کد خبر : 41644

تحلیل شائبه های معامله قیر نفت جی در بورس کالا؛

عرضه و تسویه ریالی قیر در رینگ صادراتی و اولتیماتوم دولت برای بازگشت دلار

این در حالی است که همواره در بورس کالا قیر در رینگ صادراتی به صورت ریالی عرضه و تسویه می شد، اما با توجه به تهدید دولت مبنی بر بازگشت دلار صادرات محصولات، در حال حاضر اکثر خریداران در بورس کالا تمایلی به صادرات قیر نشان نمی دهند

عرضه و تسویه ریالی قیر در رینگ صادراتی و اولتیماتوم دولت برای بازگشت دلار

پتروتحلیل- امروز شرکت نفت جی قیر صادراتی خود را به صورت فله و با قیمت 485 دلار در بورس کالا عرضه کرد که نحوه معامله آن با اعتراض برخی از کارگزاران  روبه رو شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، برخی از کارگزاران به قیمت بالای محموله قیر نفت جی و همچنین تخفیف 50 دلاری آن برای یک مشتری به روند معامله قیر نفت جی اعتراض داشتند.

این کارگزاران می گویند: نفت جی، محموله قیر خود را امروز با نرخ 485 دلار در هر تن عرضه کرد و هنگامی که مشتریان این قیمت را نپذیرفتند، اقدام به کاهش نرخ تا مرز 438 دلار در هر تن برای یک مشتری کرده و به این ترتیب کل محموله توسط یک نفر خریداری شد.

 این در حالی است که نفت جی، وکیوم باتوم را در بورس کالا با قیمت پایه خریداری می کند و حال شرکت پاسارگاد تهران و شیراز همان وکیوم باتوم را با میانگین قیمت خریداری می کنند، از این رو شائبه های بسیاری برای معاملات وکیوم باتوم و قیر در بورس کالا مطرح می شود.

در همین حال برخی از کارگزاران نیز روند معامله امروز را درست و منطقی عنوان می کنند.

محمود حسینی پور، مدیرعامل کارگزاری باهنر در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: عرضه قیرصادراتی شرکت نفت جی امروز به دلیل بالا بودن قیمت اعلامی با عدم توجه خریداران روبه رو شد و از این رو عرضه کننده قیمت را تا مرز 438 دلار در هر تن کاهش داد.

وی ادامه داد: از طرفی قیمت دلار نیز در روند این معامله تاثیر داشته به طوری که دلار در روز اعلام قیمت ها  درسامانه سنا  9 هزار و 568 تومان بوده و پس از رسیدن موعد مقرر برای فروش محصول در بورس کالا دلار در این سامانه به 10 هزار و 384 تومان  رسید.

مدیرعامل کارگزاری باهنر افزود: در این حال بعد از افزایش قیمت 8 درصدی قیمت دلار در سامانه سنا، عرضه کننده مجبور می شود که قیمت اعلامی خود را 8 درصد پایین اعلام کند که خریدار بتواند محصول این شرکت را به صورت ریالی تهیه کند.

مشکلات صادرکنندگان قیر 

در همین حال فعالان بازار قیر با توجه به اولتیماتوم دولت مبنی بر بازگشت دلاری شرکت های صادرکننده و اخذ تعهد محضری از آنها معتقدند؛ بازار صادرات قیر با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.

این در حالی است که همواره در بورس کالا قیر در رینگ صادراتی به صورت ریالی عرضه و تسویه می شد، اما با توجه به تهدید دولت مبنی بر بازگشت دلار صادرات محصولات، در حال حاضر اکثر خریداران در بورس کالا تمایلی به صادرات قیر نشان نمی دهند.

سیدجلالی، مدیرعامل شرکت نگین گام پارس نیز در این باره می گوید: همیشه معاملات قیر رینگ صادراتی در بورس کالا به صورت ریالی انجام شده است و حال با توجه به اولتیماتوم دولت مبنی بر بازگشت دلار محصولات صادراتی باید در انتظار رکود در این بخش باشیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد نیز سبب شده تا خریداران و صادرکنندگان قیر با مشکلات زیادی از جمله نبود قیمتی واحد در بازار ایران گله داشته باشند.

برخی از معامله گران نرخ قیر را در بازار ایران در محدوده 3 هزار و 500 تا 5 هزارتومان در هر کیلو عنوان می کنند و برخی دیگر نیز قیمت مشخصی برای این کالا اعلام نمی کنند.

این در حالی است که شرکت های قیر ساز به وضعیت عرضه و تسویه ریالی قیر صادراتی طی سال های گذشته عادت کرده بودند و حال نگران بازگرداندن دلار حاصل از صادرات قیر به کشورهای دیگر هستند.

به گفته این گروه نقش بورس کالا با توجه به اینکه پیش تر عرضه و تسویه قیر به صورت ریالی انجام می شد و حال دولت برای بازگشت دلار حاصل از صادرات قیر تعهد محضری می خواهد، مشخص نیست، چرا که اکثر صادرکنندگان می توانند در گمرک دلار خود را اظهار کنند و نیازی به مبادلات در بورس کالا نیست.

ارسال نظر