های افزوده بالاتر به نفع شرکت های ایرانی باشد.

با وجود اعمال تحریم ها علیه ایران، بسیاری از فعالان حوزه پتروشیمی در انتظار اعلام نتایج برگزاری این نمایشگاه توسط شرکت های پتروشیمی ایرانی و صنایع پایین دست این حوزه هستند، به عقیده فعالان این بازار با توجه به مشکلات عدیده ای که تحریم ها برای صنعت پتروشیمی ایران به ارمغان آورده است، باید در انتظار اعلام دستاوردهای این نمایشگاه در روزهای آتی باشیم. این در حالی است که با وجود تقاضا، دغدغه پرداخت پول در بخش مالی برای شرکت های پتروشیمی بسیار پررنگ است.

ارسال نظر