کد خبر : 41535

ضعف واردات پتروشیمی چین؛ سیر صعودی قیمت‌های داخلی به دلیل افت یوان

جنی یی، تحلیلگر آروماتیک آیسیس گفت: «در بازار بنزن، ازآنجایی‌که افزایش قیمت‌های محموله‌های وارداتی، حجم آن‌ها را محدود کرد» قیمت‌های داخلی از ماه ژوئیه در حال افزایش هستند

ضعف واردات پتروشیمی چین؛ سیر صعودی قیمت‌های داخلی به دلیل افت یوان

پتروتحلیل- اشتهای چین برای واردات پتروشیمی به دلیل افزایش هزینه‌ها نشئت‌گرفته از تداوم افت ارزش یوان، در حال کم‌رنگ شدن است، درحالی‌که سیر صعودی تقاضای داخلی، روند افزایشی قیمت‌ها را در بازارهای داخلی قوت بخشید.

_ افت ارزش 10 درصدی یوان در برابر دلار در طی 4 ماه گذشته

_ روی آوردن واردکنندگان به بازارهای داخلی برای عرضه، و تقویت قیمت‌های داخلی

_ غیاب خریداران چینی تعدادی از بازارهای پتروشیمی در آسیا را تحت‌فشار نزولی قرار داد

به گزارش «پتروتحلیل»، طبق داده‌های پولی توسط XE، به دلیل افت ثابت یوان در چهار ماه گذشته، که از 15 آوریل بیش  از 10 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد، خریداران پتروشیمی چینی از بازار وارداتی دوری می‌کنند.

افت مداوم یوان محصول جانبی تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین – دو اقتصاد بزرگ دنیا – بوده است، و فشار نزولی بر پول بازارهای درحال‌توسعه، توسط بحران پولی ترکیه تشدید شد.

ازآنجایی‌که چین یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌های پتروشیمی در آسیا است، غیابش به معنی فشار نزولی بر بازارهای منطقه‌ای است.

اما روند صعودی بازارهای داخلی به دلیل افزایش ناگهانی در تقاضا و افت تدریجی بازارهای وارداتی، نیز قیمت‌های منطقه‌ای تعدادی از محصولات پتروشیمی را تقویت کرد.

جنی یی، تحلیلگر آروماتیک آیسیس گفت: «در بازار بنزن، ازآنجایی‌که افزایش قیمت‌های محموله‌های وارداتی، حجم آن‌ها را محدود کرد» قیمت‌های داخلی از ماه ژوئیه در حال افزایش هستند.

طبق داده‌های آیسیس، قیمت‌ها در بازار داخلی از اواخر ژوئن 16 درصد افزایش یافته‌اند و در حال حاضر در رقم 7200 یوان در هر تن قرار دارند؛ درحالی‌که قیمت‌های منطقه‌ای با رشد 9 درصدی در زمان مشابه، به 880 دلار در هر تن (FOB کره) رسیده‌اند.

با توجه به تقاضای بالا، ذخایر بنزن در شرق چین با افتی ناگهانی به 181000 تن رسیدند.

یی گفت: «ذخایر انبارها در بنادر به مدت 7 هفته پشت‌هم کاهش یافتند، و عرضه بیش‌ازحد بازار را در شرایط کنونی آرامش بخشیدند.»

پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت در میان عرضه وارداتی ناکافی بنزن، ذخایر بیش از این کاهش یابند.

یی اضافه کرد: «پیش‌بینی می‌کنیم این وضعیت تا سه ماه سوم ادامه داشته باشد، و با کاهش محموله‌های وارداتی و شروع کار ظرفیت‌های جدید صنایع پایین‌دستی استایرن و آنیلین، همراه شود.»

امی یو تحلیلگر پلی اولفین آیسیس اشاره داشت، که در بازار پلی‌اتیلن به دلیل سقوط ارزش یوان، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت شاهد تعداد اندکی محموله‌های وارداتی باشیم.

او گفت: «احتمال می‌رود قیمت‌های داخلی پلی‌اتیلن به دلیل کاهش قیمت‌های وارداتی در کوتاه‌مدت، افزایش پیدا کنند.»

در بازار بوتادین، ازآنجایی‌که عرضه داخلی اخیراً توسط آغاز فعالیت واحدهای جدید تقویت شد، تقاضای وارداتی چین با عرضه داخلی ارزان‌تر، محدود شد.

طبق داده‌های آیسیس، در هفته منتهی به 10 اوت، قیمت‌های داخلی بوتادین در شرق چین در رقم 13200 تا 13500 یوان در هر تن (DEL) قرار گرفتند، درحالی‌که قیمت‌های وارداتی 1730 تا 1770 دلار در هر تن (CFR آسیا) ارزیابی شدند.

طبق گفته ریچل کیان تحلیلگر متانول آیسیس، در بازار متانول، مصرف‌کنندگان نهایی اصلی در چین ترجیح دادند تا به دلیل افزایش قیمت‌های محموله‌های وارداتی به دلیل ضعف یوان و همچنین عرضه اندک منطقه‌ای، محموله‌های داخلی خریداری کنند.

در 15 اوت، قیمت‌های وارداتی متانول به 390 دلار در هر تن (CFR چین) رسیدند؛ درحالی‌که قیمت‌های داخلی در مغولستان در رقم 2605 یوان در هر تن و در شرق چین در رقم 3235 یوان در هر تن قرار گرفتند.

کیان گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت‌های وارداتی متانول در ماه اوت و سپتامبر به افزایش خود ادامه دهند و عرضه همچنان به دنبال تعطیلی واحدها در جنوب شرق آسیا، اندک باشد.

کیان اضافه کرد: «پیش‌بینی نمی‌شود ظرفیت‌های جدید در آمریکا و خاورمیانه تا پایان سال محموله‌های زیادی به بازار نقدی ارسال کنند.»

او گفت: «پیش‌بینی می‌شود تقاضای متانول از بخش زغال‌سنگ/ متانول – به - اولفین در کشور در طی دو تا سه ماه آینده مناسب باشد.»

در بازار پلی کربنات، خریداران چینی از محموله‌های وارداتی اجتناب کردند، و از آنجایی عرضه از تقاضا پیشی گرفت قیمت‌های منطقه‌ای پایین بودند.

طبق داده‌های آیسیس، قیمت‌های وارداتی پلی کربنات در 15 اوت با رقم 3075 دلار در هر تن (CIF) به کمترین میزان خود در 6 ماه اخیر رسید.

قیمت‌های داخلی اسید ترفتالیک خالص چین با رقم7766/5 یوان در هر تن به بیشترین میزان خود در 4 سال اخیر رسیدند، و توسط تقاضای مناسب و همچنین هزینه‌های بالای خوراک پاراکسیلن، (که باید وارد شود) تقویت شد.

ارسال نظر