کد خبر : 41646

روند افزایشی اسید ترفتالیک خالص و مونو اتیلن گلیکول؛

مسیر هموار برای افزایش قیمت پلی‌اتیلن ترفتالات در چین

پیش‌بینی می‌شود افزایش هزینه‌ها بازار پلی‌اتیلن ترفتالات را در کوتاه‌مدت تحت‌فشار نگه دارد. اگرچه، معامله‌کنندگان احتمال سقوط ناگهانی قیمت‌ها را رد نمی‌کنند، و به تقاضای ضعیف اشاره دارند

 مسیر هموار  برای افزایش قیمت پلی‌اتیلن ترفتالات در چین

پتروتحلیل- در چین، قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات به پشتوانه روند صعودی قیمت‌های صنایع بالادستی، سیر افزایشی خود را ادامه دادند. علیرغم پایان فوری فصل اوج تبادلات، جو بازار صعودی بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، میزان کلی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات صادراتی در رقم 1320 تا 1360 دلار در هر تن (FOB چین، نقدی) قرار گرفت. میزان قیمت‌ها در بازه پایینی 30 دلار در هر تن افزایش یافت، درحالی‌که در مقایسه با هفته گذشته در بازه بالایی ثابت بود. یکی از تولیدکنندگان داخلی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات صادراتی خود را 20 دلار دیگر افزایش داد و اشاره داشت: «افزایش هزینه‌ها روند بازار پلی‌اتیلن ترفتالات را صعودی کرده است.

شنیدیم که تعدادی از تبدیل‌کنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات به دلیل عدم توانایی در منعکس کردن روند افزایشی قیمت‌ها بر روی محصولات نهایی خود، میزان تولیدات را کاهش داده‌اند. بنابراین، نگران سقوط ناگهانی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات هستیم، زیرا در حال حاضر نه عرضه و نه تقاضا روند صعودی را تقویت نمی‌کنند.» یکی دیگر از تولیدکنندگان چینی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات خود را نسبت به ماه اوت 90 دلار در هر تن افزایش داد و آن را به 1350 دلار در هر تن (FOB، نقدی) رساند. یکی از منابع تولیدکننده اظهار داشت: «روند افزایشی به دلیل سیر صعودی هزینه‌ها ادامه میابد، اما تقاضا محدود است.»

در چین، میزان کلی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات داخلی در مقایسه با هفته گذشته دور جدیدی از افزایش‌ها در مقدار 15 تا 75 دلار در هر تن را ثبت کردند. یکی از تولیدکنندگان داخلی اشاره داشت: «بازار شاهد یکی از عوامل افزایش قیمت بوده است، اگرچه به دلیل محدودیت تقاضا، نمی‌توانیم سیر صعودی قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص و مونو اتیلن گلیکول را به‌طور کامل بر قیمت‌های خود منعکس کنیم. خریداران در حال حاضر موضع احتیاطی اتخاذ کردند.» یکی دیگر از منابع تولیدکننده داخلی گزارش داد: «درخواست‌ها از سوی مشتریانمان در حال کاهش است. بنابراین علیرغم سیر افزایشی قیمت‌های صنایع بالادستی قیمت‌های خود را در میزان هفته گذشته ثابت نگه داشتیم.» ارزش پایین یوان در برابر دلار از عواملی برای افزایشی قیمت‌های داخلی بود.

پیش‌بینی می‌شود افزایش هزینه‌ها بازار پلی‌اتیلن ترفتالات را در کوتاه‌مدت تحت‌فشار نگه دارد. اگرچه، معامله‌کنندگان احتمال سقوط ناگهانی قیمت‌ها را رد نمی‌کنند، و به تقاضای ضعیف اشاره دارند. در بازارهای خوراک، قیمت‌های نقدی اسید ترفتالیک خالص در این هفته 75 دلار در هر تن افزایش یافتند و به 1065 دلار در هر تن (CFR چین) رسیدند، درحالی‌که قیمت‌های نقدی مونو اتیلن گلیکول در حدود 35 تا 40 دلار در هر تن افزایش یافته و به 975 تا 980 دلار در هر تن (با شرایط یکسان) رسیدند.

سرخط خبرها

  • افزایش 75 دلاری اسید ترفتالیک خالص در این هفته
  • مونو اتیلن گلیکول افزایش‌های قیمت 35 تا 40 دلاری را ثبت کرد
  • دور جدید عوامل افزایش‌دهنده قیمت در بازار پلی‌اتیلن ترفتالات
  • تبدیل‌کنندگان موضع احتیاطی اتخاذ کردند
  • تقاضای محدود پیش از فصل پایین تبادلات
  • پلی‌اتیلن ترفتالات صادراتی (دلار در هر تن): 1320 تا 1360 (FOB چین)
ارسال نظر