کد خبر : 41683

پس از بازگشایی سقف قیمت در بورس کالا؛

دلار 10 هزارتومانی معاملات پتروشیمی ها و ریزش بازار آزاد ایران /قیمت های پایه باید اصلاح شود

از سوی دیگر در حالت عادی تفاوت کمترین و بیشترین قیمت نباید اختلاف زیادی داشته باشد، به طوری که این نوسانات در حالت عادی باید در محدوده 5 درصد مثبت و منفی رقم بخورد

دلار 10 هزارتومانی معاملات پتروشیمی ها و ریزش بازار آزاد ایران /قیمت های پایه باید اصلاح شود

پتروتحلیل- پس از بازگشایی سقف قیمت محصولات پتروشیمی امروز در بورس کالا با وجود ثبت نوسانات غیرطبیعی به دلیل غیرواقعی بودن قیمت های پایه، بازار آزاد فروکش کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، از سوی دیگر قرار داشتن در آستانه تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی سبب شد تا التهابات در بازار پتروشیمی کاهش یافته و اکثر معامله گران را به فروشنده تبدیل کرد.

به این ترتیب قیمت پی وی سی در بازار آزاد ایران امروز در محدوده 12 هزار و 500 تومان نیز توسط معامله گران پیشنهاد شد، قیمت پی وی سی تا روز گذشته پس از افتی اندک متاثر از بازگشایی سقف قیمت ها، تا محدوده 15 هزارتومان کاهش یافته بود.

با این حال اکثر کارشناسان بازار پتروشیمی از بازگشایی سقف قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا ابراز رضایت کرده و احتمال می دهند بازار در هفته های آتی به ثبات برسد.

این در حالی است که امروز محصولات پتروشیمی عرضه شده در بورس کالا با رقابتی حدودا 100 تا 200 درصدی نسبت به نرخ پایه معامله شدند. البته این کارشناسان معتقدند؛ قیمت های پایه باید در این حوزه اصلاح شود.

حسینی پور، مدیرعامل کارگزاری باهنر درباره معاملات امروز تالار پتروشیمی به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: نوسانات معاملات محصولات پتروشیمی امروز به دلیل عادت نداشتن بازار به لغو سقف قیمتی، غیرطبیعی بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در حالت عادی تفاوت کمترین و بیشترین قیمت نباید اختلاف زیادی داشته باشد، به طوری که این نوسانات در حالت عادی باید در محدوده 5 درصد مثبت و منفی رقم بخورد.

به این ترتیب امروز معاملات محصولات پتروشیمی با دلاری در محدوده 10 هزارتومان انجام شد، اما در برخی از محصولات مانند پلی اتیلن سنگین BL3 شاهد ثبت قیمت کف و سقف با اختلاف زیادی بودیم.

برخی از معامله گران این موضوع را به جو روانی حاکم در بازار پتروشیمی و همچنین غیرواقعی بودن قیمت های پایه و عادت نداشتن به روند معاملات بدون سقف قیمت مرتبط می دانند.

با این حال کارشناسان بازار معتقدند؛ قیمت های پایه که براساس دلار 4 هزار و 200 تومانی تعیین می شود باید برای از بین رفتن نوسانات غیرطبیعی بازار اصلاح شود.

ارسال نظر