کد خبر : 41553

جنگ تجاری آمریکا و چین؛

اتیلن دی کلراید به بیشترین رقم در 16 ماه اخیر رسید

تعطیلی های آتی واحد های وینیل کلراید مونومر در سپتامبر در شمال شرق آسیا نیز می تواند تقاضای اتیلن دی کلراید را در آن مدت کاهش دهد

اتیلن دی کلراید به بیشترین رقم در 16 ماه اخیر رسید

پتروتحلیل- اتیلن دی کلراید شمال شرق آسیا با تکیه بر عرضه اندک و جنگ تجاری بین آمریکا و چین به بیشترین میزان خود در 16 ماه اخیر رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های اتیلن دی کراید شمال شرق آسیا در میان عرضه نقدی اندک و تردید های نشئت گرفته شده از تنش های تجاری چین و آمریکا به بیشترین میزان خود در 16 ماه اخیر رسید.

- محموله های منطقه آمریکا از اوایل 2018  از آسیا منحرف شده اند.

- تعرفه های چین بر محموله های اتیلن دی کلراید آمریکایی برای تغییر دادن جریان تجاری.

- قیمت ها توسط عرضه اندک اتیلن در آسیا تقویت شدند.

طبق داده های آیسیس، قیمت های نقدی شمال شرق آسیا (CFR) در هفته منتهی به 10 اوت 2018، نسبت به 8 دسامبر 2017 با میزان میانگین 347/5 دلار در هر تن، تقریبا بیش از دو برابر شده اند.

داده های آیسیس نشان داد، قیمت های جاری آخرین بار در 21 آوریل 2017 مشاهده شده بودند.

از آنجایی که چین به عنوان بازار وارداتی اصلی در منطقه، از 23 اوت بر روی اتیلن دی کلراید آمریکایی 25 درصد تعرفه اعمال خواهد کرد، آسیا می تواند شاهد تغییرات جریان تجاری باشد.

طبق داده های کمیسیون تجارت بین الملل ایالات متحده آمریکا، آمریکا با 28 درصد سهم در محموله های ارسالی در سال 2017، بزرگترین عرضه کننده اتیلن دی کلراید به چین بود.

قیمت های نقدی اتیلن دی کلراید در آسیا در سال جاری به طور کل روندی صعودی داشته اند، که توسط عرضه نقدی اندک به دلیل منحرف شدن محموله های آمریکایی به برزیل به دنبال تعطیلی واحد  Braskem’s chlor-alkali، تقویت شدند.

تقریبا 95 درصد اتیلن دی کلراید در تولید وینیل کلراید مونومر استفاده می شود، که تقریبا همه آن در پی وی سی به کار گرفته می شود. اکثر واحد های اتیلن دی کلراید با تولید وینیل کلراید مونومر یکپارچه هستند.

طیق داده های انجمن شیمی آمریکا، تولیدکنندگان پی وی سی با میزان ظرفیت کامل در حال تولید هستند. یکی از منابع بازار گفت، اما همچنان اندک جایی برای مصرف اتیلن دی کلراید بیشتر در تولید پی وی سی در آمریکا موجود است.

معامله کنندگان بازار پیش بینی می کنند که بعد از اعمال تعرفه ها از سوی چین، محموله های اتیلن دی کلراید آمریکا به دیگر مناطق در آسیا و همچنین اروپا ارسال شود.

اولین فروش محموله نقدی آمریکایی در چند هفته گذشته، در هفته قبل با رقم 330 دلار در هر تن (FOB) از خلیج آمریکا به اروپا صورت گرفت.

بعد از حساب کردن نرخ های جدید حمل، میزان قیمت ها در شمال شرق آسیا به 390 دلار در هر تن (CFR) رسید. معامله کنندگان بازار پیش بینی می کنند که با این میزان قیمت ها معامله ای در آسیا منعقد نمی شود.

در این هفته در آسیا قیمت های 375 تا 380 دلار در هر تن (CFR شمال شرق آسیا) ارائه شد، اما قراردادی منعقد نشد.

فروشنده گفت: «اگر قیمت های اتیلن دی کلراید به بالای 390 تا 395 دلار در هر تن (CFR شمال شرق آسیا) افزایش پیدا کنند، احتمالا تعدادی از تولیدکنندکان وینیل کلراید مونومر میزان تولیدات خود را کاهش دهند.»

یکی از تاجران گفت: «بازار اتیلن دی کلراید آسیا از قبل خریداران محدودی داشت. اگر قیمت ها افزایش پیدا کنند، درخواست های نقدی بیش از پیش محدود می شود.»

قیمت های اتیلن دیکلراید همچنین می توانند توسط قیمت های بالای خوراک اتیلن که به میانگین 1402/50 دلار در هر تن (CFR شمال شرق آسیا) در هفته منتهی به 10 اوت 2018 افزایش یافتند، تقویت شوند. این بالاترین میزان قیمت ها در 30 روز اخیر در میان عرضه اندک با توجه به تعطیلی های آتی در آسیا، بود.

تعطیلی های آتی واحد های وینیل کلراید مونومر در سپتامبر در شمال شرق آسیا نیز می تواند تقاضای اتیلن دی کلراید را در آن مدت کاهش دهد.

یکی از منابع بازار گفت، علیرغم این امر، پیش بینی می شود که محدودیت عرضه نقدی اتیلن دی کلراید حداقل تا اکتبر ادامه داشته باشد.

ارسال نظر