کد خبر : 41661

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با «پتروتحلیل»؛

تصمیم گیری نهایی تغییر قیمت پتروشیمی ها پس از تعطیلات مجلس

در حال حاضر نیز تحریم های پتروشیمی آغاز شده است و هر کدام نیز راه حلی برای دور زدن تحریم ها به کار بسته اند ولی در این دوره تحریم صنعت پتروشیمی و همچنین دور زدن آن سخت تر شده است

تصمیم گیری نهایی تغییر قیمت پتروشیمی ها پس از تعطیلات مجلس

پتروتحلیل-پتروشیمی ها موظف به تامین بازار داخل هستند و‌ در قدم های بعدی باید به صادرات بپردازند.

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت و گو با خبرنگار «پترو‌تحلیل» افزود: دلالان و واسطه ها در بازار باعث شده اند که مواد اولیه کافی به‌ صنعت و تولید کننده اصلی‌ به مقدار کافی نرسد و در نتیجه برخی از صنایع ما دچار کمبود مواد اولیه شده است .

وی افزود: در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز صنایع در بورس کالا با قیمت دولتی 4 هزار و 200 تومانی با رقابت ۵ درصدی فروخته می شود و متاسفانه از طرق های مختلفی این مواد با قیمت های بسیار بالاتری در بازار آزاد فروخته می شود.

وی گفت : عده قابل توجهی در بورس کالا هستند که پروانه تولید برای دریافت مواد اولیه را دارا هستند ولی بیشتر از ظرفیت، مواد اولیه دریافت می کنند و‌ بلافاصله بعد از خرید این مواد را در بازار آزاد با نرخ های بالا به فروش می رسانند.

مهندس گرمابی در مورد تغییر قیمت های پایه بورس کالا نیز افزود: جلسات بسیار متعددی در رابطه با این موضوع برگزار شده است، ولی هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده‌ ایم، زیرا نباید این تصمیم باعث ایجاد تورم در مصرف کننده نهایی بشود و از طرفی نیز رانت موجود برداشته شود در نهایت چند سناریو در مقابل داریم که احتمالا بعد از تعطیلات مجلس تصمیم گیری نهایی انجام می شود. 

وی در مورد تحریم های پیش رو صنعت پتروشیمی نیز گفت: در حال حاضر نیز تحریم های پتروشیمی آغاز شده است و هر کدام نیز راه حلی برای دور زدن تحریم ها به کار بسته اند ولی در این دوره تحریم صنعت پتروشیمی و همچنین دور زدن آن سخت تر شده است. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر صادرات محصولات پتروشیمی توسط برخی از افراد خاص نیز گفت: این‌ ادعا‌ تا زمانی که مدرکی نباشد قابل اثبات نیست و صادرات فقط باید توسط پتروشیمی ها انجام شود.

ارسال نظر