کد خبر : 41782

تداوم روند نزولی تولوئن دی ایزوسیانات آسیا باوجود تقاضای ضعیف

-فروشندگان در جنوب شرق آسیا و هند، قیمت‌های خود را برای ترغیب خریداران کاهش دادند -تقاضای خرید اندک در میان تعطیلات بازار اصلی چین -بی‌میلی خریداران به خرید، قبل از باز شدن دوباره بازار

تداوم روند نزولی تولوئن دی ایزوسیانات آسیا باوجود تقاضای ضعیف

پتروتحلیل- اگر تقاضای منطقه‌ای افزایش نیابد، احتمال می‌رود تولوئن دی ایزوسیانات آسیا در هفته‌های آتی به روند نزولی خود ادامه دهد.

به گزارش «پتروتحلیل»، اگرچه تقاضای تولوئن دی ایزوسیانات معمولاً در سه‌ماهه سوم و چهارم به‌صورت فصلی صعودی می‌شود، در سال جاری پیش‌بینی‌ها تحقق‌نیافته است.

خریداران به دلیل نگرانی‌ها بر سر فشارها بر بازارهای صنایع پایین‌دستی در میان جنگ تجاری، از خرید عقب‌نشینی می‌کنند.

بازار اصلی چین از 1 تا 7 اکتبر به دلیل جشن روز ملی تعطیل است، و این امر فروشندگان تولوئن دی ایزوسیانات را مجبور کرده است تا برای تنظیم قراردادهای جدید به سراغ دیگر بازارهای منطقه‌ای از قبیل جنوب شرق آسیا و هند بروند.

اما تجارت تولوئن دی ایزوسیانات در جنوب شرق آسیا در روز 3 اکتبر با افت مواجه شد، و قراردادها در رقمی در حدود 2850 دلار در هر تن (CFR جنوب شرق آسیا) منعقد شدند. همچنین قیمت‌های تولوئن دی ایزوسیانات در هند (CIF) به زیر 2950 دلار در هر تن رسیدند.

داده‌های آیسیس نشان داد، در اواخر سپتامبر، قراردادهای تولوئن دی ایزوسیانات برای تحویل در جنوب شرق آسیا و هند، به‌صورت میانگین در رقم 3025 دلار در هر تن بسته شدند.

یکی از تاجران منطقه‌ای گفت: «ازآنجایی‌که فروشندگان قیمت‌ها را تعدیل کردند تا فروش را بالا ببرند، روند قیمت‌ها کاهشی شد. اما به نظر می‌رسد تأثیرات اندک بود.»

معامله‌کنندگان بازار گفتند، پاسخ خریداران نامناسب باقی ماند، زیرا اکثراً در این هفته تصمیم به عقب‌نشینی گرفتند، و ترجیح دادند تا بعد از فعالیت مجدد بازار چین در 8 اکتبر، جهت قیمت‌ها مشخص شود.

چین یکی از بازارهای اصلی تولوئن دی ایزوسیانات است، اما چند مدتی است که اشتهای خرید در آنجا کاهش‌یافته است، زیرا بخش تولید در چین به دلیل تردیدها در مورد صادرات که از جنگ تجاری این کشور با آمریکا نشئت می‌گیرد، با مشکل مواجه شده است.

داده‌های آیسیس نشان داد، میانگین قیمت‌های تولوئن دی ایزوسیانات چین از بالای 4000 دلار در هر تن در ماه مارس، در 3 اکتبر به 2925 دلار در هر تن (CFR) رسید.

یکی از تاجران منطقه‌ای گفت، با توجه به شاخص‌های ضعیف اقتصادی، دورنمای بهبود تقاضای تولوئن دی ایزوسیانات بعد از تعطیلات مسخره به نظر می‌رسد.

شاخص خرید رسمی چین در ماه سپتامبر در کمترین میزان خود در 8 ماه گذشته بود، که این امر نشان می‌دهد که بخش تولید کشور در حال کشمکش برای افزایش میزان تولیدات خود برای تحویل سروقت محموله‌های صادراتی در پایان سال می‌باشد.

معامله‌کنندگان بازار گفتند، تا زمانی که قیمت‌های وارداتی تولوئن دی ایزوسیانات در چین ضعیف باقی بماند، مذاکرات تولوئن دی ایزوسیانات در جنوب شرق آسیا و هند تحت‌فشار خواهند بود.

ارسال نظر