کد خبر : 41779

اظهار نظر مدیرعامل پارسان پلیمر درباره قیمت پایه پتروشیمی ها در بورس کالا و پیمان سپاری ارزی؛

مهر تایید دولت بر افزایش قیمت های پتروشیمی

افزایش قیمت پایه و خوراک پتروشیمی ها مهر تاییدی است بر افزایش قیمت محصولات در بازار ایران، از طرفی بالا بردن کف نرخ ها در بورس کالا امید ها را برای کاهش قیمت ها محصولات‌ تولیدی در میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان از بین می برد

مهر تایید دولت بر افزایش قیمت های پتروشیمی

پترو تحلیل- افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا به دلیل تعیین نرخ ها براساس معاملات 4 هفته گذشته، تاثیر خود را بر بازار می گذارد.

مهندس آریا صادقیان، مدیرعامل پارسان پلیمر در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل» با بیان این مطلب افزود: برداشتن سقف رقابت اتفاق خوبی بود که در بورس کالا رخ داد ولی هم اکنون با افزایش قیمت پایه صنایع پایین دستی متضرر خواهد شد.

وی افزود :افزایش قیمت پایه و خوراک پتروشیمی ها مهر تاییدی است بر افزایش قیمت محصولات در بازار ایران، از طرفی بالا بردن کف نرخ ها در بورس کالا امید ها را برای کاهش قیمت ها محصولات‌ تولیدی در میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان از بین می برد.

 وی گفت : فرمول تعیین قیمت های پایه براساس میانگین 4 هفته گذشته کاملا اشتباه است؛ چرا که احتمال دارد در این چهار هفته میزان رقابت بسیار بالا باشد و تعیین قیمت ها به درستی صورت نگیرد.

مهندس صادقیان افزود: متاسفانه کسانی که بر مسند تصمیم گیری نشسته اند کمتر تسلطی بر نحوه تولید، صادرات و واردات ندارند و به جای این که میزان عرضه و تقاضا را به تعادل برسانند با افزایش قیمت ها سبب آشفتگی بازار داخل خواهند شد.

وی افزود : با واردات محصولات پتروشیمی به راحتی می توانستیم قیمت ها را  در بازار مانند پلی اتیلن ترفتالات که با افزایش قیمت مواجه است کاهش دهیم. 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر محصول پلی کربنات با قیمت‌۴۲ هزار تومان در در داخل به فروش می رسد، همچنین محصول وارداتی آن نیز ۴۳ هزار تومان توسط تجار وارد می شود‌ و توسط همین تجار بازار نیز تنظیم خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیمان سپاری ارزی نیز گفت: یکی از معضلات پتروشیمی ها مبادلات ارزی است که با مشتریانی که قرار داد به صورت ریالی منعقد می شود و به صورت ارزی باید تسویه گردد.

وی افزود : برخی خریدارانی که به صورت ریالی با این شرکت ها قرار داد منعقد می کنند باید معادل آن دلار به دولت بدهند، در عین حال اگر بخواهیم فروش به خارج از کشور نداشته باشیم کارگران بیکار خواهند شد و اگر به تعهدات خود عمل نکنیم مشتریان خارجی را از دست خواهیم داد.

وی گفت: از تاریخی که دولت تعهدات ارزی‌ برای ما به وجود آورد متاسفانه صادرات ما به صفر رسیده است وصرفا در حال تامین نیاز داخل هستیم و نتیجه آن جز بیکاری کارگران نخواهد شد.

ارسال نظر