کد خبر : 41730

روند صعودی در اروپا؛

روند نزولی بازارهای پلی‌اتیلن ترفتالات آسیا بعد از 7 هفته

قیمت‌های نقدی مونو اتیلن گلیکول چین (CFR) از اوایل سپتامبر مجموع افتی در حدود 115 تا 120 دلار در هر تن را ثبت کرده‌اند. قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص نیز در طی زمان مشابه 40 دلار در هر تن کاهش‌یافته است

روند نزولی بازارهای پلی‌اتیلن ترفتالات آسیا بعد از 7 هفته

پتروتحلیل- با توجه به افت‌های ناگهانی قیمت‌های نقدی مونو اتیلن گلیکول، قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات صادراتی از چین بعد از هفت هفته روند صعودی، از هفته گذشته نزولی شده‌اند. فروشندگان منطقه‌ای از قبل با اشاره به نبود حمایت از سوی تقاضا در میان پایان فصل، نگرانی‌های خود را در مورد ثبات روند پلی‌اتیلن ترفتالات ابراز کرده بودند.

به گزارش «پتروتحلیل»، یکی از تاجران در چین اشاره داشت: «خریداران پلی‌اتیلن ترفتالات در دو هفته گذشته عقب‌نشینی کرده‌اند و در مقابل افزایش قیمت‌ها از سوی فروشندگان مقاومت می‌کنند. فصل اوج تبادلات به پایان رسیده است و فشار هزینه‌ها توسط سیر کاهشی اخیر قیمت‌های نقدی مونو اتیلن گلیکول، بهبودیافته است.»

قیمت‌های نقدی مونو اتیلن گلیکول چین (CFR) از اوایل سپتامبر مجموع افتی در حدود 115 تا 120 دلار در هر تن را ثبت کرده‌اند. قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص نیز در طی زمان مشابه 40 دلار در هر تن کاهش‌یافته است.

چندین تولیدکننده پلی‌اتیلن ترفتالات در چین در هفته گذشته قیمت‌های صادراتی خود را 15 تا 20 دلار در هر تن کاهش دادند، درحالی‌که یکی از تولیدکنندگان قیمت‌های خود را 50 دلار در هر تن کاهش داد و اظهار داشت: «قیمت‌های خود را با توجه به جو کاهشی با میزان بالا کاهش دادیم. خریداران همچنان برای تخفیفات بیشتر مذاکره می‌کنند، که این امر به دلیل ضعف هزینه‌های صنایع بالادستی، به‌خصوص مونو اتیلن گلیکول می‌باشد.»

قیمت‌های صادراتی پلی‌اتیلن ترفتالات کره‌ای نیز در هفته گذشته شاهد افت 30 تا 40 دلار در هر تن بودند، و روند منطقه‌ای را دنبال کردند. در این میان، احتمال می‌رود فعالیت بازار در آسیا در طی تعطیلات روز ملی در هفته آینده، کاهش یابد.

 در اروپا، بازار پلی‌اتیلن ترفتالات علیرغم مقاومت خریداران روندی صعودی را دنبال کرد. اگرچه، پیش‌بینی‌های اولیه از افزایش‌های سه‌رقمی در بازار نقدی ناموفق بود، فروشندگان در مقایسه با اوت، به افزایش‌هایی در حدود 50 تا 60 یورو در هر تن دست یافتند.

توزیع‌کنندگان در سراسر منطقه اعتراف کردند که قادر به منعکس کردن سیر صعودی پاراکسیلن بر قیمت‌های سپتامبر خود نبودند. اگرچه، آن‌ها عمدتاً تائید کردند که بازار پلی‌اتیلن ترفتالات از سوی هوای مناسب، روند افزایشی قیمت‌های صنایع بالادستی و محدودیت عرضه نقدی، تقویت می‌شود.

یکی از توزیع‌کنندگان در سوئیس اظهار داشت: «احتمال می‌رود قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات با توجه به مقاومت خریداران بیش از این افزایش نیابند، اما تحت شرایط کنونی بازار، هیچ کاهش قیمتی را نیز پیش‌بینی نمی‌کنیم.»

ارسال نظر