کد خبر : 41690

پیچیدگی بازار اتیلن در آسیا؛

تقویت بازار پروپیلن از سوی چینی ها/صادرات اتیلن از تولید پلی‌اتیلن پرسودتر است

تبدیل‌کنندگان بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر در اندونزی و مالزی تعداد زیادی درخواست صادرات برای محصولات نهایی برای آمریکا در میان تشدید تنش‌های تجاری با چین، دریافت کردند

تقویت بازار پروپیلن از سوی چینی ها/صادرات اتیلن از تولید پلی‌اتیلن پرسودتر است

پتروتحلیل- عرضه و تقاضا مقادیر اساسی و همچنین تأثیر ضعف یوان، عمدتاً در هفته آتی بازارهای پتروشیمی آسیا را تحت تسلط قرار خواهد داد.

به گزارش «پتروتحلیل»، پیش‌بینی می‌شود روند پاراکسیلن با تقاضای مناسب ماه نوامبر در میان مشکلات تولید در آسیا صعودی باقی بماند، درحالی‌که روند بنزن به دلیل افزایش عرضه برای ماه‌های اکتبر و نوامبر، کاهشی باقی ماند.

اولفین ها

پیش‌بینی می شود ازآنجایی‌که معامله‌کنندگان در جهت روشن‌تر شدن قیمت‌ها فعالیتی نداشتند، اتیلن در این هفته ثابت باقی بماند. جو خریداران و فروشندگان پیچیده شده است، و یکی از فروشندگان اشاره داشت که قیمت‌ها به کف خود رسیده‌اند و به‌زودی در میان تعطیلی واحدها در شمال شرق آسیا بهبود خواهند یافت. اگرچه، ازآنجایی‌که محموله‌ها به‌طور گسترده از مناطق مختلف در دسترس است، خریداران عجله‌ای ندارند. به دلیل اینکه محموله‌های اروپایی نیز در شمال شرق آُسیا ارائه‌شده‌اند، عرضه در آسیا در حال افزایش است.

ازآنجایی‌که اکثر خریداران در حال حاضر نیازهای ماه اکتبر خود را پوشش داده‌اند، پیش‌بینی می‌شود بازار بوتادین آسیا به دلیل ضعف تقاضا ضعیف باقی بماند. علاوه بر این، میل خرید مصرف‌کنندگان نهایی توسط تقاضای ضعیف از بازارهای آکریلونیتریل بوتادین استایرن و استایرن بوتادین رابر و همچنین حاشیه سود اندک، متوقف‌شده است.

اما احتمال می‌رود بازار پروپیلن توسط تقاضای مناسب از سوی چینی‌ها پیش از تعطیلات یک‌هفته‌ای روز ملی که از روز 1 اکتبر آغاز می‌شود، تقویت شوند. این بازار می‌تواند با توجه به تعطیلی سه واحد اصلی پروپیلن در کره جنوبی در طی ماه‌های سپتامبر تا نوامبر به دلیل تشدید محدودیت عرضه در بازار، شاهد روند صعودی مناسبی باشد. ازآنجایی‌که تولیدکنندگان ژاپنی یا واحد خود را تعطیل کرده یا میزان تولیدات خود را به دلیل توفان جبی کاهش داده‌اند، پیش‌بینی‌ها خبر از تقاضای نقدی بیشتری از سوی ژاپن می‌دهد.

آروماتیک‌ها

پاراکسیلن به پشتوانه تقاضای مناسب نوامبر در پنج‌شنبه گذشته به بیشترین میزان خود در 4 سال اخیر رسید. معامله‌کنندگان بازار اشاره داشتند، درحالی‌که روند صعودی قیمت‌های نقدی محموله‌های ماه‌های سپتامبر و اکتبر عمدتاً توسط بازارهای معاملات آتی هدایت می‌شد، روند افزایشی در ماه نوامبر عمدتاً به دلیل محدودیت عرضه ناشی از تولید و نگرانی‌های عرضه در سراسر آسیا به وجود آمد.

یکی از تاجران گفت: «یکی دیگر از عوامل این بود که با اوج‌گیری حاشیه سود اسید ترفتالیک خالص در اوایل ماه، اکثر تولیدکنندگان اسید ترفتالیک خالص با تمام ظرفیت خود شروع به تولید کردند و بنابراین ذخایر پاراکسیلن به‌تدریج محدود شد.»

اگرچه پیش‌بینی می‌شود روند بازار بنزن آسیا در این هفته به دلیل محدودیت تقاضا کاهشی باقی بماند. طبق گفته معامله‌کنندگان بازار، با شناور بودن قیمت‌های پاراکسیلن در بیشترین میزان خود در چهار سال گذشته، اکثر واحدهای آروماتیک تولیدات خود را افزایش داده و عرضه بنزن را بیشتر کرده‌اند. در بازار چین، برتری قیمتی محموله‌های وارداتی نسبت به بازار کره 7 تا 8 دلار در هر تن بیشتر بود، اما مصرف‌کنندگان نهایی در میان ضعف یوان مردد باقی ماندند. گزارش‌ها خبر از مقداری تقاضا از جنوب شرق آسیا برای محموله‌های ماه اکتبر داد و آخرین قراردادها با تخفیفات متوسطی منعقد شدند.

میانی‌ها

ازآنجایی‌که تولیدکنندگان پلی‌استر تا میزان 85 درصد میزان تولیدات خود را کاهش دادند، پیش‌بینی می‌شود تقاضای اسید ترفتالیک خالص آسیا ضعیف باشد. میزان ظرفیت تقریباً 10 درصد کمتر از میزان‌های اوایل اوت است که این امر به دلیل کاهش یافتن یا منفی شدن حاشیه سودهاست.

در بازار کاپرولاکتام، ازآنجایی‌که خریداران به دنبال تجدید ذخایر خود پیش از تعطیلات برنامه‌ریزی‌شده سه‌ماهه چهارم می‌باشند، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا افزایش یابد. از واحدهایی که در سه‌ماهه چهارم واحد خود را تعطیل می‌کنند شرکت China Petrochemical Development Corp., تایوان می‌باشد که قرار است واحد کاپرولاکتام خود را با ظرفیت 200000 تن در سال واقع در Hsiaokang, Kaohsiung, به دلیل عملیات تأمین و نگهداری سالانه تعطیل کند. در میان افزایش قیمت‌ها، شنیده شد که تولیدکنندگان از افزایش فاصله قیمتی میان کاپرولاکتام و بنزن لذت بردند. در بازار چین، میزان تولید واحد کاپرولاکتام به دلیل محدودیت عرضه خوراک سایکلوهگزان که تهیه آن نیز سخت می‌باشد، تا 80 درصد کاهش‌یافته است.

پلیمرها

پیش‌بینی می‌شود روند بازار ای بی اس آسیا در میان تقاضای خرید ضعیف در طی فصل اوج تقاضا که معمولاً در طی اوت و سپتامبر به پایان می‌رسد، کاهشی باقی بماند. طبق گفته منابع صنعت، تردید از قیمت‌های بازارهای صنایع بالادستی، موجب شده است که مصرف‌کنندگان نهایی ذخایر خود را اندک نگه‌داشته و فقط در صورت نیاز خریداری کنند. این امر موجب شد تا تعدادی از تولیدکنندگان کاهش میزان تولیدات از اکتبر و نوامبر را در نظر بگیرند. قیمت‌های ای بی اس در چهارشنبه گذشته در رقم 1840 دلار در هر تن (CFR چین) ارزیابی شدند.

ازآنجایی‌که شنیده‌شده است پلی استایرن مقاوم با تخفیف‌های مطلوبی در بازارهای داخلی چین ارائه می‌شود، پیش‌بینی می‌شود در بازار پلی استایرن، مصرف‌کنندگان نهایی چینی محموله‌های وارداتی بیشتری را تهیه کنند. یکی از تاجران چینی گفت: «برخلاف بازارهای ای بی اس و استایرن، بیشتر مصرف‌کنندگان نهایی پلی استایرن مقاوم چینی ترجیح می‌دهند تا به دلیل قیمت‌های مناسب، محموله‌های وارداتی خریداری کنند. قیمت‌های داخلی پلی استایرن در حدود 12400 یوان در هر تن می‌باشند.» اگرچه، منابع بازار همچنین اشاره داشتند که خریداران پلی استایرن به دلیل جو ضعیف و فشار قیمت‌های صنایع بالادستی بازار استایرن آسیا، خریدهای خود را کاهش داده‌اند. در بازار جنوب شرق آسیا، قراردادی با رقم 1610 تا 1630 دلار در هر تن (CFR جنوب شرق آسیا) در هفته گذشته منعقد شد.

پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک آسیا به دلیل تقاضای اندک، ضعیف باقی بمانند. اکثر تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی در حال حاضر در میزان بالا تولید نمی‌کنند، و به دلیل نگرانی‌هایی همچون عدم توانایی برای صادرات به بازارهای بزرگی همچون آمریکا، نمی‌خواهند برای تعطیلات پایان سال، محصولات نهایی زیادی تولید کنند. منابع بازار تائید کردند، تبدیل‌کنندگان بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر در اندونزی و مالزی تعداد زیادی درخواست صادرات برای محصولات نهایی برای آمریکا در میان تشدید تنش‌های تجاری با چین، دریافت کردند. یکی از منابع تجاری گفت، محموله‌های بیشتری از جنوب شرق آسیا به شمال شرق آسیا پیشنهاد داده‌شده‌اند، زیرا صادرات اتیلن از تولید پلی‌اتیلن پرسودتر است.

 

ارسال نظر