کد خبر : 41992

گمانه زنی ها درباره ممنوعیت صادرات استایرن مونومر ایران

قیمت پلی استایرن صادراتی پتروشیمی تخت جمشید و محب پلیمر/ آغاز تولید پلی استایرن مقاوم در مجتمع محب پلیمر

در بازار ایران هم قیمت پلی استایرن معمولی صادراتی محب پلیمر و پتروشیمی تخت جمشید در هفته گذشته ١٣٥٠ دلار در هرتن (EXW)عنوان شده است

قیمت پلی استایرن صادراتی پتروشیمی تخت جمشید و محب پلیمر/ آغاز تولید پلی استایرن مقاوم در مجتمع محب پلیمر

پتروتحلیل-با ممنوعیت صادرات استایرن مونومر ایران در هفته اخیر و در پی آن ریزش سهام پتروشیمی پارس که بزرگترین تولیدکننده استایرن مونومر در ایران است، موضوع افزایش حجم مصرف استایرن مونومر در ایران با توجه به بهره برداری از فازهای جدید پلی استایرنی شدت گرفته است.

به گزارش "پتروتحلیل"، از سوی دیگر در پی جنگ تجاری آمریکا و چین و کاهش ارزش یوان در برابر دلار، حجم واردات چین به عنوان شریک تجاری ایران کاهش یافته است.

در همین حال افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها در ایران و عقب نشینی برخی از خریداران خارجی براثر تحریم ها، سبب فشار بیشتر بر پتروشیمی های بزرگ شده و برخی از آنها را دچار چالش صادرات کرده است.

با این حال در بازار ایران و در هفته گذشته قیمت پلی استایرن معمولی با افت به ١١ هزار و ٩٠٠ تومان در هرکیلو رسید. در بورس کالای ایران هم با توجه به افت قیمتها در بازارهای آسیایی قیمت پایه پلی استایرن معمولی به ١٠ هزار ٩٦٠ تومان رسیده است که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های کارمزد بورس، گران تر از بازار آزاد رقم می خورد.

به این ترتیب بازار پلی استایرن ایران در حالی با افزایش تولید متاثر از بهره برداری از فازهایی مانند پتروپاک مشرق زمین، محب پلیمر و تخت جمشید روبه رو است که بازار داخلی ایران به دلیل ریزش ارزش ریال در برابر دلار و افزایش قیمت محصولات با کاهش قدرت خرید صنایع پایین دست مواجه است و از طرفی قوانین پیمان سپاری ارزی و اجبار برای بازگشت ارز از محل صادرات محصولات به افغانستان و عراق نیز سبب کاهش حجم صادرات شده است.

از سوی دیگر افزایش حجم عرضه های داخلی نیز قیمت ها را در بورس کالای ایران در محدوده بالاتری از بازار داخلی نگه داشته است، از این رو تمایل تاجران به خرید پلی استایرن ها و نوسان گیری کاهش یافته است.

در بازارهای آسیایی هم تولید کنندگان بزرگ، قیمت های خود را کاهش داده و به تبع آن قیمت های مواد اولیه مانند بوتادین و استایرن مونومر ریزش داشته است، به طوری که قیمت پلی استایرن معمولی در چین به محدوده ١٣٠٠ تا ١٣٢٠ دلار در هر تن رسیده که به طور میانگین ۴۵ دلار افت داشته است.

در بازار ایران هم قیمت پلی استایرن معمولی صادراتی محب پلیمر و پتروشیمی تخت جمشید در هفته گذشته ١٣٥٠ دلار در هرتن (EXW)عنوان شده است. منابع ایرانی قیمتی برای پلی استایرن مقاوم صادراتی با توجه به آغاز تولید این گرید در مجتمع محب پلیمر اعلام نکردند.

ارسال نظر