کد خبر : 41633

تغییرات نزولی قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن خاورمیانه‌ای در چین و جنوب شرق آسیا

قیمت‌های وارداتی با افزایش عرضه از خاورمیانه و هند، تحت‌فشار قرار گرفته‌اند. در این هفته در میان موضع احتیاطی خریداران و میزان محدود خریدها، میزان عرضه کلی پلی اولفین دو تولیدکننده بزرگ به حدود 845000 تن افزایش یافت

تغییرات نزولی قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن خاورمیانه‌ای در چین و جنوب شرق آسیا

پتروتحلیل- بعدازاینکه در هفته گذشته قیمت‌های اولیه ماه سپتامبر با تغییرات افزایشی اعلام شد، معامله‌کنندگان در چین و جنوب شرق آسیا گزارش دادند که تعدادی از عرضه‌کنندگان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن خاورمیانه‌ای قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند.

به گزارش «پتروتحلیل»، یکی از تاجران فعال در ویتنام اشاره داشت: «قیمت‌های داخلی عمدتاً در این هفته ثابت بودند، اما تعدادی از تاجران مایل‌اند تا برای پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن وارداتی تخفیفاتی ارائه بدهند. قیمت‌های تولیدکننده سعودی از هفته گذشته 10 تا 20 دلار در هر تن کاهش یافتند. اگر جو بازار در چین بهبود نیابد، قیمت‌ها بیش‌ازپیش کاهش میابند.»

یکی از تبدیل‌کنندگان در ویتنام اظهار داشت: «در حال حاضر ازآنجایی‌که محموله‌های خارجی به دلیل روند نزولی قیمت‌ها ریسکی هستند، محموله‌های داخلی را به محموله‌های وارداتی ترجیح می‌دهیم.» خریدار تائید کرد که قیمت‌های پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن خاورمیانه‌ای در این هفته 10 تا 20 دلار در هر تن کاهش‌یافته‌اند.

در ابن هفته یکی از تبدیل‌کنندگان مالزیایی از یکی از تولیدکنندگان بزرگ سعودی برای پلی‌اتیلن سبک فیلم قیمت 1180 دلار در هر تن (CIF) را دریافت کرد. خریدار گفت: «قیمت‌های تولیدکننده سعودی 20 دلار در هر تن کاهش‌یافته‌اند.»

یکی از تاجران در مالزی گفت: «اعتقادداریم که در کوتاه‌مدت بازار با افزایش فشار ذخایر مواجه خواهد شد و قیمت‌ها بیش‌ازپیش کاهش خواهند یافت، بنابراین در حال حاضر پلی‌اتیلن سنگین خریداری نمی‌کنیم. در هفته گذشته مقداری پلی‌اتیلن سبک خطی فیلم خاورمیانه‌ای باقیمت 1120 دلار در هر تن (CIF) تهیه کردیم، درحالی‌که اخیراً به همان عرضه‌کننده پیشنهاد 1090 دلار در هر تن ارائه دادیم.»

یکی از تاجران سنگاپوری مقداری محموله پلی‌اتیلن سنگین فیلم سعودی باقیمت 1280 تا 1290 دلار در هر تن (CIF، نقدی) به ویتنام فروخت. «بر این باوریم که قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین فیلم در میان افزایش عرضه از آمریکا، جای کاهش بیشتر دارند. اگرچه، عرضه پلی‌اتیلن سبک خطی فیلم قدری اندک است، که در کوتاه‌مدت می‌تواند به حفظ میزان‌های جاری کمک کند. تقاضای کلی در چین و جنوب شرق آسیا ضعیف باقی ماند.»

میزان کلی قیمت‌های پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن خاورمیانه‌ای در حال حاضر برای پلی‌اتیلن سبک فیلم در رقم 1160 دلار در هر تن، برای پلی‌اتیلن سبک خطی فیلم در رقم 1120 تا 1150 دلار در هر تن، برای پلی‌اتیلن سنگین فیلم در رقم 1280 تا 1340 دلار در هر تن و برای هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی در رقم 1250 تا 1260 دلار در هر تن (همگی CIF جنوب شرق آسیا، نقدی) می‌باشند.

در چین، یکی از تاجران واقع در شانگهای اظهار داشت: «قیمت‌های وارداتی با افزایش عرضه از خاورمیانه و هند، تحت‌فشار قرار گرفته‌اند. در این هفته در میان موضع احتیاطی خریداران و میزان محدود خریدها، میزان عرضه کلی پلی اولفین دو تولیدکننده بزرگ به حدود 845000 تن افزایش یافت.»

یکی دیگر از تاجران چینی اشاره داشت: «با توجه به ارزش پایین یوان در برابر دلار در میان تشدید تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا، خریداران در بازارهای وارداتی تمایلی به خرید جدید ندارند. قراردادهای هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا سعودی می‌توانستند در زیر میزان 1220 دلار در هر تن منعقد شوند، درحالی‌که قیمت‌ها در حال حاضر در حدود 1230 تا 1240 دلار در هر تن (CIF چین، نقدی) می‌باشند.»

میزان کلی قیمت‌های پلی‌اتیلن خاورمیانه‌ای در حال حاضر در رقم 1130 تا 1160 دلار در هر تن برای پلی‌اتیلن سبک فیلم، 1110 تا 1140 دلار در هر تن برای پلی‌اتیلن سبک خطی فیلم و 1300 تا 1330 دلار در هر تن برای پلی‌اتیلن سنگین فیلم (همگی CIF چین، نقدی) می‌باشند. در بازار پلی‌پروپیلن، قیمت‌ها از خاورمیانه برای هم‌بسپار دسته‌ای پلی‌پروپیلن گرید تزریقی در رقم 1290 تا 1330 و برای هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا در رقم 1230 تا 1240 دلار در هر تن (با شرایط یکسان) قرار گرفتند.

ارسال نظر