کد خبر : 41679

در آستانه بازگشایی سقف قیمت محصولات پتروشیمی و التهاب بازار؛

دلایل عدم تایید عرضه گرید پایپ پتروشیمی جم از سوی بورس کالا/ضرورت انعقاد قراردادهای مستقیم پتروشیمی ها با صنایع پایین دست

به نظر می رسد کاهش حجم خرید محصولات در شرایط فعلی باز هم به نفع دلالان و به ضرر خریداران بزرگ است

دلایل عدم تایید عرضه گرید پایپ پتروشیمی جم از سوی بورس کالا/ضرورت انعقاد قراردادهای مستقیم پتروشیمی ها با صنایع پایین دست

پتروتحلیل-در حالی ٣هزار و ٥٠٠ تن گرید پایپ پتروشیمی جم امروز از سوی بورس کالا برای عرضه در روز دوشنبه تایید نشد که بازار این کالا با التهاب رو به رو است و اکثر مصرف کنندگان واقعی این کالا با کمبود مواد اولیه در ماههای اخیر متاثر از ورود دلالان به معاملات و احتکار محصولات روبه رو هستند. 

به گزارش "پتروتحلیل"، گرچه بورس کالا دلیل عدم تایید عرضه پتروشیمی جم را کاهش حجم خرید تا محدوده ١١٠ تن توسط هر کد معاملاتی برای جلوگیری از ورود دلالان و خرید آنها با حجم های بالا عنوان می کند، اما مصرف کنندگان واقعی این کالا می گویند: حجم مصرف واحدهای تولیدی بزرگ بیش از ١١٠ تن است و خرید با این حجم جوابگوی نیاز واحدهای تولیدی آنها نیست.

به نظر می رسد کاهش حجم خرید محصولات در شرایط فعلی باز هم به نفع دلالان و به ضرر خریداران بزرگ است. 

از این رو موضوع انعقاد قراردادهای بلندمدت بین شرکتهای پتروشیمی و مصرف کنندگان بزرگ بیش از پیش نمایان می شود، به نظر می رسد ثبت قراردادهای مستقیم با صنایع پایین دست بزرگ، علاوه بر اینکه پتروشیمی ها را مجاب به تامین مواد اولیه واحدهای پایین دست می کند، امنیت شغلی و تداوم تولید را در واحدهای مصرف کننده نیز تامین می کند.

از سوی دیگر هدایت خریداران کوچک و نوسان گیران نیز به بورس می تواند سبب گردش نقدینگی در بازار سرمایه شده و از التهابات گسترده نیز در بازار ایران کاسته خواهد شد.

البته همواره وضع قوانین ناگهانی و یک شبه در بورس کالا و بی برنامگی در عرضه و توزیع و نحوه معاملات محصولات پتروشیمی مورد انتقاد فعالان این حوزه از جمله شرکتهای پتروشیمی، صنایع پایین دست و حتی کارگزاری های مرتبط به بورس کالا قرار می گیرد و به نظر می رسد اکثر تامین کنندگان مواد اولیه در بورس کالا همچنان مشکلات بسیاری را تحمل می کنند.

از سوی دیگر با توجه به بازگشایی سقف قیمت و احتمال رقابت تا محدوده ٢٠٠ درصد برای محصولات پرالتهاب بازار پتروشیمی، شرایط بحرانی است و عدم تایید عرضه شرکتهای پتروشیمی، بازار را بیش از پیش در نگرانی و آشفتگی فرو می برد.

و این در حالیست که پتروشیمی جم به تنهایی قادر است نیاز پلی اتیلن پایپ گرید صنایع پایین دست را تامین کند و عدم تأیید عرضه این مجتمع بزرگ، بازار پایپ را وارد فاز جدیدی از تنش ها خواهد کرد.

 

ارسال نظر