کد خبر : 41854

جزییات مجمع هلدینگ خلیج فارس؛

پول طرح های نیمه تمام هلدینگ خلیج فارس در جیب دلالان بورس کالا

٣ هزار میلیارد تومان از فروش هلدینگ با ارز ٤٢٠٠ تومانی در بورس کالا به جای صرف هزینه های طرح های نیمه تمام به جیب دلالان سرازیر شد

پول طرح های نیمه تمام هلدینگ خلیج فارس در جیب دلالان بورس کالا

پتروتحلیل- مجمع هلدینگ خلیج فارس دیروز در حالی در تالار همایش های برج میلاد برگزار شد که چند محور مهم در سخنانان ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس بیش از موارد دیگر مورد توجه بازار قرار گرفت.

به گزارش "پتروتحلیل"، صف ورود پتروشیمی های نوری، بوعلی، بندرامام و آریاساسول از نکات برجسته نشست ربیعی با اصحاب رسانه و مجمع دیروز هلدینگ بود.

بازار بورس اوراق بهادار در ماههای گذشته با توجه به بازدهی ٩٧ درصدی پتروشیمی پارس در انتظار ورود شرکتهای پتروشیمی زیرمجموعه فارس به بورس است که احتمالا تا پایان سال بوعلی یا بندرامام به بورس خواهند آمد.

به گفته ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، ٨٣ هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام فارس با ٥ شرکت بورسی است که با ورود مابقی شرکتها به بورس این ارزش فراتر خواهد رفت، به این ترتیب هلدینگ خلیج فارس ٩٤ درصد بازدهی داشته است.

یکی دیگر از محورهای مورد توجه مجمع هلدینگ خلیج فارس، بحث فروش محصولات این شرکت در ماههای اخیر در بورس کالا با دلار ٤ هزار و ٢٠٠ تومانی و اجحاف در حق سهامداران بازنشسته بود.

ربیعی در مورد فروش محصولات پتروشیمی با نرخ دلار ٤ هزار و ٢٠٠ تومانی در بورس کالا و در ماههای گذشته و اجحاف به سهامداران این هلدینگ نیز گفت: فاصله قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا و بازار آزاد به کام دلالان شد.

وی افزود: بارها با وزارت صمت و بورس در ماههای گذشته در این باره مذاکره کردیم، اما حرف ما سه ماه دیر شنیده شد و تصمیم برداشتن سقف قیمت ها دیر گرفته شد.

این در حالی است که فروش هلدینگ خلیج فارس در ماههای گذشته با ارز ٤ هزار ٢٠٠ تومانی در بورس کالا حدودا ٦ هزار میلیارد تومان رقم خورد که با نرخ واقعی 

٣ هزار میلیارد تومان برای این هلدینگ ضرر به همراه داشت، رقمی که می توانست تمام طرح های نیمه تمام هلدینگ را به سرانجام برساند.

در ادامه ربیعی به جایگاه این شرکت اشاره کرد و گفت: هلدینگ خلیج فارس در بین شرکت های بزرگ با سرمایه گذاری ١/٥ میلیارد دلاری، نهمین شرکت بزرگ در دنیا شناخته شده است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر هلدینگ خلیج فارس به ظرفیت ٨٥ درصد رسیده است و پیش بینی می شود سال آینده از ظرفیت ٩٠ درصد عبور کنیم.

وی همچنین به بهره برداری از الفین ایلام، اوره و کود شیمیایی لردگان و بیدبلند در مهرماه سال آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر ایلام ٩٠ درصد و بیدبلند هم ٨٥ درصد پیشرفت داشته اند.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در ادامه به رفع مغایرت ٣ هزار و ٢٠٠ میلیاردی پتروشیمی نوری برای ورود به بورس خبر داد و گفت: بدهی ٥ هزار و ٥٠٠ میلیاردی پتروشیمی بوعلی و نوری نیز به صورت بلندمدت تقسیط شده است و برای یادآوران و هنگام نیز دو مجوز جدید اخذ شده و حدودا ٩٥٠ میلیون یورو برای این دو طرح تامین مالی شده است.

وی همچنین درباره اختلاف حساب هلدینگ خلیج فارس و بازرگانی پتروشیمی که حدودا ٣ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان گفت: در خصوص اسنادی که وجود دارد و طرفین مذاکره آنها را قبول دارند، مطالبات دریافت خواهد شد و در خصوص مابقی اختلاف حساب منتظر رای داوری هستیم. 

ربیعی در ادامه به پروژه دهدشت و برگزاری مناقصه در این خصوص اشاره کرد و از آغاز این پروژه در آینده ای نزدیک خبر داد.

ارسال نظر