کد خبر : 41691

نوروززاده معتقد است؛ پتروشیمی ها، مصرف کنندگان خود را نمی شناسند!

جدال بر سر شناسایی مصرف کنندگان پتروشیمی تندگویان بالا گرفت

نوروززاده معتقد است؛ وزارت صنایع مسئول شناسایی مصرف کنندگان واقعی شرکت های پتروشیمی است. در همین حال به نظر می رسد این چرخه کاملا معیوب است؛ چرا که تنها شرکت های پتروشیمی می دانند چه واحدهایی در پایین دست آنها قرار داشته و مصرف کننده واقعی هستند

جدال بر سر شناسایی مصرف کنندگان پتروشیمی تندگویان بالا گرفت

پتروتحلیل- در حالی قیمت پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری در بازار آزاد ایران همچنان در محدوده 28 تا 29 هزارتومان قرار دارد که امروز با توجه به سهمیه بندی این محصولات براساس عملکرد سال گذشته خریداران، گرید 781 با 234 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در محدوده 20 هزار و 777 تومان خریداری شد، همچنین گرید 821 نیز با 192 درصد رقابت با قیمت 18 هزار و 900 تومان معامله شد. به این ترتیب همچنان با وجود سهمیه بندی، التهاب در این بازار کاهش پیدا نکرده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که پتروشیمی تندگویان بخشی از محصول خود را پیش تر به صورت قراردادهای بلندمدت در بورس کالا به مصرف کنندگان خود تحویل می داد، البته نگاهی به آمار معاملات محصولات پتروشیمی تندگویان نشان می دهد که از ابتدای سال تاکنون قرارداد بلندمدتی بین پتروشیمی تندگویان و مصرف کنندگان منعقد نشده است. حال آنکه قبلا قراردادهای بلندمدت این شرکت بین نستله و زمزم در حال جریان بود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز می گوید: قراردادهای قبلی به قوت خود باقی است!

این در حالی است که اکثر شرکت هایی که پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری استفاده می کنند شناخته شده هستند، اما مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل» از عدم شناخت این شرکت ها توسط تندگویان خبر می دهد و معتقد است که شرکت های پتروشیمی، مصرف کنندگان واقعی خود را نمی شناسند.

در مقابل شرکت های پتروشیمی می گویند: ما مصرف کنندگان خود را شناسایی کرده و می دانیم چه شرکتی واقعا مصرف کننده و چه شرکتی در بازار به دلالی مشغول است، با این حال اجازه انعقاد قراردادهای بلندمدت به پتروشیمی ها به طور مستقیم داده نمی شود.

نوروززاده معتقد است؛ وزارت صنایع مسئول شناسایی مصرف کنندگان واقعی شرکت های پتروشیمی است. در همین حال به نظر می رسد این چرخه کاملا معیوب است؛ چرا که تنها شرکت های پتروشیمی می دانند چه واحدهایی در پایین دست آنها قرار داشته و مصرف کننده واقعی هستند.

محتشمی پور، رییس دفتر توسعه تکمیلی صنایع پتروشیمی معقتد است؛ این موضوع یکی از اشکالات عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا است؛ چرا که فاصله ای بین تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد کرده است.

با این حال به نظر می رسد هیاهوی بازار پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری با پرت کردن مداوم توپ به سمت شرکت های متفاوت حل نخواهد شد؛ چرا که برخی از شرکت های کوچک در ماههای اخیر نتوانستند مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین کنند، برخی دیگر از شرکت های بزرگ هم که توانستند به دلیل فاصله زیاد قیمت ها در بورس کالا و بازار آزاد ترجیح دادند خطوط تولید خود را متوقف کرده و از فاصله 21 هزارتومانی بین قیمت بورس کالا و بازار آزاد استفاده کنند و از حاشیه سود 100 درصدی بهره ببرند، در حالی که پیش تر حاشیه سود این شرکت ها نهایتا 20 درصد بود.

حال به نظر می رسد هیچ عزمی برای آرام شدن بازار پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری وجود ندارد و این موضوع فقط به ضرر مصرف کنندگان نهایی در بازار است؛ چرا که تاوان بی تدبیری در عرضه و فروش این محصولات تنها متوجه خریدار نهایی است.

از این رو به نظر می رسد ابتدا لزوم شناخت مصرف کنندگان توسط شرکت های پتروشیمی با توجه به اظهارنظر مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص بی خبری آنها از صنایع پایین دست، جدی است.

از سوی دیگر ضروری است که شرکت های پتروشیمی بتوانند قراردادهایی بلندمدت مانند همه شرکت های بزرگ پتروشیمی در دنیا با مصرف کنندگان نهایی خود داشته باشند؛ چرا که در این روش خریدار(شرکت تولیدی پایین دست) قابل رصد خواهد بود و بانگاهی به عملکرد آن می توان دریافت که چه میزان کالا تولید و در اختیار مصرف کنندگان نهایی قرار داده است، از سوی دیگر شرکت های پتروشیمی هم می توانند برای تولید داخل، صادرات و فروش محصولات خود برنامه ریزی کنند. 

ارسال نظر