کد خبر : 41937

مدیر بازرگانی پتروشیمی شازند در گفت و گو با پتروتحلیل به برخی از ابهامات بازار دی اتیل هگزانول و DOP پاسخ داد؛

کمبود خوراک نفتای سبک در پتروشیمی شازند/ ضرورت بازنگری کدهای معاملاتی خریداران DOP از بورس کالا

مصرف و خرید برخی از مصرف کنندگان DOP برابر نیست

کمبود خوراک نفتای سبک در پتروشیمی شازند/ ضرورت بازنگری کدهای معاملاتی خریداران DOP از بورس کالا

پتروتحلیل- با توجه به اظهار نظر برخی از معامله گران در بازار پتروشیمی مبنی بر فروش محموله وارداتی دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند که در مخازن فارابی ذخیر شده بود، گفت وگویی در این باره با مهندس جمشیدی مدیر بازرگانی پتروشیمی شازند داشتیم که بخشی از آن را در ادامه می خوانید، از وی در باره بازار دی اتیل هگزانول و معاملات این کالا، همچنین بازار DOP پرسیدیم:

وی در پاسخ به این سوال که آیا دی اتیل هگزانول وارداتی پتروشیمی شازند به مجتمع فارابی فروخته شده است، گفت: دی اتیل هگزانول وارداتی شازند در‌ بورس عرضه شد و بخشی از آن نیز توسط مجتمع فارابی خریداری شده است.

 وی در ادامه تشریح کرد: مصرف روزانه مواد اولیه نفتا در پتروشیمی شازند حدود ۳۰۰۰ تن است که تهیه خوراک‌ برای افزایش تولید محصول  dop به مقدار کافی در دسترس این پتروشیمی نیست.

وی افزود : هم اکنون نرخ خوراک خریداری شده با قیمت فروش در بورس بر اساس نرخ ارز ثانویه است، از طرفی نیز بیش از ۸۰ درصد محصولات ما در داخل به فروش می رسد که همین امر باعث کاهش شدید سود این مجتمع شده است.

مهندس جمشیدی افزود: هم‌اکنون‌ مشکل پتروشیمی شازند تامین خوراک نفتای سبک است، در صورتی که بیش از ۸۰ درصد خوراک تحویلی به این مجتمع خوراک سنگین است، از همین رو خوراک سنگین باعث کاهش ظرفیت تولید ما می شود؛ حتی در مقطعی مجبور شده ایم که خوراک خود را با نرخ های بالاتری از عراق تهیه کنیم، در صورتی که در آن‌ مقطع محصول خود را به نرخ ۴۲۰۰ تومان به فروش می رساندیم فقط به دلیل آن که شازند به تولید خود ادامه دهد، زیرا خوراک نفتای سنگین اتیلن کمتری تولید می کند.

وی افزود: هم اکنون کل تولید بازار دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند به بازار داخل عرضه می شود و صادرات نیز فعلا نخواهیم داشت، زیرا تامین بازار داخل در اولویت این مجتمع است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر التهابات به وجود آمده در بازار dop نیز گفت: مجوز و سهمیه پروانه های خریدارانی که از محصول dop استفاده می کنند، باید  بازنگری شود زیرا مصرف و خرید برخی از مصرف کنندگان برابر نیست و خرید توسط برخی از آنها چند برابر مصرف انجام می شود،در صورتی که مصرف کنندگان واقعی dop به دنبال خرید آن در بازار آزاد هستند.

 

ارسال نظر