کد خبر : 41610

سید مهدی حسینی ، معاون سابق وزیر نفت در گفت و گو با «پتروتحلیل»؛

ادامه بقای بورس کالا زیر سایه معاملات نقدی/ نوسانات ارزی و تحریم های پتروشیمی، معاملات آتی را شکست داد

معاملات آتی در بورس ایران به علت نوسانات بازار با ریسک بالایی همراه خواهد بود و در این شرایط معامله گران مجبور خواهند بود تا فروش نقدی را جایگزین آن کنند

ادامه بقای بورس کالا زیر سایه معاملات نقدی/ نوسانات ارزی و تحریم های پتروشیمی، معاملات آتی را شکست داد

پتروتحلیل – معاملات محصولات پتروشیمی در بورس ها در شرایط طبیعی اقتصادی باید به صورت آتی یا همان کاغذی انجام گیرد.

دکتر سید مهدی حسینی، معاون سابق وزیر نفت در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل» با بیان این مطلب گفت: متاسفانه نوسانات ارزی  و تحریم پیش رو صنعت پتروشیمی باعث شده است که بورس برای ادامه بقای خود دست به معاملات نقدی زده و از معاملات آتی فعلا صرفه نظر کند.

وی افزود : معاملات آتی در بورس ایران  به علت  نوسانات بازار با ریسک بالایی همراه خواهد بود و در این شرایط معامله گران مجبور خواهند بود تا فروش نقدی را جایگزین آن کنند.

وی در مورد دلیل رانت معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا و ورود چشمگیر دلالان به این بازار گفت: دولت در زمانی که نرخ دلار را به صورت دستوری با قیمت 4200 تومان تعیین می کند، طبیعی است که صاحبان سرمایه و دلالان از فاصله ایجاد شده تا بازار آزاد در این فضای اقتصادی حداکثر استفاده را کرده و از رانت موجود بهره می برند .

وی درباره نحوه نرخ گذازی خوراک پتروشیمی ها نیز افزود: دولت باید اجازه بدهد پتروشیمی ها دلار خود را در بازار آزاد فروخته و از طرفی خوراک آنها را نیز  با نرخ بالاتری از نرخ تعیین شده کنونی در اختیار آنها بگذارد تا رانت موجود کمتر شود.

وی در مورد تاثیر تحریم های پیش رو بر صنعت پتروشمی گفت : از جهتی باید امیدوار بودکه شکایت ایران در دادگاه لاهه نتیجه بخش باشد زیرا به نوعی  یک مجمع جهانی از کشورها بر اساس این حکم علیه آمریکا صورت می پذیرد در غیر این صورت تحریم ها به این صنعت آسیب خواهند رساند و  فروش نفت ما دربدترین حالت نصف خواهد شد که باید آماده این شرایط باشیم.

ارسال نظر