کد خبر : 42052

عدم واکنش بازار پلی اتیلن وارداتی چین به احیای قیمت‌های اتیلن

عدم واکنش بازار پلی اتیلن وارداتی چین به احیای قیمت‌های اتیلن

پتروتحلیل-قیمت‌های پلی اتیلن وارداتی در چین عمدتاً روندی کاهشی را از اواخر ماه ژوئن دنبال کرده‌اند. به گزارش "پتروتحلیل"، قیمت‌های ماه نوامبر نیز شاهد کاهش‌هایی بودند که به تاثیر از افت قیمت‌های نفت خام، کاهش در بازارهای معاملات آتیِ و عدم وجود مشکل در عرضه‌ی محصولات بازار ایجاد شدند.

همچنین، تشدید نگرانی‌ها درخصوص جنگ تجاری فعلی بین آمریکا و چین باعث شد همچنان حجم مبادلات پلی اتیلن در حداقل میزان ممکن باشد.

بر اساس نرخ متوسط هفتگی به دست آمده از اطلاعات شاخص تحلیلی ChemOrbis، قیمت‌های پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم وارداتی طی یک ماه گذشته حدوداً 70 دلار در هر تن کاهش داشته، اما پلی اتیلن سبک خطی در همین مدت در کل 60 دلار در هر تن پایین آمده است.

علاوه‌براین، بر اساس نرم‌افزار تحلیل قیمت ChemObris، متوسط هفتگی قیمت‌های نفت خام از آغاز ماه اکتبر 27 درصد کاهش داشته است. اگرچه قیمت‌های اتیلن، پس از آنکه در اوایل ماه نوامبر تقریباً به پایین‌ترین نرخ خود در سه سال اخیر رسیده بود، در دو هفته‌ی گذشته در بازار نقدی آسیا افزایش داشته است، اما این مسئله تا اینجای کار نتوانسته رویکرد به بازار پلی اتیلن صنایع پایین‌دستی را بهبود بخشد.

تاجری از سین‌کیانگ بیان داشت: «اکثر فروشندگان سعی دارند با نزدیک شدن پایان سال انبارهای خود را خالی کنند؛ با توجه به پایان یافتن فصل کشاورزی، تبدیل‌کنندگان نیز در موارد محدودی جویای قیمت فروش شدند.»

تاجر دیگری نیز قیمت‌های خود را 20 تا 40 دلار در هر تن نسبت به هفته‌ی گذشته پایین آورد تا تقاضای خرید بهتری را جذب کند؛ وی افزود: «قیمت‌های مناسب آمریکایی‌ها نقطه‌ی فشاری بر بازار پلی اتیلن سبک محسوب می‌شود؛ تقاضای پلی اتیلن سبک در بین محصولات پلی اتیلنی کمترین میزان تقاضا را داشته است.»

اکثر معامله‌کنندگان انتظار دارند این روند در آینده نزدیک کماکان ماندگار باشد چراکه میزان عرضه در کشور از میزان تقاضا بیشتر است. میزان کل عرضه‌ی پلی اولفین دو مورد از تولیدکنندگان بزرگ این محصول نسبت به هفته گذشته اندکی بیشتر شده و معادل 870 هزار تن بوده است.

ارسال نظر