کد خبر : 41750

اولین قربانی های جنگ تجاری؛

فروپاشی بازار پی‌وی‌سی چین

آمریکا بر گستره‌ای از محصولات نهایی چین که شامل پی‌وی‌سی نیز می‌باشد، تعرفه اعمال کرده است

فروپاشی بازار پی‌وی‌سی چین

پتروتحلیل-با 250 میلیارد دلار تعرفه از سوی آمریکا و 110 میلیارد دلار تعرفه از سوی چین، شاهد قربانی‌های اول این جنگ تجاری هستیم.

به گزارش "پتروتحلیل"، صاحبان پروژه شیمیایی آمریکا، که صادرات محور بوده و بازار عظیم چین را در ذهن داشتند، در حال تجدیدنظر و تغییر برنامه‌ها می‌باشند.

در 27 سپتامبر، شرکت lenzing اتریش، از کنار گذاشتن برنامه‌های خود برای ساخت واحد ویژه فیبر در شهر موبایل، در ایالت آلاباما خبر داد.

مقامات شرکت گفتند: «افزایش احتمال بیشتر شدن تعرفه‌های تجاری، همراه با سیر صعودی بالقوه در هزینه‌های ساخت‌وساز به دلیل بالا رفتن هزینه‌های نیروی انسانی در آمریکا، دلیل تصمیم ما بود.»

این پروژه 90000 تنی در سال، به هنگام اعلام در سال 2016، سرمایه‌گذاری 293 میلیون دلاری، با برنامه تکمیل در سه‌ماهه اول 2019 داشت.

این شرکت ادعا داشت که این واحد فیبر لیوسل، بزرگ‌ترین در جهان خواهد بود.

این مورد فقط گوشه‌ای از یک مجموعه عظیم بود. انجمن شیمی آمریکا پیش‌ازاین در سپتامبر گفت که از سال 2010 درمجموع 333 پروژه شیمیایی آمریکایی باارزش 202/4 میلیارد دلار اعلام‌شده‌اند.

از آن‌ها، 53 درصد تکمیل‌شده یا در حال آماده شدن هستند، درحالی‌که 41 درصد از پروژه‌ها همچنان در فاز برنامه‌ریزی هستند.

این پروژه‌ها نه‌تنها به عرضه ارزان و کافی اتان و دیگر گازهای طبیعی مایع متکی هستند، بلکه بیش از آن به بازارهای صادراتی تکیه‌دارند.

هم‌زمان باوجود تهدید در بازار چین، و تردیدها در حول آینده موافقت‌نامه تجاری منطقه آزاد در شمال اطلس، سه محل اصلی کشور –کانادا، مکزیک و چین- برای صادرات محصولات شیمیایی درخطر هستند.

فروپاشی بازار پی‌وی‌سی چین

آیسیس گزارش داد که یکی دیگر از اولین قربانی‌ها جنگ تجاری در این هفته، بازار پی‌وی‌سی چین بوده است. آمریکا بر گستره‌ای از محصولات نهایی چین که شامل پی‌وی‌سی نیز می‌باشد، تعرفه اعمال کرده است.

طبق داده‌های کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا، مجموعه محصولات وارداتی آمریکا از چین در سال گذشته به 120 میلیون دلار می‌رسد.

این امر تبدیل‌کنندگان در چین را ترسانده است، و آن‌ها در حال حاضر از خرید مواد خام پی‌وی‌سی عقب‌نشینی کرده و تقاضا را کاهش داده‌اند.

قیمت‌ها در این هفته 9 درصد افت داشتند، و توسط پی‌وی‌سی ارزان‌قیمت آمریکایی تقویت نشدند.

چین هنوز بر پی‌وی‌سی آمریکا تعرفه اعمال نکرده است. طبق داده‌های کمیسیون تجارت بین‌الملل، چین دومین خریدار اصلی پی‌وی‌سی آمریکا در سال 2017 بود.

آسیب‌ها به کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی

رئیس شرکت Ford Motor، جیمز هکت، در این هفته گفت که تعرفه‌های 25 درصدی فولاد و 10 درصدی آلومینیوم هزینه‌های این شرکت را تا 1 میلیارد دلار افزایش داده است، زیرا قیمت‌های داخلی همراه باقیمت‌های وارداتی افزایش یافتند.

طبق گفته انجمن سیاست‌گذاری صنعت اتومبیل آمریکا، تعرفه‌ها 400 میلیون دلار به قیمت ماشین اضافه خواهد کرد.

ارین هچ سناتور آمریکایی که از اعضای کمیته مالیاتی و یک جمهوری‌خواه است گفت، اگر ترامپ تعرفه‌های 25 درصدی را بر ماشین‌های وارداتی و اجناس آن‌ها وارد کند، قیمت جدید ماشین‌ها برای هر دستگاه 6000 تا 7000 دلار افزایش میابد.

تعرفه‌های ژانویه آمریکا نیز از قبل تعدادی از بازارهای الکترونیک را تحت تأثیر قرار داده بود.

برای مثال، تورم قیمتی ماشین لباسشویی آمریکا از زیر صفر (در چهار سال گذشته) در نیمه اول سال تا 16 درصد افزایش یافت.

و در مقیاس کوچک‌تر، خبرگزاری Palm beach Post آمریکا گزارش داد که انتظارات برای آلومینیوم شاتر از 1 ماه به 4 ماه افزایش یافته است، زیرا تولیدکنندگان به عرضه‌های کمیاب‌تر داخلی محصول روی آورده‌اند.

طبق تخمین‌ها، آخرین دور تعرفه‌ها، قیمت‌های محصولات مصرفی آمریکا را 42 میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

این امر مربوط به تورم سوخت نیز می‌شود، و در این هفته فدرال رزرو آمریکا برای سومین بار در سال جاری، نرخ بهره را افزایش داد.

فردریک هاینمن رئیس مالیات‌بندی مشترک و مالیه عمومی در ZEW، یکی از مؤسسات تحقیقاتی آلمان گفت: «احتمال می‌رود تعرفه‌های جدید اعمال‌شده بر محصولات وارداتی چینی، منتج به بیشتر شدن فشار تورمی شود.»

«درنتیجه، مصرف‌کنندگان آمریکایی کسانی خواهند بود که فشار اقتصادی تعرفه‌های دونالد ترامپ را به دوش خواهند کشید.»

 

ارسال نظر