کد خبر : 41620

بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن ترکیه در میان عوامل مخالف به دنبال جهت می‌گردند

بازارهای پلی اولفین در حال حاضر بر سر یک دوراهی قرار دارند. در هر دو صورت، حجم میزان تجارت کاهش خواهد یافت، زیرا تمام بازارهای پلیمر از سقوط لیر در برابر دلار همچین ضربه‌ای دیده‌اند

بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن ترکیه در میان عوامل مخالف به دنبال جهت می‌گردند

پتروتحلیل-ازآنجایی‌که بسیاری از معامله ‌کنندگان ترکیه بعد از تعطیلات عید قربان تصمیم گرفتند تا تعطیلات خود را تا سپتامبر ادامه دهند، هنوز همه به سرکار خود بازنگشته‌اند. 

به گزارش "پتروتحلیل"، نه‌تنها ریسک‌های مداوم نرخ ارز و شرایط چالشی اقتصادی بلکه تعطیلی رسمی در روز پنج‌شنبه، حالت انتظار را برای بازارهای پلی اولفین در این هفته طولانی‌تر کرد.

در بازار پلی‌پروپیلن، بازارهای داخلی و وارداتی در هفته بعد از عید، مسیرهای متفاوتی را دنبال کردند. فشارهای پول نقد و ذخایر انبارها از سوی فروشندگان منجر به ارائه تخفیفات در کانال توزیع شد، و از سوی دیگر در برابر این امر عرضه‌کنندگان خارجی تصمیم بر افزایش قیمت‌های ماه سپتامبر خود گرفته‌اند.

علیرغم روند بازار پلی‌پروپیلن در چین، و بر اساس قیمت‌های وارداتی بالاتر در چین، خریداران و فروشندگان بر سر این ایده موافقت کردند که دیگر قیمت‌های وارداتی در ترکیه جایی برای افت ندارد. طبق گفته تعدادی از خریداران، میزان پایین ذخایر تبدیل‌کنندگان از کاهش بیش‌ازپیش قیمت‌های جلوگیری می‌کند. طبق داده‌های شاخص chemOrbis، برتری قیمتی بازار وارداتی پلی‌پروپیلن ترکیه بر چین در میانگین هفتگی با فاصله 15 دلار در هر تن پایین‌تر قرار دارد.

یکی از فروشندگان گفت: «اگرچه تقاضا هنوز به‌طور کامل بهبود نیافته است، ما درخواست‌هایی دریافت کرده‌ایم.» در این میان یکی از تبدیل‌کنندگان پلی‌پروپیلن اشاره داشت: «قرار نیست تا هفته آینده، تولیدات خود را شروع کنیم. قیمت‌های جدید حداقل باید با میزان قیمت‌ها در چین برابر باشند. اگرچه، بی‌ثباتی اقتصادی از اعمال هرگونه افزایش در قراردادهای ماه سپتامبر جلوگیری می‌کند.»

روند بازار پلی‌اتیلن در پایان ماه اوت نسبت به پلی‌پروپیلن ضعیف‌تر است. یکی از معامله‌کنندگان گفت: «ازآنجایی‌که عرضه‌کنندگان تحت‌فشار های مخالف سود ضعیف و تقاضای اندک هستند، حتی از ابراز ایده‌های فروش ماه سپتامبر خود ممانعت کردند.» تعدادی از خریداران گزارش دادند که به‌زودی برای تأمین نیازهای اساسی خود باید محموله‌هایی خریداری کنند. اگرچه، ازآنجایی‌که ریسک‌های ارزی ادامه دارد و بسیاری از فروشندگان دریافتی‌های خود را به‌صورت نقدی انجام می‌دهند، آن‌ها برنامه‌ای برای عجله کردن ندارند.

حالا که عرضه‌کنندگان خاورمیانه‌ای اعلام قیمت‌های جدید خود را تا هفته آینده به تعویق انداخته‌اند، پیش‌بینی‌ها خبر از تغییرات افزایشی می‌دهد. تعدادی از خریداران گفتند: «اگر فعالیت تجاری به این شکل باقی بماند، احتمالاً اول تغییرات قیمتی فروشندگان را مشاهده کنیم و بعد تخفیفات را در نظر بگیریم. علاوه بر این، با توجه به جنگ تجاری بین آمریکا و چین، احتمال می‌رود در هفته‌های آتی محموله‌های پلی‌اتیلن سنگین آمریکایی بیشتری به ترکیه برسد.»

اگرچه، بازار وارداتی پلی‌اتیلن ترکیه در حال حاضر زیر میزان‌های بازار چین است، که بیشتر انتظارات حداقل خبر از ثبات می‌دهد. طبق داده‌های chemOrbis، قیمت‌ها در ترکیه برای پلی‌اتیلن سنگین فیلم و پلی‌اتیلن سبک فیلم دارای 30 دلار در هر تن تخفیف، و برای پلی‌اتیلن سبک خطی فیلم دارای 20 دلار در هر تن تخفیف می‌باشد.

علاوه بر این، تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای پیش‌ازاین قیمت‌های پلی‌اتیلن ماه سپتامبر خود به آسیا را افزایش داده‌اند، که می‌تواند بازار را در کنار ثبات قیمتی قراردادهای اتیلن در اروپا، تا میزانی تقویت کند.

یکی از تاجران پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن اظهار داشت: «بازارهای پلی اولفین در حال حاضر بر سر یک دوراهی قرار دارند. در هر دو صورت، حجم میزان تجارت کاهش خواهد یافت، زیرا تمام بازارهای پلیمر از سقوط لیر در برابر دلار همچین ضربه‌ای دیده‌اند.» لیر ترکیه از اوایل 2018 در میان تنش‌های سیاسی و اقتصادی با آمریکا، در حدود 40 درصد از ارزش خود را در برابر دلار ازدست‌داده است.

 

ارسال نظر