کد خبر : 42103

تقاضای خرید در بازار پلی اتیلن ترفتالات ترکیه همچنان ضعیف است؛

٩ هفته کاهشی برای پلی اتیلن ترفتالات

٩ هفته کاهشی برای پلی اتیلن ترفتالات

پتروتحلیل-معامله‌کنندگان در ترکیه پس از احیای قیمت‌های مونو اتیلن گلیکول آسیا در اوایل هفته‌ی گذشته، موضعی محتاطانه‌تری به خود گرفتند. با وجود این، مشخص شده است که این اتفاق دوام چندانی ندارد چراکه قیمت‌های خوراک کماکان به دلیل افت قیمت‌های نفت خام به کاهش خود ادامه می‌دهند. در روز جمعه قیمت نفت خام برای تحویل در ماه ژانویه‌ در بازار وست تگزاس اینترمیدیت 4/21 دلار پایین آمد و به 50/42 دلار در هر بشکه رسید؛ که پایین‌ترین نرخ از زمان ماه اکتبر سال 2017 تاکنون محسوب می‌شود.

با توجه به نشانه‌های مختلفی که در بازارهای خوراک به‌چشم می‌خورد، تولیدکنندگان داخلی پلی اتیلن ترفتالات از تغییر قیمت‌های پیشنهادی خود امتناع کردند. بنابراین، قیمت‌های اعلامی از سوی برخی تولیدکنندگان داخلی پلی اتیلن ترفتالات معادل 1400 تا 1425 دلار در هر تن (نقد) و 1475 تا 1550 دلار در هر تن (60/90 روزه)، (هر دو FD یا ex-warehouse ترکیه، بدون مالیات بر ارزش افزوده) اعلام شدند.

بازه‌ی کلی قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات با پیروی از کاهش‌ها در بازار صادراتی چین، باز هم افت داشتند و نهایتاً به 1110 تا 1130 دلار در هر تن (CIF ترکیه، مشمول 6/5 درصد عوارض گمرکی و 6/4 درصد عوارض اضافی، نقد) رسیدند.  تاجری گزارش داد: «نرخ‌های باربری برای ماه دسامبر افزایش داشته است و همین مسئله کاهش‌های پلی اتیلن ترفتالات را خنثی می‌کند. ظاهراً پلی اتیلن ترفتالات هنوز فضا برای کاهش بیشتر دارد، اما ما باید حواس خود را به کف قیمت‌ها متوجه کنیم چراکه نُه هفته‌ی پیاپی است که قیمت‌ها در حال پایین آمدن هستند.»

اطلاعات شاخص قیمت نرم‌افزار تحلیل قیمت ChemObris نشان می‌دهد قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات (FOB چین) به پایین‌ترین میزان خود از ژانویه‌ی سال جاری تاکنون رسیده‌اند.

پلی اتیلن ترفتالات عمانی، با همین شرایط فروش، 5 دلار پایین آمد و به 1135 دلار در هر تن رسید. پلی اتیلن ترفتالات هندی در نرخ 1170 دلار در هر تن عرضه شد اما این قیمت در مقایسه با سایر عرضه‌کنندگان بالاتر بود.

قیمت‌های محموله‌های داخلی پلی اتیلن ترفتالات نیز 20 تا 30 دلار در هر تن افت داشتند و در نرخ 1330 تا 1370 دلار در هر تن (با شرایط ex-warehouse، نقد) گزارش شدند.

کاهش قیمت‌های نفت خام معامله‌کنندگان را مجاب کرد مجدداً بررسی کنند و تصمیم بگیرند که آیا قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات به کف نرخ خود نزدیک شده‌اند یا خیر. احتمال می‌رود تبدیل‌کنندگان تا زمانی که کاهش‌های صنایع بالادستی متوقف نشود وارد بازار نشوند. در این میان، قراردادهای مونو اتیلن گلیکل ماه نوامبر در اروپا 74 یورو (معادل 84 دلار) در هر تن افت داشت. یکی از تبدیل‌کنندگان گزارش داد: «انتظار داریم کاهش‌های بیشتری را ببینیم. ترغیب شده‌ایم از ذخایر فعلی‌مان در انبارها استفاده کنیم و بدون ذخیره‌سازی، خارج از بازار نظاره‌گر تغییرات باشیم.»

مهم‌ترین نکات

• کاهش 74 یورویی نرخ قراردادهای ماه نوامبر مونو اتیلن گلیکل در اروپا

• قیمت‌های مونو اتیلن گلیکل آسیایی به تاثیر از سقوط قیمت نفت خام رشد خود را از دست دادند

• امکان بروز کاهش‌هایی مختصر در کوتاه مدت

• ممکن است خریداران با توجه به پیش رو بودن احیای احتمالی قیمت‌ها به بازار بازگردند

•  پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری در بازار داخلی (دلار در هر تن): 1400 تا 1425 نقد | 1475 تا 1550 (60/90 روزه)

•  پلی اتیلن ترفتالات وارداتی (دلار در هر تن): 1110 تا 1130 (CIF چین)

ارسال نظر