کد خبر : 41950

سایه عوامل کاهشی مختلف روی بازار پلی پروپیلن ترکیه در ماه نوامبر؛

اختلال در جریان‌های واردات از ایران متاثر از تحریم ها

گرید فایبر ایرانی نیز در نرخ 1300 تا 1320 دلار در هر تن (CPT، نقد) ارائه شد

اختلال در جریان‌های واردات از ایران متاثر از تحریم ها

پتروتحلیل-در ابتدای ماه نوامبر، پلی پروپیلن گرید فایبر در ترکیه کماکان وضعیت بهتری نسبت به گرید رافیا دارد، آن هم به دلیل اینکه گرید رافیا تحت فشار عرضه کافی در بازار بوده است. 

به گزارش "پتروتحلیل"، علاوه‌براین، قیمت‌های قراردادهای ماه نوامبر در اروپا با کاهش 10 یورو در هر تنی همراه بود، اما یک تولیدکننده‌ی بزرگ عربستان سعودی قیمت‌های هموپلیمر پلی پروپیلن گرید رافیا خود برای بازار چین را با کاهش‌های 60 در هر تنی اعلام کرد و این اقدامات باعث شد خریداران از بازار کناره بگیرند چراکه معامله‌کنندگان بیشتر و بیشتری رفته‌رفته امکان افزایش احتمالی قیمت پلی پروپیلن را مورد تردید قرار دادند.

در بازار محصولات وارداتی، گرید رافیا کره‌ی جنوبی تولیدی واحد جدید شرکت S-Oil در نرخ 1280 تا 1300 دلار در هر تن (CIF ترکیه، معاف از مالیات) عرضه می‌شود. پلی پروپیلن گرید رافیا عربستان سعودی نیز در نرخ 1250 تا 1260 دلار در هر تن (CIF، مشمول 6/5 درصد عوارض گمرکی) ثابت ماند؛ با این حال محموله‌هایِ عرضهِ فوری گرید رافیا همچنان در قیمت 1265 تا 1270 دلار در هر تن (FCA) در دسترس هستند.

قیمت‌های گرید فایبر عربستان سعودی در بازه‌ی بالای قیمت‌ها 10 دلار در هر تن افزایش داشت و به 1280 تا 1310 دلار در هر تن (CIF) رسید؛ با وجود این، قیمت‌های بازه‌ی بالا با مقاومت خریداران روبه‌رو شد. گرید فایبر ایرانی نیز در نرخ 1300 تا 1320 دلار در هر تن (CPT، نقد) ارائه شد. مشکلات پرداخت و تحریم‌های قریب‌الوقوع آمریکا باعث اختلال در جریان‌های واردات از ایران شد و قیمت‌ها را بالا نگه داشت.

ضمناً گرید فایبر اسرائیلی برای یک ماه دیگر نیز بدون تغییر در نرخ 1350 دلار در هر تن (CIF، نقد) عرضه شد.

بر اساس آمار واردات، میزان کل واردات هموپلیمر پلی پروپیلن و پروپیلن کوپلیمر در سپتامبر به ترتیب 31 و 33 درصد کاهش سال به سال داشته است.

بازه‌ی قیمت‌های گرید رافیای بازار داخلی بدون تغییر در نرخ 1560 تا 1640 دلار در هر تن (شامل مالیات بر ارزش افزوده) باقی ماند. چند تن از خریداران اظهار داشتند: «با عقب‌نشینی دوباره بازار پلی پروپیلن وارداتی چین، کاهش قیمت‌های پروپیلن در بازارهای نقدی جهانی و وجود قیمت‌های رقابتی و مناسب در محموله‌های عرضه‌ی فوری، خریداران از بازار کناره گرفته‌اند.

اکثر معامله‌کنندگان انتظار ندارند تغییرات چشمگیری را شاهد باشند چراکه روند کاهشی در بازار پلی پروپیلن چین بر رویکرد به بازار ترکیه سایه سنگینی انداخته است. کاهش در قیمت‌های پیشنهادی از سوی بازارهای بین‌المللی همراه شد با کاهش مصرف از سوی تبدیل‌کنندگان بازار. کاهش یافتن ظرفیت‌های تولید در میان سازندگان محصولات نهایی و نیز ناتوانی در بستن قراردادهای خرید مدت‌دار باعث وارد آمدن صدمه به میزان تقاضای بازار شد. فروشنده‌ای تایید کرد: «تبدیل‌کنندگان به‌تدریج سطح تولید خود را کاهش داده‌اند و این مسئله باعث شده موجودی مواد اولیه برخی‌شان بالا بماند.»  با وجود این، معامله‌کنندگان عقیده دارند این رویکرد نهایتاً راه را برای محدود شدن میزان عرضه در بازار هموار خواهد کرد.

مهم‌ترین نکات

• افت در بازار چین و کاهش نرخ C3 از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد

• تردید خریداران نسبت به افزایش‌های گرید فیبر به علت وقوع چالش‌های مالی

• کاهش 31 درصدی واردات هموپلیمر پلی پروپیلن و کاهش 33 درصدی میزان وارداتپروپیلن کوپلیمر نسبت به سال گذشته (سال به سال)

• کاهش سطح تولید دلیل کاهش میزان واردات

•  نرخ در بازار داخلی (دلار در هر تن):  گرید رافیا 1560 تا 1640 (با شرایط ex-warehouse)

•  محصولات وارداتی عربستان سعودی (دلار در هر تن):  گرید رافیا 1250 تا 1260 | گرید فیبر 1280 تا 1310

ارسال نظر