کد خبر : 41886

تقاضای نامناسب پلیمر هند پیش از جشن دیوالی

ازآنجایی‌که تاجران پلیمر معمولاً با حاشیه سودهای اندک فعالیت می‌کنند، واردات پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن بیش از همه آسیب دید

تقاضای نامناسب پلیمر هند پیش از جشن دیوالی

پتروتحلیل-پیش از جشن‌های دیوالی، تقاضای پلیمر در هند اندک باقی ماند، و معامله‌کنندگان بازار از سیر صعودی قابل‌توجه در نوامبر به دلیل شرایط ضعیف اقتصادی، نامطمئن بودند.

به گزارش "پتروتحلیل"، دیوالی، جشن نور هندوهاست، که در 6 تا 7 نوامبر 2018 در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

تقاضا برای اکثر محصولات پیش‌ازاین مراسم اندک است، که منجر به فعالیت ضعیف در آغاز ماه خواهد شد.

جریان نقدی اندک و ضررهای مالی که در ماه‌های گذشته در بخش وارداتی به وجود آمد نیز، تقاضای محموله‌های ارسالی در اکتبر را مختل کرد.

افت شدید ارزش روپیه هند در برابر دلار آمریکا، واردات اکثر محصولات پتروشیمی شامل پلیمرها، را به‌صورت قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار داد.

ازآنجایی‌که تاجران پلیمر معمولاً با حاشیه سودهای اندک فعالیت می‌کنند، واردات پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن بیش از همه آسیب دید.

ازآنجایی‌که محل ثبات روپیه در برابر دلار مشخص نبود، خریداران دست از فعالیت کشیدند، و روند ارز را تحت مشاهده و بررسی قرار دادند.

یکی از تاجران هندی گفت: «امروز هیچ تقاضایی برای پلی‌اتیلن و حتی پلی‌پروپیلن وارداتی موجود نیست. روند روپیه نامشخص است، و همه‌کسانی که پیش‌ازاین محموله‌های وارداتی خریداری کردند، آسیب دیدند.»

تاجر اضافه کرد: «زمانی که ما محموله‌ها را وارد کردیم، پرداخت به‌صورت 90 روزه، و هر دلار 68 یا 69 روپیه قیمت داشت. حالا که زمان پرداخت ما فرارسیده است، هر دلار 73، 73/5 یا حتی 74 روپیه می‌باشد. مشخصاً حاشیه سود در تجارت پلیمر 8  یا 9 درصد نمی‌باشد.»

واحدهای پردازشی پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن نیز پیش از فصل جشن، خریدهای خود را کاهش دادند تا بتوانند پول لازم را برای جوایز سالانه به کارمندان خود اختصاص دهند.

این امر موجب بالا رفتن ذخایر تولیدکنندگان داخلی شد، که آن‌ها را مجبور کرد تا برای خلاص شدن از شر محموله‌های اضافی تخفیفات ویژه‌ای ارائه دهند.

بعد از محاسبه تخفیفات، ازآنجایی‌که قیمت محموله‌های داخلی به زیر میزان‌های محصولات وارداتی رسید، جو کالاهای وارداتی مختل شد.

به دنبال عرضه اندک از خاورمیانه به دلیل تعدادی از تعطیلی‌های برنامه‌ریزی نشده، دورنمای کوتاه‌مدت قیمت‌های پلی‌پروپیلن در سراسر بازارهای جهانی، عمدتاً صعودی باقی ماند.

منابع بازار گفتند، بهبود تقاضای سه‌ماهه چهارم چین که از نیاز برای تجدید ذخایر نشئت می‌گیرد نیز دورنمای صعودی پلی‌پروپیلن را تقویت کرد.

اگرچه به نظر می‌رسد هند در مسیر مخالف روند جهانی پلی‌پروپیلن قرار داشته باشد، زیرا واردکنندگان از روند کوتاه‌مدت قیمت‌های داخلی نامطمئن هستند و بنابراین خریدهای خود را به تعویق می‌اندازند.

یکی از واردکنندگان هندی گفت: «نمی‌دانم امروز قیمت مناسب برای پلی‌پروپیلن وارداتی چیست، و با چه نرخی از روپیه در برابر دلار می‌توانم تراکنش‌های مالی خود را انجام دهم. در این شرایط، بهتر است که ساکت بمانیم و روند بازار را تحت مشاهده قرار دهیم.»

منابع بازار گفتند، صرف‌نظر از اینکه روند دیگر بازارهای آسیایی در سه‌ماهه چهارم به چه شکل شود، دورنمای پلی‌اتیلن وارداتی از پلی‌پروپیلن، به دلیل عرضه بالای داخلی ضعیف‌تر است.

قیمت‌های ماه نوامبر محصولات خاورمیانه‌ای در اواخر این هفته نمایان خواهند شد، اما ازآنجایی‌که معامله‌کنندگان خود را برای تعطیلات آتی آماده می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود که بازار واکنشی نداشته باشد.

طبق ارزیابی‌های آیسیس در 19 اکتبر، قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی در کشور، بدون تغییر نسبت به هفته گذشته، در رقم 1240 تا 1250 دلار در هر تن (CFR هند) قرار گرفتند.

در همین زمان، قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین فیلم نیز بدون تغییر نسبت به هفته قبل در رقم 1210 تا 1240 دلار در هر تن (CFR هند) قرار گرفتند.

 

ارسال نظر