کد خبر : 41904

آغاز تولید آزمایشی تولوئن دی‌ایزوسیانات و محدودیت در عرضه سبب شد؛

افزایش قیمت‌های تولوئن و زایلین مخلوط چین

این واحد جدید تولوئن دی‌ایزوسیانات ظرفیت تولید 150 هزار تن در سال را دارد

افزایش قیمت‌های تولوئن و زایلین مخلوط چین

پتروتحلیل- به گزارش منابع مختلف، این هفته در بازارهای آسیا، قیمت‌های تولوئن و زایلین مخلوط گرید ایزومر و همچنین فاصله آن‌ها با خوراکِ مهمِ نفتا افزایش چشمگیری داشته است، آن هم به علت اندک بودن عرضه، مشکلات در تولید در کشور چین و نیز افزایش تقاضا در بخش اختلاط بنزین. 

به گزارش "پتروتحلیل"، علاوه‌بر این، به گزارش یکی از منابع نزدیک به شرکت چینی Yantai Wanhua، این شرکت پیش از انجام تولید آزمایشی در واحد جدید تولوئن دی‌ایزوسیانات خود در شهر یان‌تای در شرق چین، که قرار است در ماه نوامبر برای حدوداً یک ماه آغاز شود، مشغول خرید تولوئن بوده است.

منابع ما همچنین خبر دادند این واحد جدید تولوئن دی‌ایزوسیانات ظرفیت تولید 150 هزار تن در سال را دارد و به طور کلی نیازمند 100 تا 120 هزار تن خوراک تولوئن در سال است.

بازارهای تولوئن و زایلین مخلوط طی هفته‌ی گذشته خلاف روند کاهشی بازارهای مرتبط مثل پارازایلن، بَنزَن و نفتا حرکت داشته است.

قیمت‌های FOB کره در بازارهای نقدی بین‌المللی آخرین بار در تاریخ 23 اکتبر معادل 840 دلار در هر تن برای تولوئن و 25 دلار در هر تن بیشتر از نرخ 12 اکتبر، براورد شده، حال آنکه زایلین مخلوط ایزومر در همین مدت با 2 دلار در هر تن کاهش به 919 دلار در هر تن رسیده است.

همچنین در همین مدت زمان اختلاف نفتا و زایلین مخلوط 27 دلار بیشتر شد و به 259/63 دلار در هر تن رسید و اختلاف تولوئن با نفتا نیز 54 دلار بالا رفت و به 180/63 دلار در هر تن رسید.

بنا به گزارش منابع ما، قیمت‌های بازارهای داخلی تولوئن زایلین مخلوط ایزومر از هفته‌ی گذشته افزایش چشمگیری داشته است چراکه خریداران برای تامین خوراک‌های بخش اختلاط بنزین به بازار هجوم آورده‌اند.

قیمت داخلی زایلین مخلوط ایزومر آخرین بار در بازار معادل 7،800 یوان در هر تن (معادل حدوداً 940 دلار در هر تن) گزارش شده است که نسبت به هفته‌ی گذشته 20 تا 25 دلار افزایش داشته است.

قیمت‌های داخلی تولوئن نیز، از 7،160 یوان در روز پنج‌شنبه گذشته به 7،700 یوان در هر تن (معادل حدوداً 926 دلار در هر تن) در روز سه‌شنبه‌ی این هفته افزایش یافته است که نشانگر 540 یوان (حدوداً 65 دلار) در هر تن افزایش است.

همچنین منابع بازار گزارش کردند واحدهای تولیدی چینی با مشکلاتی فنی روبه‌رو هستند که به تعمیرات نیاز دارد و در نتیجه اخیراً برخی تولیدات منتفی شده و این خود محدودیت فعلی در عرضه را تشدید کرده است.

بر اساس اطلاعات ما، روز 19 اکتبر، انبارهای تولوئن شرق چین نسبت به هفته گذشته 6/25 درصد کاهش داشتند و به 22،500 تن رسیدند.

ضمناً در بازار بَنزَن - صنایع پایین‌دستی تولوئن - میزان عرضه همچنان مکفی است چراکه به علت ضعیف بودن تقاضا، انبارها به ذخیره‌سازی می‌پردازند و این مسئله در کاهش قیمت‌های بَنزَن نقشی موثر دارد.

در نتیجه، در روز 18 اکتبر، اختلاف بین تولوئن و بَنزَن به منفی 0/83 دلار در هر تن رسید؛ بنا بر اطلاعات ما، آخرین باری که اختلاف منفی بین این دو بازار  مشاهده شده بوده است مربوط به 12 اکتبر سال 2016 می‌شود که میزان آن 1 دلار در هر تن بوده است.

اختلاف بین بَنزَن و تولوئن در روز 23 اکتبر معادل 38/33 دلار در هر تن براورد شده، چراکه قیمت بَنزَن روز 23 اکتبر با 28 دلار کاهش نسبت به 12 اکتبر به 801/67 دلار ( FOB کره) رسید.

ارسال نظر