کد خبر : 41527

دوری معامله‌کنندگان پلیمر از لیر ترکیه، نگرانی‌ها از افزایش کنترل سرمایه

طبق گفته منابع پلیمر در هند، تعدادی از خریداران در حال تغییر تراکنش‌های مالی خود به دلار و یورو هستند تا از بی‌ثباتی‌های لیر در امان بمانند

دوری معامله‌کنندگان پلیمر از لیر ترکیه، نگرانی‌ها از افزایش کنترل سرمایه

پتروتحلیل- لیر ترکیه از کم‌ترین میزان خود در طول تاریخ در هفته گذشته تا حدی بهبود یافت اما تعدادی از معامله‌کنندگان پتروشیمی که با کشور تجارت می‌کنند از پول رایج دوری می‌کنند، که منجر به افزایش نگرانی‌ها برای اعمال کنترل سرمایه برای جلوگیری از سقوط ارزش پول شده است.

- قطر توانایی کمک مالی را دارد، اما اصلاحات کشور را تحت‌فشار قرار داده

- احتمال اعمال اقدامات ریاضتی و سخت کردن سیاست‌های پولی

- نظرات متفاوت در کشور در مورد این بحران و راه‌حل آن 

به گزارش «پتروتحلیل»، یکی از تاجران بزرگ پتروشیمی واقع در ترکیه در گفت «مهمانی برای دولت تمام است»، و اشاره داشت که صرفه‌جویی در مصرف و سیاست‌های سخت پولی باید اعمال شود تا روند نزولی چرخه مالی متوقف شود.

علاوه بر این، این منبع اضافه کرد که تعرفه‌های اعمال‌شده از سوی اردوغان رئیس‌جمهور کشور بر روی محصولات آمریکایی، در واکنش به تعرفه‌های از قبل اعمال‌شده از سوی آمریکا بر روی محصولات ترکیه، تنها به خودمان آسیب میزند.

منبع گفت: «عرضه‌کننده اصلی پی‌وی‌سی ما آمریکا است، بنابراین اعمال تعرفه بر پی‌وی‌سی آمریکا به سرمایه‌گذاران در ترکیه آسیب میزند: از کجا باید پی‌وی‌سی را تهیه کنیم؟ نمی‌توانیم این کار را تا همیشه ادامه دهیم.»

بسیاری از افراد دیگر در ترکیه نیز از صرفه‌جویی در منابع مالی عمومی حمایت می‌کنند.

در اختلافی کمیاب از مقامات سیاسی، که ممکن است آن‌ها را در برابر رئیس‌جمهور قرار دهد، دو تا از مجموعه‌های سرمایه‌گذاری مهم در ترکیه در روز 14 اوت تقاضا داشتند که راه‌حل فوری برای مشکلات با آمریکا ارائه شود، و اقدامات ریاضتی برای جریان دهی دوباره به منابع مالی عمومی به عمل آید.

اتحادیه اصناف و بورس کالای ترکیه و انجمن صنعت و تجارت ترکیه از اردوغان درخواست کردند تا «فوراً مشکلات با آمریکا را برطرف کند»، و همچنین «چارچوب مثبتی» برای روابط با اتحادیه اروپا، به‌عنوان شریک تجاری اصلی ترکیه ارائه کند.

لیر ترکیه در این هفته ثابت شد و در ساعت 14:00 به‌وقت داخلی هر 1 دلار، 6/1 لیر معامله شد، اما عواقب موضع سخت‌گیرانه رئیس‌جمهور کشور در مورد «جنگ اقتصادی» که توسط کشورهای دیگر به وجود آمد، هنوز مشخص نیست.

اگرچه، تا به اینجای سال، لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا بیش از 35 درصد ارزش خود را ازدست‌داده است.

طبق گفته منابع پلیمر در هند، تعدادی از خریداران در حال تغییر تراکنش‌های مالی خود به دلار و یورو هستند تا از بی‌ثباتی‌های لیر در امان بمانند.

منبع تائید کرد که اگر معامله‌کنندگان بیشتری از این روش استفاده کنند، احتمالاً لیر بیش‌ازپیش ضعیف خواهد شد، که منجر به اعمال کنترل سرمایه از سوی دولت می‌شود.

کنترل سرمایه از سوی دولت‌ها یا بانک‌های مرکزی برای محدودیت جریان سرمایه خارجی در داخل و خارج اقتصاد داخلی است، و می‌تواند در ساختارهایی همچون مالیات، تعرفه‌ها، قانون‌گذاری یا محدودیت در حجم اعمال شود.

یکی از تاجران هندی که با ترکیه تجارت می‌کند گفت، ازآنجایی‌که شرکت‌ها با بدهی با پول خارجی، باوجود افت اقتصاد داخلی نمی‌تواند بدهی‌های خود را سر موعد پرداخت کنند، ورشکستگی محتمل است. 

او اضافه کرد، لیر کم‌ارزش نیز می‌تواند بهانه‌ای باشد تا تعدادی از شرکت‌ها پرداخت‌ها را به تعویق بی اندازند.

ترکیه کشوری است که به دونیم تقسیم ‌شده است. آن‌هایی که اردوغان را  با دژهای مستحکم خود در استان‌ها و در میان اکثر مردم دین‌دار کشور حمایت می‌کنند، این بحران را ناشی از آمریکا و کشورهای بیگانه می‌دادند که می‌خواهند توسعه اقتصادی موفقیت‌آمیز این کشور را متوقف کنند.

از سوی دیگر، قشر متوسط، شهرنشین‌ها و رای دهندگان تحصیل‌کرده بر این باورند که این بحران در داخل کشور است و اردوغان را به خاطر صرف پول‌های هنگفت بر پروژه‌های بزرگ با بازدهی بسیار اندک سرزنش می‌کنند، و همچنین او را متهم به منسوب کردن دوستان و خانواده به سمت‌های دولتی می‌کنند.

همین‌طور که مشکلات با آمریکا ادامه پیدا می‌کند و وضعیت مالی ترکیه در حال وخیم شدن است، بسیاری از تحلیل گران و سرمایه‌گذاران متعجب‌اند که کمک مالی احتمالی که کشور نیاز خواهد داشت از کجا تأمین می‌شود.

با فاصله هم‌پیمانان غربی سابق، صندوق بین‌المللی پول گزینه نیست.

تعدادی به روسیه اشاره کردند، اگرچه آن‌ها خود مشکلات مالی دارند.

نگاه دیگران به خزانه قطر بوده است – از زمانی که این کشور تحت محاصره اقتصادی عربستان سعودی قرار گرفت، ترکیه به‌عنوان هم‌پیمان به آن‌ها برای غلبه بر این قضیه کمک کرده است.

رویترز گزارش داد که، امیر قطر در روز چهارشنبه به ترکیه سفر کرد تا حمایت خود را به اردوغان اعلام کند.

یکی از تاجران پتروشیمی ترکیه گفت: «او هیچ‌وقت با دست‌خالی به ترکیه نمی‌آید.» 

اگرچه، حمایت مالی قطر زیاد نمی‌تواند دوام داشته باشد. هم با توجه به محدودیت‌های داخلی و اما نه تا حدی که آمریکا زیاد عصبی کند.

قطر خانه تعدادی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های ارتش آمریکا در خاورمیانه است، و رابطه بیش‌ازحد صمیمی با ترکیه می‌تواند منجر به روی برگرداندن آمریکا از آن‌ها شود.

تاجر پتروشیمی اضافه کرد: «هر چه جلوتر می‌رویم باید کمربندهای خود را سفت‌تر کنیم. ترکیه یکی از واردکنندگان اصلی بسیاری از محصولات است و لیر ارزان فقط به خودمان آسیب خواهد زد.»

«امیدوارم دولت اقدامات پیشگیرانه جدی را در دستورالعمل خود قرار دهد، و سیاست را فراموش کرده و اصلاحات لازم برای کشور را اعمال کند.»

ارسال نظر