کد خبر : 41899

بوتادین قربانی جنگ تجاری چین و آمریکا شد

تأثیر اصلی جنگ تجاری چین و آمریکا از سپتامبر آغاز شد

بوتادین قربانی جنگ تجاری چین و آمریکا شد

پتروتحلیل-بعدازاینکه صنایع آکریلونیتریل بوتادین استایرن و سینتتیک رابر از جنگ تجاری آسیب دیدند، بوتادین در این موج گرفتار شد و در روز چهارشنبه، قیمت‌های آن در آسیا به کمترین میزان خود در 5 ماه اخیر رسید.

به گزارش "پتروتحلیل"، قیمت‌های بوتادین (FOB کره) 45 درصد افت کردند و از اوج خود در 17 می 2018 با میزان 1930 دلار در هر تن، در روز چهارشنبه به 1060 دلار در هر تن رسیدند. قیمت‌های بوتادین چین (CFR) در طی همین زمان 37/6 درصد افت کردند و در روز چهارشنبه به 1050 دلار در هر تن رسیدند.

منابع بازار افت قیمت‌های بوتادین را ناشی از حاشیه سودهای ضعیف تا منفی تولیدکنندگان ای بی اس و همچنین سقوط قیمت‌های سینتتیک رابر دانستند، البته عملکرد دومی بهتر بوده است.

یکی از تولیدکنندگان آسیایی بوتادین گفت: «درحالی‌که استایرن بوتادین رابر حجم بالاتری را در برمی‌گیرد، ای بی اس محصولی است که قیمت‌های را تقویت می‌کند.»

قیمت‌های ای بی اس نیز به کمترین میزان خود تا به اینجای سال رسیده‌اند. داده‌های Platts قیمت‌های ای بی اس چین (CFR) و جنوب شرقی آسیا (CFR) را در روز چهارشنبه به ترتیب 1670 دلار در هر تن و 1720 دلار در هر تن ارزیابی کرد، که در مقایسه با میزان اوج خود در 28 فوریه، 21 درصد و 19 درصد افت داشته‌اند.

طبق داده‌های Platts، حاشیه سودهای ای بی اس در چند ماه گذشته اندک بوده است، و با بررسی هزینه‌های سه خوراک استایرن مونومر، آکریلونیتریل و بوتادین، میانگین حاشیه سودهای سپتامبر به منفی 26/41 دلار در هر تن رسید.

درحالی‌که قیمت‌های بالای مواد خام را ناشی از عملکرد ضعیف ای بی اس می‌دانند، دیگر فاکتوری که نقش بسزایی در این امر داشته است، عملکرد ضعیف مصرف‌کننده صنایع پایین‌دستی، بخش الکترونیک می‌باشد.

این امر به دلیل کاهش تقاضای صادراتی به دنبال اعمال تعرفه‌های 25 درصدی بر روی محصولات الکترونیکی مصرفی چینی از سوی آمریکا می‌باشد.

آمریکا در سال جاری بر روی محصولات چینی سه دور تعرفه اعمال کرده است، و دور چهارم همچنان تحت بررسی است. آخرین دور تعرفه‌های آمریکا بر روی محصولات چینی در روز 24 سپتامبر اعمال شد.

این لیست گستره بالایی دارد و ماشین‌آلات، محصولات الکترونیکی و مکانیکی را شامل می‌شود، و ارزش آن به حدود 200 میلیارد دلار می‌رسد.

طبق داده‌های سازمان ملی آمار چین، مجموع صادرات چین به آمریکا در نیم سال اول 5/4 درصد افزایش یافت، که این میزان 13/9 درصد از سال گذشته کمتر است.

در این میان، منابع بازار اشاره داشتند که تولیدکنندگان سینتتیک رابر در ماه‌های گذشته در مقایسه با تولیدکنندگان ای بی اس حاشیه سودهای بهتری داشته‌اند، و البته قیمت‌های سینتتیک رابر در دو ماه گذشته کاهش‌یافته است، و هم‌زمان قیمت‌های امولسیون استایرن بوتادین رابر در اواسط اوت 17/6 درصد کاهش یافتند و در روز جمعه در جنوب شرق آسیا به 1545 دلار در هر تن (CFR) رسیدند.

تولیدکنندگان سینتتیک رابر پیش‌ازاین نگرانی‌های خود را بر سر تنش‌های تجاری بیان کردند، و پیش‌بینی کردند که صادرات صنایع پایین‌دستی تایر دچار آسیب شود.

طبق داده‌های اتاق بازرگانی آمریکا، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا در بخش تایر در سال 2017 بود، و ارزش کلی صادرات آن‌ها در سال گذشته 1/95 میلیارد دلار ارزیابی شد.

چین با صادرات 6/5 میلیون تایر در سال 2017 به آمریکا، بزرگ‌ترین منبع تایر اتوبوس و کامیون برای آمریکا بود، و 44 درصد از واردات آن‌ها را تشکیل داد.

یکی از تولیدکنندگان سینتتیک رابر چینی گفت: «صد در صد آسیب خواهیم دید؛ اما هنوز از میزان آن مطمئن نیستیم.»

منابع بازار در رابطه با صنایع بالادستی بوتادین اشاره داشتند که، قیمت‌ها بعد از اعمال آخرین دور تعرفه‌های چین و آمریکا در سپتامبر، شروع به افت شدیدی کرده‌اند.

یکی از تولیدکنندگان گفت: «تأثیر اصلی جنگ تجاری چین و آمریکا از سپتامبر آغاز شد»، و اضافه کرد، مشتریانشان این سؤال را از آن‌ها می‌پرسند که قیمت‌ها کی به کف خود می‌رسند.

ارسال نظر