کد خبر : 41678

دیرکرد محموله های ایرانی به دلیل تشدید قوانین ارز خارجی؛

قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا داخلی در ترکیه به کمترین میزان خود در 9 ماه اخیر رسیدند

فایبر ایرانی 10 تا 20 دلار در هر تن کاهش یافت و به 1280 دلار در هر تن (CPT، نقدی) رسید

قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا داخلی در ترکیه به کمترین میزان خود در 9 ماه اخیر رسیدند

پتروتحلیل- در ترکیه، ازآنجایی‌که تمرکز معامله‌کنندگان بر روی جلسه روز پنج‌شنبه بانک مرکزی که منجر به افزایش نرخ بهره و کاهش ارزش دلار در برابر لیر شد، منحرف شده بود، فعالیت‌های تجاری اندک بود. نگرانی معامله‌کنندگان مواد اولیه نبود، بلکه مسائل مالیشان بود. 

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار وارداتی، ازآنجایی‌که نگرانی‌های اقتصادی سرهای خود باقی ماندند، قیمت‌های به آخرین میزان خود در اوت بازگشتند. قیمت رافیا سعودی 10 دلار در هر تن کاهش یافت و به 1240 تا 1270 دلار در هر تن (CIF ترکیه، 6/5 درصد مالیات، نقدی) رسید، و معامله‌کنندگان از انعقاد قرارداد در بازه پایینی خبر دادند. قیمت‌های فایبر سعودی در بازه بالایی 20 دلار در هر تن کاهش یافتند و به 1270 تا 1280 دلار در هر تن (با شرایط یکسان) رسیدند.

فایبر ایرانی 10 تا 20 دلار در هر تن کاهش یافت و به 1280 دلار در هر تن (CPT، نقدی) رسید و معامله‌کنندگان گفتند: «نرخ حمل از ایران با توجه به سقوط نرخ ارز این کشور، کاهش یافت.» در این میان، یکی از تاجران گزارش داد که با توجه به تشدید قوانین ارز خارجی برای صادرات پتروشیمی در ایران، با دیرکرد محموله مواجه شده است.

دراین‌بین، فایبر اروپای جنوبی باقیمت 1140 تا 1150 یورو در هر تن (CIF، نقدی) معامله شد.

جریان نقدی اندک، کمبود وام‌های بانکی و همچنین تلاش‌ها برای تسویه کردن پول محموله‌ها از عواملی بود که منجر به انعطاف فروشندگان و عقب‌نشینی از تلاش‌های صعودی اولیه و تمایل به تغییر قیمت‌ها شد. یکی از تولیدکنندگان فرش گفت: «اگرچه، بازار فایبر در این دوره باید فعال‌تر باشد، مصرف نسبت به سال‌های گذشته کاهش‌یافته است.»

در بازار داخلی، میزان کلی قیمت‌های رافیا با 10 دلار کاهش در بازه پایینی در رقم 1540 تا 1620 دلار در هر تن (ex-warehouse، نقدی، مالیات بر ارزش‌افزوده) قرار گرفت. طبق داده‌های شاخص قیمت chemOrbis، قیمت‌های رافیا داخلی به کمترین میزان خود از اواسط دسامبر 2017 رسیدند.

احتمال می‌رود در هفته‌های آتی قیمت‌های پلی‌پروپیلن در میزان‌های کنونی خود باقی بماندند. چندین معامله‌کننده بر این باورند که در کوتاه‌مدت به‌جز کاهش میزان ذخایر انبارها، هیچ عامل افزایشی دیگر موجود نیست. افزایش هزینه‌های تجدید تدارکات در کنار تقاضای نامناسب، تاجران را از خریدهای جدید بازداشت. علاوه بر این، این حقیقت که خریداران میزان ذخایر خود را کاهش می‌دهند، درنهایت منجر به محدودیت عرضه می‌شود. از سوی دیگر، خریداران بر این باورند که مشکلات باز کردن ال سی در بانک به اعمال فشار بر تجارت پلی‌پروپیلن ادامه خواهد داد.

سرخط خبرها

  • بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را افزایش داد، و حرارت دلار فروکش کرد
  • تلاش‌ها برای صعودی کردن قیمت‌های سپتامبر ناموفق بود
  • محدودیت قراردادهای پلی‌پروپیلن وارداتی، و تغییرات قیمتی از ماه اوت
  • احتمال می‌رود کاهش فعالیت‌های تجدید تدارکات عرضه را محدود کند
  • رافیای داخلی (دلار در هر تن): 1540 تا 1620 (ex-warehouse)
  • پلی‌پروپیلن وارداتی سعودی (دلار در هر تن): رافیا 1240 تا 1270 / فیبر 1270 تا 1280
  • Reference Prices

    Middle East

    PP raffia (-) 1250-1260 (-) USD/ton

    PP fibre (-) 1260-1270 (-) USD/ton

    Iran

    PP raffia (-) 1260-1280 (-) USD/ton

    PP fibre (-) 1280-1300 (-) USD/ton


     

ارسال نظر