کد خبر : 41719

میعانات گازی پارس جنوبی، اقتصادی‌ترین خوراک بنزین؛

تحلیل APPEC: تحریم‌های ایران قیمت‌های بنزین در سئول را افزایش می دهد

احتمال توقف واردات 1/5 تا 2 میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات ایرانی بعد از نوامبر میعانات گازی پارس جنوبی، اقتصادی‌ترین خوراک بنزین افزایش هزینه‌های واردات میعانات قیمت‌های خرده‌فروشی بنزین در سئول را افزایش می‌دهد

تحلیل APPEC: تحریم‌های ایران قیمت‌های بنزین در سئول را افزایش می دهد

پتروتحلیل-پیش‌بینی می‌شود اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا بر تهران، دسترسی پالایشگاه‌های کره‌ای به میعانات گازی پارس جنوبی را متوقف کند، و این سد اقتصادی می‌تواند منجر به افزایش قیمت خرده‌فروشی سوخت در سئول شود، زیرا برای مدت‌ها نفت خام فوق سبک ایرانی به‌عنوان اقتصادی‌ترین خوراک برای بنزین به‌حساب می‌آمد.

به گزارش "پتروتحلیل"، در طی کنفرانس نفت خام آسیا-اقیانوسیه S&P Global Platts در سنگاپور در این هفته، مدیران اجرایی گفتند که احتمال دارد واردات 1/5 تا 2 میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی ایرانی درنتیجه تحریم‌ها متوقف شود.

منابع صنعت در سئول گفتند، دسترسی محدود به میعانات گازی پارس جنوبی از قبل، پالایشگاه‌های اصلی کنلره‌ای را مجبور کرده است تا نفت خام فوق سبک جایگزین خود را از اقیانوسیه، آفریقا، آمریکا و اروپای شمالی با هزینه بالاتر تأمین کنند، و به‌خصوص فشاری صعودی بر روی قیمت‌های بنزین فروش داخلی و خارجی قرار دهند.

در طی مصاحبه‌ای با اسکات شفیلد رئیس Pioneer Resources در APPEC در روز دوشنبه، شفیلد اشاره داست که شرکت Eagle Ford می‌تواند با تولیدگرید فوق سبک تا 2 میلیون بشکه در روز در میان‌مدت، جایگزین خوبی به‌جای پارس جنوبی برای مصرف‌کنندگان نهایی آسیایی باشد.

اگرچه، تاجران آسیایی اظهار داشتند که پیدا کردن گرید جایگزین برای میعانات پارس جنوبی باقیمت مشابه بسیار سخت خواهد بود، زیرا گرید ایرانی برای مدتی طولانی اقتصادی‌ترین میعانات برای مصرف‌کنندگان نهایی در شرق دور به‌حساب می‌آمد.

یکی از تاجران میعانات ژاپنی در حاشیه‌های کنفرانس APPEC گفت: «پارس جنوبی به‌طورمعمول انتخاب اول برای مصرف‌کنندگان نهایی آسیایی می‌باشد که توانایی مدیریت سولفور بالا و محتویات الکل گوگرددار رادارند .... محموله‌های آن‌ها ارزان و کافی است.»

داده‌های Global Platts نشان داد که میعانات ایرانی به‌طور مداوم با تخفیفی بالاتر نسبت به دیگر گرید های صادراتی خاورمیانه‌ای و اقیانوسیه‌ای همچون Deodorized Field Condensate قطر و North West Shelf استرالیا، معامله‌شده‌اند.

داده‌های Platts نشان داد، فاصله قیمتی میانگین میعانات پارس جنوبی با North West Shelf منهای 80 سنت در هر بشکه در نیمه اول 2018، منهای 2/99 دلار در هر بشکه در نیمه دوم 2017 و منهای 1/84 دلار در هر بشکه در سه‌ماهه اول 2017 بود. همچنین فاصله قیمتی میانگین پارس جنوبی با شرکت DFC قطر منهای 1/57 دلار در هر بشکه تا به اینجای سال و منهای 1/82 دلار در هر بشکه در سال 2017 بوده است.

یکی از مقامات رسمی در شرکت ملی نفت کره گفت: «کاهش شدید واردات نفت خام ارزان از ایران، هزینه‌های کلی واردات نفت خام کره را افزایش خواهد داد، که درنهایت منتج به افزایش قیمت‌های خرده‌فروشی محصولات نفتی خواهد شد.»

آخرین داده‌های KNOC نشان داد، پالایشگاه‌های کره‌ای میانگین قیمت 74/24 دلار در هر بشکه برای نفت خام ایرانی در ژوئیه پرداخته‌اند، که این رقم از 75/99 دلار در هر بشکه نفت خام عربستان سعودی بزرگ‌ترین تأمین‌کننده آن‌ها، و 77/28 دلار در هر بشکه نفت خام اماراتی کمتر است.

داده‌های KNOC، هزینه‌های وارداتی حمل‌ونقل، بیمه، مالیات و دیگر هزینه‌های اداری و بندری را در نظر می‌گیرد.

آخرین داده‌های KNOC نشان داد، چهارمین مصرف‌کننده انرژی اصلی آسیا در ماه اوت تنها 2 میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد کرد، که این میزان در مقایسه با سال گذشته با 12/63 میلیون بشکه، 84 درصد کاهش‌یافته است.

این امر نشان‌دهنده دهمین کاهش پشت سرهم از نوامبر سال گذشته می‌باشد، زمانی که واردات از ایران با میزان 10/37 میلیون بشکه، به‌طور سالانه 8/26 درصد افت کرد.

قیمت بنزین در سئول

مقامات KNOC گفتند، با افزایش هزینه‌های میعانات، قیمت‌های خرده‌فروشی سوخت اتومبیل کره جنوبی با میزان بالایی افزایش‌یافته است، و این امر نشان‌دهنده سریع‌ترین افزایش قیمت در 16 هفته اخیر بوده است، که بیش‌ازپیش وضعیت تقاضای ضعیف را تشدید خواهد کرد.

طبق داده‌های KNOC، قیمت‌های پمپ‌بنزین‌ها برای بنزین گرید ران 92 به‌طور میانگین در هفته سوم سپتامبر 1/641 وان در هر لیتر (1/47 دلار در هر لیتر) می‌باشد، که این میزان در سال گذشته 1/492 وان در هر لیتر بوده است.این افزایش قیمت‌ها بعد از صعود 10/5 درصدی قیمت پمپ‌بنزین‌ها برای محبوب‌ترین گرید ها در هفته دوم سپتامبر بود، که نشان‌دهنده سریع‌ترین افزایش قیمت‌ها در 16 هفته گذشته است.

قیمت‌های پمپ‌بنزین‌ها برای بنزین گرید ران 95 در هفته سوم ماه به‌طور میانگین 1/922 وان در هر لیتر بوده است، که نشان‌دهنده افزایش 5/1 درصدی نسبت به سال گذشته با میزان 1/828 وان در هر لیتر می‌باشد.

قیمت‌های خرده‌فروشی سوخت دیزلی نیز با میزان 1/283 وان در هر لیتر در سال گذشته، 12/4 درصد افزایش یافت و به هفته سوم ماه به 1/442 وان در هر لیتر رسید.

مقامات KNOC گفتند: «قیمت‌های سوخت‌های اتومبیل در این هفته بیش‌ازپیش افزایش یافتند»، و اشاره داشتند قیمت‌های بنزین گرید ران 92 در یکشنبه گذشته به 1/649 وان در هر لیتر رسیده بود.

طبق داده‌های Platts، میعانات پارس جنوبی در کره با بخش‌های اندکی از میعانات Ormen Lange نروژ، NWS استرالیا، DFC قطر، Kimanis مالزی، Senoro condensate اندونزی و Sabetta condensate روسیه جایگزین شده است.

دیگر گرید هایی که از ایران وارد می‌شد توسط  Basrah Light، Arab Medium و Kuwaiti Export Crude جایگزین شده است.

مقامات KNOC گفتند: «اگر پالایشگاه‌های داخلی برای جایگزین‌های ایرانی مبلغ بیشتری را پرداخت کنند، قیمت‌های محصولات نفتی داخلی بیش‌ازپیش افزایش خواهد یافت.

 

 

 

 

ارسال نظر