کد خبر : 42003

بازار قیر در هیاهوی پیمان سپاری ارزی؛

وکیوم باتوم دو نرخی، عرضه های داخلی قیر را متوقف کرده است

بخش نامه های پیمان سپاری ارزی به صنعت قیر ایران آسیب می رساند

وکیوم باتوم دو نرخی، عرضه های داخلی قیر را متوقف کرده است

پتروتحلیل- در حالی بخش نامه های پیمان سپاری ارزی برای صنعت قیر ایران در ماههای اخیر مشکل ساز شده است که واحدهای قیر سازی با چند مشکل عمده در این باره روبه رو هستند.

به گزارش «پتروتحلیل»، اولین مشکل واحدهای قیرسازی فروش قیر به صورت فله به خریداران است که پس از چند ماه همین قیر با بسته بندی و با برند واحدهای قیرسازی مانند پاسارگاد و نفت جی به صورت بشکه به کشورهای دیگر صادر می شود. صادرات این محموله ها پیش از بخش نامه های ارزی و به صورت ریالی رخ داده است، از سوی دیگر قیمت قیر هم پس از نوسانات ارزی در حال حاضر افزایش یافته است.

به این ترتیب در حال حاضر شرکت های قیر ساز پیش تر محصولات خود را به صورت فله و ریالی فروخته اند، اما در حال حاضر متعهد ارزی هستند و باید ارز حاصل از صادرات این محموله ها را به کشور بازگردانند.

از طرفی قیمت گذاری  قیر صادراتی در بورس کالا بر اساس سامانه سنا انجام می شد وپس از فروش محصول دریافت ارز بر اساس سامانه نیما اتفاق می افتاد که عملا ما به التفاوت این دو سامانه به صادر کننده ضرر و زیان وارد می کند.

همچنین در بازار داخلی نیز قیمت وکیوم باتومی که صرف تولید قیر تهاتری می شود، کمتر از ۱۵۰۰ تومان است؛ در حالی که وکیوم‌ باتوم در بازار آزاد بیش از ۳۰۰۰ تومان قیمت گذاری می شود، اما بورس کالای ایران اجازه درج یک قیمت را بر روی تابلو‌ برای قیر می دهد به همین دلیل عرضه داخلی مدت هاست که بر روی تابلو بورس کالا انجام‌ نمی شود. این موضوعات در بازار قیر ایران سبب شد تا وضعیت این صنعت مطلوب نباشد.

ارسال نظر