کد خبر : 41829

شرکت‌های Saudi Aramco و Total برنامه‌های خود را برای ساخت مجتمع اتیلن الجوبیل نهایی کردند

این پروژه سرمایه‌گذاری مشترک که برای اولین بار در آوریل اعلام شد، در کنار پالایشگاه Satorp الجوبیل واقع می‌شود، و در سال 2024 شروع به کار خواهد کرد

شرکت‌های Saudi Aramco و Total برنامه‌های خود را برای ساخت مجتمع اتیلن الجوبیل نهایی کردند

پتروتحلیل- شرکت Total در بیانیه‌ای اعلام کرد، این شرکت و Saudi Aramco قراردادی برای طراحی و مهندسی مجتمع پتروشیمی در الجوبیل عربستان امضا کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، نهایی شدن ساخت مجتمع پتروشیمی در ساحل خلیج‌فارس سبب وسعت بخش صنایع پایین‌دستی عربستان و بهره‌وری آن‌ها از نفت خام خواهد شد.

 مقامات شرکت گفتند، این مجتمع که در کنار پالایشگاه SATORP واقع خواهد شد، کار خود را از سال 2024 آغاز خواهد کرد، و شرکت Aramco و Total به ترتیب سهمی 62/5 درصدی و 37/5 درصدی در اداره آن خواهند داشت.

مقامات Total گفتند: «این تجهیزات از کراکینگ مخلوط (50 درصد اتان و گاز منتشره پالایشگاهی) – اولین تجهیزاتی که در منطقه خلیج‌فارس با پالایشگاه ترکیب می‌شود – با ظرفیت تولید 1/5 میلیون تن در سال اتیلن، و ارزش‌افزوده مربوط برای واحدهای پتروشیمی، تشکیل خواهد شد. جزئیات دیگری در مرود لیست محصولات برنامه‌ریزی‌شده ارائه نشد.

این پروژه سرمایه‌گذاری مشترک که برای اولین بار در آوریل اعلام شد، در کنار پالایشگاه Satorp الجوبیل  واقع می‌شود، و در سال 2024 شروع به کار خواهد کرد.

در مراسم توافق برای این پروژه 5 میلیارد دلاری که به‌طور زنده پخش می‌شد، رئیس شرکت Total، پاتریک بویان، گفت که هدف از این پروژه افزایش ظرفیت Satorp از 440000 بشکه در روز به 480000 بشکه در روز می‌باشد، اما زمان دقیقی را ارائه نداد.

بویان گفت: «تقاضا در آسیا و کشورهای در حال پیشرفت و همچنین عربستان سعودی و خاورمیانه در حال افزایش است، و ما قصد داریم که تقاضای این کشورها را برطرف کنیم.»

در این پروژه شرکت Saudi Aramco و شرکت Total به ترتیب 5/62 درصد و 5/37 درصد سهم خواهند داشت. این تجهیزات شامل کراکینگ مخلوطی خواهد بود که برای تولید 5/1 میلیون تن در سال اتیلن، 50 درصد از اتان و گاز منتشره پالایشگاهی را پردازش خواهد کرد.

شرکت گفت، این مجموعه همچنین برای دیگر واحدهای پتروشیمی در الجوبیل، خوراک تأمین خواهد کرد.

شرکت Aramco باهدف افزایش ظرفیت پالایشگاهی جهانی خود از 4/5 میلیون بشکه در روز در حال حاضر به 8 تا 10 میلیون بشکه در روز، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در بخش صنایع پایین‌دستی خود انجام داده است.

شرکت دولتی Aramco در فرآیند خرید شرکت پتروشیمی Sabic قرار دارد، که مدت‌هاست برنامه‌های Aramco برای اعلام عمومی لیست سهام خود را به تعویق انداخته است.

رئیس شرکت Aramco امین ناصر در بیانیه‌ای گفت: «فاز دوم Satorp نمایانگر رشد قابل‌توجه استراتژی صنایع پایین‌دستی Saudi Aramco، در بالا بردن ارزش کلی دارائی‌های گسترده شرکت و معرفی عربستان سعودی به‌عنوان قطب تولیدات شیمیایی و صادراتی، که از رشد اقتصادی حمایت می‌کند، می‌باشد.»

 

ارسال نظر