کد خبر : 42028

کاهش مصرف ظروف بسته بندی BOPP در ایران و رکود بازار پلی پروپیلن ها؛

قیمت صادراتی پلی پروپیلن جم/ احتمال کاهش تولید «پلی نار» متاثر از اورهال پتروشیمی تبریز

در همین حال خبر اورهال پتروشیمی تبریز می تواند در ماه آذر بر مجتمع پلی پروپیلن ساز پلی نار تاثیر گذار باشد و حجم تولید را در این شرکت کاهش دهد

قیمت صادراتی پلی پروپیلن جم/ احتمال کاهش تولید «پلی نار» متاثر از اورهال پتروشیمی تبریز

پتروتحلیل-بازار پلی پروپیلن ها در ایران در هفته جاری متاثر از کاهش قیمت های آسیایی به روند نزولی خود ادامه داد، به طوری که قیمت پلی پروپیلن های نساجی در بازار ایران در محدوده 11 تا 12 هزارتومان در هر کیلو و کوپلیمرها هم در محدوده 15 تا 16 هزارتومان در هر کیلو ارزش گذاری می شوند. در بورس کالای ایران هم پلی پروپیلن های نساجی و کوپلیمرها در محدوده 9 و 10 هزارتومان قیمت گذاری و خریداری می شوند.

به گزارش «پتروتحلیل»، افت قیمت نفت و محصولات پلیمری در بازارهای آسیایی، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد ایران و همچنین جو امنیتی موجود در بازار ایران به دلیل کاهش ارزش ریال در برابر دلار  و همچنین کاهش قدرت خرید ایرانیان و پیچیده شدن تحریم های آمریکا علیه ایران از دلایل تغییرات در بازار پلیمری ایران است.

این در حالی است که بازار پلیمر ایران در ماههای اخیر با نوسانات زیادی مواجه بوده است و در حال حاضر بازار اکثر پلیمرها در ایران وارد فاز آرامش شده است، پلی پروپیلن های نساجی و کوپلیمرها نیز پس از دوره ای از آشفتگی در حال حاضر با رکود و اشباع بازار داخلی همراه هستند. به طوری که در هفته جاری پس از افت قیمت های پایه در بورس کالای ایران شاهد عرضه گریدهای نساجی با قیمت پایه حدودا 9 هزار و 200 تومان و معامله با همین قیمت بودیم، از سوی دیگر برخی دیگر از گریدهای نساجی مجتمع پلی پروپیلن جم و پتروشیمی نویدزرشیمی نیز وارد زمان مچینگ شده و بدون خریدار باقی ماندند.

یکی از تولیدکنندگان پلی پروپیلن در ایران معتقد است؛ با کاهش قدرت خرید مردم متاثر از افت ریال در برابر دلار، مصرف ظروف بسته بندی صنایع غذایی BOPP در ایران کاهش یافته است.  از سوی دیگر با رکود در بخش ساختمان سازی نیز مصرف پلی پروپیلن های گرید لوله نیز تحت تاثیر قرار گرفته و به تولیدکنندگان این گرید فشار وارد کرده است. این در حالی است که قیمت پلی پروپیلن کوپلیمر RP340 (ظروف شفاف) در بازار ایران به مرز 16 تا 17 هزارتومان رسیده است.

برخی از تولیدکنندگان پلی پروپیلن در ایران می گویند: به دلیل آشفتگی در بازار پلی پروپیلن ها در ماههای اخیر و فروش این محصولات در بورس کالای ایران با قیمت دلار 4 هزار و 200 تومانی در زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد ایران تا مرز 19 هزارتومان پیش رفت، صادرات پتروشیمی های پلی پروپیلن ساز؛ یعنی شازند، پلی پروپیلن جم، مارون، نویدزرشیمی، پلی نار و رجال متوقف شد و حدودا به یک چهارم رسید.

البته همواره ترکیه در صدر کشورهایی است که محصولات پلی پروپیلن نساجی ایران را خریداری کرده و از این رو پتروشیمی های ایران در شرایط تحریم ها بیش از کشورهای همیشه به دنبال تقویت سهم فروش ایران در بازارهای ترکیه هستند.

قیمت صادراتی پلی پروپیلن نساجی گرید 552R و تزریقی 548R پلی پروپیلن جم ایران به صورت FCA در هفته جاری حدودا 1280 دلار در هر تن گزارش شده است. همچنین قیمت صادراتی گرید 3130UV پلی پروپیلن جم ایران هم 1320 دلار در هر تن FCA است.

در همین حال برخی از پتروشیمی های پلی پروپیلن ساز از اعلام قیمت صادراتی خودداری کرده و می گویند: حجم صادرات مجتمع های آنها در ماههای اخیر کاهش یافته است.

در همین حال خبر اورهال پتروشیمی تبریز می تواند در ماه آذر بر مجتمع پلی پروپیلن ساز پلی نار تاثیر گذار باشد و حجم تولید را در این شرکت کاهش دهد.

ارسال نظر