کد خبر : 41547

جزییات مجمع تاپیکو؛

ارتقای رتبه فروش، سودآوری و صادرات تاپیکو

پرسی ایران گاز، لاستیک بارز کردستان ، شیمی بافت و چوب و خزر کاسپین، امسال بورسی می شوند

ارتقای رتبه فروش، سودآوری و صادرات تاپیکو

پتروتحلیل- مجمع شرکت سرمایه گذاری نفت ، گاز و پتروشیمی تامین تاپیکو روز سه شنبه، سی ام مردادماه با حضور مدیرعامل، مدیران و همچنین سهامداران این شرکت در سالن ایرانیان برگزار و با تصویب ۱۵۰ ریال سود به کار خود پایان داد.

به گزارش « پتروتحلیل»، در آغاز مجمع  سالانه این شرکت مهندس مخدومی ، مدیرعامل شرکت تاپیکو ، فعالیت ها و دستاوردهای این شرکت را تشریح کرد.

وی گفت: سالانه سازمان مدیریت صنعتی IMI شرکت های ایرانی را بر اساس فروش، سود آوری و صادرات رتبه بندی می کند که خوشبختانه در سال گذشته این شرکت در شاخص فروش از رتبه ۲۷ به رتبه ۲۳ ، در شاخص سود آوری از رتبه ۱۵ به رتبه ۱۱ ودر صادرات از رتبه۱۵ به  رتبه ۱۴ ارتقا پیدا کرده است. 

وی افزود : از منظر شفافیت و قابل اتکا بودن شرکت تاپیکو در بازار سرمایه رشد خوبی را داشته ایم تا جایی که در پایان خرداد ۹۶ در مجموعه شرکت های پذیرفته شده در بورس از رتبه۲۳۸ به رتبه ۸۴ و دربین هلدینگ ها نیز این شرکت در جایگاه ۲۹ قرار داشته که بر اساس آخرین گزارش این جایگاه به رتبه ۱۱ ارتقا پیدا کرده است 

وی در ادامه افزود : سهم شرکت تاپیکو از ظرفیت تولیدات در کشور بر اساس آمار ۳۲ درصد در قیر ، ۳۷ درصد در تایر ، ۱۱ درصد در پتروشیمی و ۲۱ درصد در روغن پایه می باشد.

وی در زمینه درآمد عملیاتی شرکت اصلی نیز گفت : در سال های ۹۴ ،۹۵ و ۹۶ درآمدحاصل ازسرمایه گذاری این شرکت از ۱۴۰۰ میلیارد تومان به ۱۸۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است 

وی در زمینه سود خالص شرکت اصلی نیز گفت: سود خالص این شرکت از ۱۲۹۵ میلیاردتومان  در سال ۹۵به ۱۵۳۹ میلیارد تومان در سال ۹۶ افزایش داشته است. 

وی درباره فروش صادراتی شرکت های کنترلی نیز افزود: در این زمینه ۷۵۵ میلیون دلار صادرات مجموعه شرکت های پتروشیمی ، ایرانول و پاسارگاد بوده است که در سال ۹۶ رشد قابل ملاحظه ای نسبت به سال ۹۵ داشته است.

وی گفت: در بخش صادرات شرکت نیز به ترتیب نفت پاسارگاد ۳۶ درصد ، فن آوران ۲۸ درصد ، ایرانول ۱۴ درصد ، خراسان ۱۱ درصد، پتروشیمی غدیر ۵ درصد ، پتروشیمی آبادان ۳ درصد ، گروه صنعتی بارز ۱ درصد، گروه دوده شامل دوده صنعتی و کربن ۱ درصد وسایر شرکت تا نیز ۱ درصد راتشکیل می دهند. 

مدیر عامل شرکت تاپیکو‌‌‌ در ا‌دامه افزود : اگر بخواهیم از منظر شرکت های بورسی و غیر بورسی تفکیکی قائل شویم خوشبختانه ۸۳ درصد سود سرمایه گذاری این شرکت به مبلغ ۱۸۲۶ میلیارد تومان از شرکت های بورسی و ۱۷ درصد نیز از شرکت های غیر بورسی  سود کسب کرده ایم. 

مهندس مخدومی افزود :سود حاصل از سرمایه گذاری ها به ترتیب ۴۵ درصد از الفین ها و پلی الفین ها ، ۲۱ درصد متانول،۸ درصد آرماتیک ها  ، ۶ درصد اوره،۵ درصد روغن، ۳ درصد تایر، ۲ درصد قیر و مجموعا ۱۰ درصد سایر محصولات را به دست می آوریم.

وی گفت : این شرکت ۸۹ درصد سود خود را از پتروشیمی ها ، ۸ درصد نفت و گاز و ۳ درصد از لاستیک و تایر به دست می آورد.

وی افزود: در مجموع سود شرکت های کنترلی نیز به ترتیب ‌پتروشیمی فن آوران ۴۲ درصد ، پتروشیمی خراسان ۱۹ درصد ، ایرانول۱۸ درصد، گروه صنعتی بارز ۹ درصد ، نفت پاسارگاد ۵ درصد، پتروشیمی غدیر ۳ درصد، شرکت پرسی ایران گاز ۳ درصد و شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی ۱ درصد می باشد. 

وام چهار میلیارد یورویی پروژه ستاره خلیج فارس و چالش تسعیر نرخ ارز

وی در رابطه با  طرح در دست اجرا پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نیز گفت : در این پروژه درصد سهام‌داری شرکت تاپیکو ۴۹ درصد می باشد که خوراک مصرفی آن میعانات گازی و محل تامین آن فازهای پارس جنوبی می باشد.

وی در رابطه با محصولات این پالایشگاه افزود : بنزین ، گازوئیل سوخت جت و همین طور گاز مایع از محصولات این پالایشگاه می باشد.

مهندس مخدومی در رابطه با  فروش محصولات پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: در سال ۹۶  این پالایشگاه ۱/۳ میلیارد دلار، در سال ۹۷ به ۶/۳ میلیارد دلار و با اتمام هر سه فاز آن به حدود ۹/۳میلیارد دلار فروش محصولات پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس خواهیم رسید.

وی‌ در ادامه افزود: از‌منظر سود عملیاتی این طرح نیز ۱۲۰ میلیون دلار در سال ۹۶ زیان عملیاتی داشت ولی در‌سال ۹۷ به مبلغ ۳۲۲ میلیون‌دلار و در سال های ۹۸ و‌۹۹ به مبلغ ۵۹۵ میلیون دلار پیش بینی این شرکت از‌سود فروش محصولات این پالایشگاه می باشد. 

وی‌گفت : افزایش سرمایه در شرکت تاپیکو بالغ بر ۳۸۰۰ میلیارد تومان بوده و سرمایه ثبت شده این شرکت از ۴۳۵۰ میلیارد تومان به ۸۱۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و بر اساس ارزش بازار از رتبه ۱۰ به  رتبه ۵ ارتقا پیدا کرده ایم.

مدیرعامل تاپیکو همچنین درباره وام چهار میلیارد یورویی پروژه ستاره خلیج فارس که با چالش تسعیر نرخ ارز روبرو شده، گفت: بیش از ١.٨ میلیارد یورو از این وام را شرکت نیکو پرداخت کرده است که در تلاشیم این وام را از ارزی به ریالی تبدیل کنیم.

4 شرکت تاپیکو، امسال بورسی می شوند

وی افزود : پتروشیمی غدیر را موفق شده ایم‌ در ۱۳ تیر 1397 عرضه نماییم که خوشبختانه موفقیت آمیز بوده و همچنین با دستور سهام دار عمده و رسالت این شرکت ۴ شرکت جدید زیر مجموعه خود به نام های پرسی ایران گاز،لاستیک بارز کردستان ، شیمی بافت و چوب و خزر کاسپین تصمیم داریم وارد بورس نماییم.

وی در خصوص عرضه سهام نفت ستاره خلیج فارس  در بورس نیز گفت : با توجه به دستور رییس جمهور در روز افتتاحیه فاز دوم هماهنگی های لازم با سایر سهام داران انجام شده است امکان دارد این شرکت را وارد بازار سرمایه نماییم.

اقدامات تاپیکو برای کاهش آثار تحریم ها

مدیرعامل تاپیکو همچنین افزود: شناسایی مشتریان جدید در کشورهای همسایه، انعقاد قرارداد با شرکت ملی کشتیرانی ج.ا.ا و تغییر قراردادها از FOB به CFR و همچنین تکمیل کمیته ارز و هماهنگی فروش از اقدامات تاپیکو برای کاهش آثار تحریم ها علیه ایران است.

مهندس مخدومی در رابطه با تسویه و کاهش هزینه های مالی شرکت تاپیکو نیز گفت : در سال گذشته موفق شده ایم ۵۶۵ میلیارد تومان از وام های شرکت را تسویه نماییم که تاثیر به سزایی در هزینه های مالی این شرکت داشته است. 

وی در رابطه با وضعیت و اقدامات در واگذاری شرکت های زیان ده ، کم بازده  و خارج از استراتژی این شرکت نیز گفت : در مجموع ۱۱ شرکت را در رابطه با واگذاری آن فراخوان داده ایم که تعیین قیمت آن در شرایطی که نوسانات ارزی وجود دارد کار پیچیده ای است  و البته تایید صلاحیت خریداران از منظر بورس نیز باید مورد تایید باشد .

وی گفت : در سال مالی میلادی گذشته این شرکت موفق شد برای اولین بار گزارش سالیانه Annual Report را به زبان انگلیسی منتشر نماید که برای روابط بین الملل و  همچنین گفت و گو برای تامین سرمایه های مالی و تکنولوژی بسیار مفید می باشد. 

در پایان این مجمع تقسیم سود 150 ریالی به ازای هر سهم به تصویب رسید و همچنین جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

 

ارسال نظر